Smuk og moderne bolig i funkisstil

Se totalrenoveringen af en ældre villa til et helt nyt funkishus.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Haven er et kapitel for sig – skarp og stringent og samtidig hyggelig. Store, gamle træer har overlevet og har fået selskab af nye træer, men også af bambus og planter i krukker og kurve, der kan flyttes rundt efter behov.

Der er støbt en betonterrasse, som er skøn at gå på, og hele vejen rundt i kanten af græsplænen er der bygget en lav betonmur, der “samler” haven. Til højre ses det integrerede drivhus.

Funky Funkis anno 2019

I Vejleforstaden Mølholm ligger der en perlerække af både gamle og nybyggede villaer side om side.

Parret Pernille L. Frandsen og Thomas M. Hansen fandt en ældre villa fra 1933, som de i første omgang troede blot skulle renoveres.

Men det blev til et helt nyt lavenergi-funkishus med en tydelig reference til japansk æstetik og orden.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Thomas M. hansen, 41 år, har arbejdet for Frandsen Group, der har hovedsæde i Horsens, siden han startede som elev som 21-årig.

Han har de sidste mange år været ansvarlig for Frandsen Project, virksomhedens afdeling for Hospitality and Contract. Han er vant til at samarbejde med store internationale tegnestuer og designere, når der har skullet udvikles lamper til hoteller, restauranter, caféer, butikker etc.

Han er her i sommer skiftet til en stilling som Head of Global Hospitality hos Muuto og har nu hele verden som sin arbejdsplads.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Der er bygget en trappe fra køkkenet og ned på terrassen og loungeområdet – et perfekt sted at sidde på de forskellige niveauer.

Ny version af det originale

Nogle gange får man ikke det, man drømmer om. Nogle gange får man noget, der er meget bedre! Det gjorde parret her. Pernille L. Frandsen og Thomas M. Hansen fandt i 2013 et gammelt hus fra 1933 i Mølholm uden for Vejle.

De købte det af sønnen til en ældre kvinde, der skulle på plejehjem. Hun havde boet her i mange år, men til sidst kun i et enkelt rum.

Huset var forfaldent, og parrets plan var i første omgang at føre huset tilbage til 1930’erne, men undervejs i processen blev de enige om i stedet at bygge et nyt, moderne hus med klare referencer til funkisstilen fra dengang. Det ville simpelthen blive for upraktisk at bo i huset, hvis det blot blev ført tilbage til det originale, så hellere en version af det.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Loungeområde med sofa fra Houe som centralt samlingspunkt. Sofaen er betrukket med tekstil, der bliver tørt to timer efter et ordentligt regnskyl.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Udhænget og vinduer, der går om hjørner, er vaskeægte funkisdetaljer.

Alliance med arkitekt

De allierede sig med arkitekt Robert Hansen, og for ikke blot at få en hvid “klods” blev opdraget, at der skulle være kanter og hjørner, udtag og detaljer med både sortmalet og natur/olieret Superwood på facaden. Mange små rum blev til færre større rum.

Der blev også bygget en anelse til, så familien kunne realisere det store køkken-alrum i forbindelse med stuen, som de drømte om; derfor blev der adderet 16 m2 ud mod haven.

Men ændringerne til trods var der stadig antydninger af det gamle hus, da det nye 320 m2 store hus stod færdigt i 2015 – og skulle danne ramme om familien, der består af Pernille og Thomas samt sønnen Simon på 11 år. Derudover har Pernille to voksne døtre, der bor i Aarhus, men som der er masser af plads til her i Mølholm.

– Selvom vi selv havde rimelig godt styr på, hvordan vi gerne ville bo, var det alligevel dejligt at have en arkitekt til at guide os. Bl.a. var det ham, der lavede disse link til Bauhaus-stilen, som man kan se rundtomkring. Og huset er også bygget, så der er masser af effekter for øjet, bl.a. kan man kigge ud to steder, lige meget hvor man står henne i huset.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Nede i haven er der bygget et lille plateau med en ekstra terrasse med aftensol. Her står et par ekstra drømmesenge. Drømmesenge fra IDEmøbler.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Spisebordet bruges flittigt til den daglige avis.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Rum i rum. Det var vigtigt for parret, at der blev skabt en masse små hyggehjørner rundt om huset og i haven.

Stilen er tydeligt inspireret af Japan.

Havesættet er en sommernyhed fra Muuto, og det er valgt i en dæmpet flaskegrøn. Det fås også i en sennepsgul, som parret var liiige ved at vælge, men er i dag lykkelige for deres valg af farve, som blender så fint ind i omgivelserne og alt det grønne.

Designbevidst hjem med sjæl

Thomas har arbejdet for belysningsvirksomheden Frandsen i de sidste 20 år, men er netop startet i en ny stilling hos designfirmaet Muuto.

Hos Frandsen var han bl.a. ansvarlig for underbrandet Rewired, hvis lamper er rene, skarpskårne, ærlige, rå og enkle. Det kompromisløse og det gedigne håndværk er et af Rewireds mantraer – nøjagtig som det er herhjemme hos Thomas. Det må godt være helt enkelt, det må bare ikke være anonymt. Der skal være holdning, personlighed og noget på hjerte.

Pernille er COO i Frandsen Group – og i øvrigt datter af Frandsens grundlægger, Benny Frandsen, så hun er vokset op i et designbevidst hjem. Begge har dermed en ret god fornemmelse for, hvordan de vil bo, og hjemmet er derfor indrettet med få, udvalgte ting.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Indgangspartiet og trappen, som fører op til første sal og ned til kælderen, som er udnyttet til ekstra værelser.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Verner Pantons hængestol, Flying Chair, fra 1964 i selskab med maleri af Ulla Lundsgart. I hjørnet en projektlampe designet til Starbucks i USA.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ilse Crawfords lave korkbænk fra Ikea danner bund for coffee-table books. Pendlen er af Simon Henningsen, en Lyfa Tivoli Divan 2, formgivet til restauranten Divan 2 i Tivoli i 1962. Den blå lampe på bænken er Minneapolis fra Rewired.

En blanding af nyt og gammelt

Stilen er nedtonet med sort, gråt og hvidt med mange grønne planter og mere spræl i farverne i kunsten på væggene – og en ny, gul Panton-hængestol som eyecatcher. Nyt design, eget design, arvestykker og klassikere kompletterer hinanden på alle tre etager.

– Vi er enige om de store linjer. Det har været meget vigtigt for os, at man ikke fik den her følelse af nybyggeri, når man trådte ind i hjemmet. Her skulle være sjæl og en tryg atmosfære. Det opnås bl.a. med vintagedesign.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Stuen med Muutos Outline-sofa, et bord arvet fra Pernilles bedsteforældre og en række af fire CH25-loungestole af Hans J. Wegner fra Carl Hansen & Søn.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Køkkenet er specialfremstillet af en smed.

Den gigantiske loftslampe er en limited edition fra Frandsen Project, ja nærmest unika, for der findes kun tre i hele verden – de to andre hænger på hotel Zoku i Amsterdam.

Spisebord og stole er fundet vintage, det er FDB-møbler tegnet af Børge Mogensen og Jørgen Bækmark. Kunst af Ole Tonsgaard.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Det store vindue fungerer nærmest som et maleri med de skiftende årstider udenfor. Foran står en puf fra Muuto.

Et hus i konstant udvikling

Parret er berømte og berygtede for at flytte om og rundt i huset. Det er altid lidt i proces.

– Min mor siger altid, “Nå, har I nu flyttet om igen?”, når hun besøger os, griner Thomas.

Haven er et kapitel for sig. Parret har brugt næsten en halv million på de ydre rammer.

Til gengæld er det blevet uvurderligt med det grønne rum, som parret selv har tegnet sammen med arkitekten. I fællesskab fik de også idéen til at integrere et væksthus i huset.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Den sorte skabsvæg er fra Schmidt Køkken, som var et af de eneste firmaer, der kunne hjælpe med skabe i fuld højde og altså helt op til loftet.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Et åbent og moderne bibliotek med Wegners Flaglinestol i hovedrollen. Ved siden af står lampen Droid fra Rewired og et lille Panton-bord fra Verpan. Reolen er fyldt med bøger, som parret har arvet fra Pernilles forældre. I vinduet står lamper af Robert Hansen for Frandsen Design Studio.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Vintageglas i smukke farver skaber spil i vindueskarmen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Badet på første sal har sandfarvede marmorfliser og en stor spa fra Duravit med udsigt over haven.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I soveværelset på første sal har skabene bronzerede spejllåger. Maleriet er det allerførste kunst, Pernilles forældre købte hos en lokal glarmester.

En oplagt lokation

Huset er blevet en perfekt base for familien, Pernille, der arbejder i familievirksomheden i Horsens, og Thomas, der både arbejder hjemme og i København – og ofte skal flyve ud af landet.

Mølholm ligger fem minutter fra motorvejen, så der er ikke langt fra gadens stille ro til resten af verden.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ved sengen bruges Verner Pantons Barboy fra Verpan som sideborde. Pendlen er af Friis & Moltke for Rewired.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Væksthuset er en forlængelse af huset og garagen og huser både grøntsager, vinplante og redskaber.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Katten på den lave betonmur, der omkranser hele grunden – en dyr investering, men visuelt skaber muren en ramme, og så kan både børn og voksne også tage sig et hvil på den.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Før og nu

Huset fra 1933, som det så ud, da processen startede i 2013. I 2015 fik huset Vejle-Prisen, fordi parret og arkitekt Robert Hansen havde “formået at bevare boligens modernistiske byggestil, men i et mere moderne formsprog.

Boligen fremstår i dag som en smuk og virkelig gennemført ejendom i nutidig arkitektur og udført i gode materialer, hvor bolig og haveanlæg er smukt forenet”. Netop haven adskiller sig fra de fleste.

Parret anede slet ikke, hvor stor den var, da den var helt tilgroet, da de købte huset. Der blev fældet og fræset, og frem tonede mulighederne for en ekstraordinær, grøn extension af huset – et projekt, der endte med at overskride budgettet drastisk, men som parret ikke har fortrudt et sekund.