Hyggeligt landhus har fået en moderne make-over

Nu er huset fra 30'erne lige så betagende som dets udsigt.

Landhus fra 3O’erne får ansigtsløft

Ud til Limfjorden ligger dette nænsomt restaurerede landsted, hvor alle stilmæssige valg er truffet ud fra et ønske om at være tro mod landhusstilen. Således glider det store hus naturligt ind i omgivelserne med et diskret opdateret ydre og et fuldt moderne indre.

© Gert Skærlund Andersen

Husets udestue er som resten af huset lys. Et par Bjørn Wiinblad-stole, som altid har stået i huset, har fået nyt betræk, og bruges som udkigsstole til den gode udsigt, der kan oplyses af et par IC-standerlamper i messing designet af Michael Anastassiades for Flos. Med de store vinduer er det alle farverne fra markerne, himlen og vandet, der tager opmærksomheden.

© Gert Skærlund Andersen

I stil er huset holdt som et klassisk landhus fra 1930'erne med eternittag, hvidpudsede vægge, men med lidt større vinduesfag.

En nyfortolkning af et typisk landhus

Siden begyndelsen af 1930’erne har den nyrenoverede landejendom ligget her – tæt ved Limfjorden. Og der var ikke sket meget siden da, så huset trængte til en opdatering, ikke mindst for at gøre det nutidigt og miljøvenligt i enhver henseende. Placeringen tæt ved fjorden betød dog, at udformningen grundet restriktioner var givet på forhånd. Men det var netop, hvad familien ønskede – en nyfortolkning af et typisk landhus fra 1930’erne, hvor en renovering ikke var iøjnefaldende udefra, så det dermed kunne passe ind i miljøet. Inspirationen til det stramt designede hus blev hentet fra den engelske arkitekt John Pawson, som med sin nærmest sakrale minimalistiske stil har præget adskillige bebyggelser.

Fordelen ved at renovere en eksisterende ejendom var her helt åbenbar. For med en gammel have med høje træer, buske, krat og vandhul, tilføjet en ydmyg brug af stilmæssigt passende materialer som gråt eternittag, pudsede vægflader, dog lidt større vinduespartier end de oprindelige, og en grov perlegrus-belægning, har huset fået identitet på en troværdig måde. Således fremstår det efter renoveringen fortsat som et landhus, der indgår som en naturlig del af området.

– Vi har tilstræbt at bevare haven, i det omfang det var muligt, og suppleret med nye hække – dels for at skabe rum, dels for at skabe små oaser med læ, som understøttes af, at det vinklede hus automatisk giver flere lækroge i hjørnerne, som vi har søgt at udnytte i videst muligt omfang, fortæller ejeren.

© Gert Skærlund Andersen

Udsigt til Limfjorden kan både nydes inde og ude på husets mange læsteder.

© Gert Skærlund Andersen

Store kvadratiske fliser af typen Casa Dolce Casa med en fin og let meleret overflade er gennemgående i stueetagen. Som materiale er de nemme at holde, selvom man går ud og ind fra terrasser. Mellem de forskellige rum skaber glasdøre med en fin opsprosning i metal, lakeret i en blød antracit, et moderne udtryk.

© Gert Skærlund Andersen

Gangen er møbleret med en blanding af nyt og antikt. Den lange sorte højglanslakerede skænk er kinesisk, stolene er arvegods, mens det grove sisaltæppe med smal læderkant er fra Fraster.

En fornemmelse af åbenhed

Indenfor er der også rykket rundt. En eksisterende trætrappe er blevet udskiftet med en skulpturel trappe støbt i beton, der fører op til første-
salen, hvor soveværelse og gæsteværelse er placeret. Underetagen består primært af to store rum. Et stort køkken med et langbord samt tilstødende udestue, og en stor opholdsstue med pejs og et bagvedliggende bryggers og skabsgang. Opdelingen af rummene er skabt af et stort glasparti med skydedøre, der strækker sig fra væg til væg, og som på den måde får de to rum til at hænge sammen. Den 50 m² store opholdsstue er placeret i en vinkel, som giver direkte udsigt til fjorden og markerne med de mange skiftende farver, som årstiden er herre over.

– Med husets beliggenhed ville vi gerne have en fornemmelse af åbenhed med store, lyse rum med udsigt til naturen for at trække den ind i huset, så dens palet kunne fungere som skiftende tableauer i huset. Derfor har vi også udelukkede indretningsmæssigt holdt os til neutrale brune og sandfarver, ligesom lyset bliver udnyttet optimalt i alle rum. For at underbygge det naturlige element har vi muliggjort, at vinduespartierne kan åbnes ud til terrasserne og de store græsarealer, siger ejeren.

© Gert Skærlund Andersen

Guld mod messing. Et overdådigt barokspejl med forgyldning, som er et arvestykke, får i gangen raffineret modspil af en høj gulvlampe i messing fra Luceplan. Lænestolen Susanna er fra De Padova, og sidebordet med marmorplade er italiensk.

© Gert Skærlund Andersen

Det mørkegrå køkken, Frame, er fra Boform. Med farven har man bevaret det rustikke, landlige præg. Bordpladen er i en mørk, gråmeleret corian, som giver en rolig overflade til de grålakerede skabe. De antikke tinfade på væggen skaber både varme og personlighed i rummet.

© Gert Skærlund Andersen

Et langbord i massivt, røget eg fra DK3 er stedet, hvorom man samles med venner og bekendte. Drejestolene i mørkebrunt læder er fra Bent Hansen, og de to bronzependler Skygarden er fra Flos.

© Gert Skærlund Andersen

Perlegrus som i 1930'erne skaber en troværdighed omkring husets renovering, hvor ejerne har forsøgt at bevare den originale stil.

© Gert Skærlund Andersen

Symmetriske sofaer fra Erik Jørgensen skaber en harmonisk linje i indretningen, der understøttes af en antik kommode og et tilsvarende spillebord på hver side af terrassedørene. Det rustikke sofabord i sort lak er fra Green Square, mens den trebenede taburet i valnød er fra Cassina. Standerlampen Tolomeo, der kan justeres, er fra Artemide.

Harmonisk indretning

I huset hersker et gennemført materialevalg, som får det til at virke som en ramme med rene linjer. Stadigvæk med masser af varme, da farverne på det gennemgående flisegulv i stueetagen og trægulv på første sal er varme og imødekommende. For at underbygge det harmoniske er stuen møbleret symmetrisk med to lænestole ved siden af hinanden flankeret af to lamper, to sofaer midt på gulvet over for hinanden – med godt kik mod pejs og fjord. Af samme årsag er der monteret lyse rullegardiner overalt.

– Det ville have været i strid med den tilstræbte minimalistiske John Pawson-stil og husets udtryk at hænge gardiner op, ligesom det ville være sværere at trække natur og lys ind. Ligeledes ville det også ændre på husets udtryk, hvor netop placeringen af vinduerne gør huset til noget specielt, forklarer ejeren.

© Gert Skærlund Andersen

På balkonen er der blevet plads til et lille bibliotek med et arbejdsbord, hvide Montana-reoler, og en fantastisk udsigt over landskabet.

© Gert Skærlund Andersen

Soveværelset er holdt i delikate, lyse og fine nuancer uden forstyrrende elementer. Velourtæppet Simla fra Fraster skaber med sin blødhed en atmosfære af luksus.

© Gert Skærlund Andersen

Det skulpturelle badekar var en udfordring at finde, da det ikke måtte være for højt eller bredt. Lyse, sandfarvede fliser skaber en naturlig baggrund for hvide, italienske, skabsmoduler i mat corian.