Villa med galleristemning

Britta Lynge og hendes mand, billedkunstner Lars Lynge, købte et parcelhus fra 1960'erne. Huset var kedeligt, men grunden fantastisk med udsigt over Horsens Fjord.

© Frederikke Heiberg

Hvordan forenes skrå vægge med store malerier og ønsket om mere vægplads? Det blev udfordringen, da Britta og Lars Lynge byggede om. Lars Lynge er kunstner, og parret ønskede sig mere lys og bedre plads til hans store malerier i det nye hus. De allierede sig med arkitekt Merete Nielsen fra Danske BoligArkitekter.

  • Vores oprindelige plan var at bygge huset ud i længden, ikke i højden. Det kunne jo give nye store vægge og masser af plads til malerierne. Men da vi så den første skitse, som arkitekten lavede ud fra vores idé, var det tydeligt, at det ikke var den rigtige løsning , fortæller Britta Lynge.

Derfor kom arkitekten med et nyt forslag, hvor der blev tilføjet en førstesal, som dog fik skrå vægge på grund af områdets byggeregulativer. En løsning, Lars Lynge på forhånd var skeptisk overfor.

  • Et hus i 1½ plan var ikke det, jeg ønskede, men jeg kunne se, at første-
    salen ville kombinere store kviste og et loft, der var åbent til kip, som ville give vægplads og masser af lys og udsigt, siger Lars Lynge. I processen med at finde inspiration og hjælp til ombygningen har parret haft god hjælp af internettet.

  • Jeg kiggede på billeder af alle mulige husprojekter. Det var sådan, vi fandt arkitekt Merete Nielsen, for vi kunne lide det, hun havde lavet. Hun kom til møde og gennemfotograferede det eksisterende hus - og vi tog en masse billeder af kviste og lignende, som vi godt kunne tænke os. Det var en fin måde at kommunikere ønsker videre på, forklarer Britta Lynge.

For at undgå for mange tovholdere på projektet overdrog ægteparret den samlede entreprise til en byggeentreprenør. Han varetog kontakten til håndværkerne, men alle beslutninger skulle godkendes af Britta og Lars Lynge.

På trods af den forandring huset har gennemgået, er linjerne fra det oprindelige hus bevaret. Britta og Lars Lynge fortæller, at arkitekten fx lagde vægt på at bevare vinduespartierne fra det oprindelige hus. Merete Nielsen forklarer, at der kan ligge sund økonomi i at genbruge de eksisterende rammer.

Resultatet er blevet en villa med et enkelt og moderne udtryk: En åben grundplan har et stort køkken/opholdsrum som kerne og en førstesal, der på trods af skrå vægge har fået masser af lys og plads til store malerier.

  • Ofte ser man en førstesal med en masse små rum. Vi har valgt åbenhed i stedet. Store panoramavinduer, kviste og en loftshøjde, der er åben til kip og snyder øjet og fjerner fornemmelsen af vægge, der hælder indad, siger Lars Lynge.

Interiøret er enkelt og moderne. Her er bløde møbler og klassisk dansk design holdt i en farveholding, der går igen i Lars Lynges farvestrålende malerier. Indretningen er varm og personlig. Britta og Lars Lynge søgte oprindelig efter en mindre bolig, men er endt med et hus, der har næsten samme størrelse som det hus, de flyttede fra.

  • Men det gør ikke noget. Vi har fået et fantastisk hus og lige den beliggenhed, vi ønskede os - og med plads til kunsten. Lige nu er det en egoist-indretning, men der vil sagtens kunne bo en familie her i fremtiden, siger Britta Lynge, der dog ikke har intentioner om at flytte foreløbig.
© Frederikke Heiberg

Med fantasiens hjælp kan det røde etplanshus fra 1965 genkendes i villaen med det moderne udtryk. Bla. er de oprindelige vinduespartier bevaret.

© Frederikke Heiberg

Spisebordet er Børge Mogensens Shakerbord, som har fulgt ægteparret Lynge længe - de købte det for penge, de fik i bryllupsgave for 45 år siden. Eames-stolene er indkøbt sidste år. På gulvet ligger et sisal-tæppe fra Ikea. Kunsten er lavet af Lars Lynge. Familien Lynges villa er oprindelig fra 1965. Villaen blev hvidpudset ved ombygningen og fik udsigtsterrasse på førstesalen. Rækværket i glas understreger bygningens lette udtryk.Parret har med vilje valgt en overligger på rækværket. Lars Lynge syntes, at der blev et hul, hvis husets linje ikke blev fortsat. Terrassen er lavet i hårdt afrikansk træ og har trin i terrassens længde ned til haven.

© Frederikke Heiberg

Stue, spisestue og køkken er efter ombygningen lagt sammen til ét stort opholdsrum. De forskellige zoner er markeret med lyse sisal-gulvtæpper fra Ikea. Sofaen er fra Søren Lund. Sofabordet hedder Giro og produceres af Zanotta. Stolen er Hans J. Wegners Butterfly.

© Frederikke Heiberg

I den brede fordelingsgang, der også fungerer som husets entré, tager Lars Lynges store malerier imod. Trappen til førstesalen er placeret i et trappetårn. For at skabe en vis lethed er trinene frit svævende og uden bagbeklædning. Trappens rækværk er i gråmalet metal med en overligger af træ, der matcher gulvet. Gulvet er matlakeret ask fra Timberman.

© Frederikke Heiberg

Ægteparret Britta og Lars Lynge er kreative mennesker med gode løsninger. De er begge tidligere skolelærere. Lars Lynge er desuden kunstner.

© Frederikke Heiberg

Køkkenet er fra Invita og er efter ombygningen integreret med både dagligstue og spisestue. Søjlen er bærende og kunne ikke fjernes. Bordpladen er i mat granit med et gråt strejf - et materiale, der går igen i husets få vindueskarme. Barstolene er købt i Trævarefabriken og malet sorte af Britta Lynge.

© Frederikke Heiberg

Trappen til den nye 1. sal er integreret i grundplanen og har alligevel karakter af et trappetårn. For at undgå de skrånende vægge på øverste etage ender trappeafsnittet i en kvist og har fuld loftshøjde.

© Frederikke Heiberg

Huset har to badeværelser - et på hver etage. På gulvet i begge badeværelser er anvendt klinker. Håndvaskemøblet er fra Svane, og blandingsbatteriet er fra Børma. Udenfor skimtes et abetræ. I spejlet aner man, at skunken på smart vis er indrettet som et lille skab, der har indbyggede spots.

© Frederikke Heiberg

Bygningsregulativet betyder, at huset kun må være i 1½ plan og derfor fik skrå vægge. For at få mest mulig højde er der åbent til kip, og huset har flere kviste. Dørene er skydedøre, der forsvinder ind i væggen. Heste-uroen er en feriesouvenir, og taburetten en arvesag fra Brittas bedstefar, der havde den i sit skomagerværksted.

© Frederikke Heiberg

Stuen på 1. sal har udgang til en rummelig terrasse med udsigt over Horsens Fjord. Også her har lyset gode betingelser for at nå ind. Sofaerne er fra Søren Lund. Både malerier og den muntre træfigur er udført af Lars Lynge. Han har også lavet busten af sin hustru.

© Danske Boligarkitekter

Denne boligreportage er blevet til i samarbejde med Danske BoligArkitekter. Gå på opdagelse blandt de flere hundrede projekter, der alle er beskrevet og illustreret på danskeboligarkitekter.dk. Danske BoligArkitekter er en ordning med flere end 100 selvstændige arkitekter over hele landet, der alle har dokumenteret erfaring fra byggeprojekter for private boligejere. Medlemmerne er uddannet indenfor energioptimering af boliger eller kan dokumentere en tilsvarende viden. Alle medlemmer er dækket af Danske BoligArkitekters særlige ansvarsforsikring, der også dækker rådgiveransvar, selvom arkitekten lukker sin virksomhed. Læs mere om Danske Boligarkitekter, og se flere boliger, på www.danskeboligarkitekter.dk.