Skøn ejendom ved lillebæltsbroen

Arkitekt Jesper Therkildsen bor så tæt på Lillebælt, at han kan høre bølgerne fra sin seng. Ejendommens beliggenhed er da også valgt med omhu, og sammen med sin kone nyder han hver dag at vågne op til en udsigt, der altid er i forandring.

© Tim Wahlfried
Ideen opstod kort tid efter, at arkitekt Jesper Therkildsen for første gang besøgte sin nye grund på bredden af Lillebælt og så ud over vandet. På den anden side, som en pil, der stritter op fra horisonten, ligger fyrtårnet på Strib Odde. Det har siden 1900 gelejdet skibsfarten til Fredericia, en af landets vigtige havnebyer, sikkert på vej. Ved at lave en firkantet ramme med sine fingre kunne Jesper Therkildsen se, hvordan han skulle orientere sit nye hus, og hvilken vinkling det skulle have: lige præcis sådan dér ... så kommer fyrtårnet til at stå i midten af det store vindue mod vandet, så det er det første kig, når man træder ind i huset. Fredericia Kommune havde desværre ikke samme øje for de store linier som Jesper Therkildsen: Kommunen ville ikke acceptere den plan, jeg havde lavet. De mente, at huset lå for tæt på skellet, og derfor måtte planen ændres, og huset drejes nogle få grader, forklarer Jesper Therkildsen. Resultatet er en daglig irritation for Jesper Therkildsen, fordi fyret nu er skudt til højre for centrum af vinduet. Vi, der kun er på besøg, lægger ikke mærke til det: Der er så meget andet at se på. Huset, der er på 270 m2, består udover køkken og stue/spise stue af to værelser, et soveværelse og to badeværelser. Det er bygget til den sammenbragte familie, da både Jesper og Karin Therkildsen har børn fra tidligere ægteskaber. Derfor var fleksibilitet et nøgleord for byggeriet. Underetagen, som tidligere var teenageværelser, er i dag Jesper Therkildsens arkitektfirma med to ansatte, og i overetagen er endnu et børneværelse ved at ændre funktion til kontor, tvstue eller hvad familien finder på. Jesper Therkildsen tænker gerne i linjer, når han tegner sine huse, og i hans private hjem er dette træk tydeligt. Den ene gennemgående akse er kigget fra hoveddøren gennem køkken og stue ud til fyrtårnet. Den anden er en tværgående linje, der går gennem køkkenet og binder de to terrasser på hver side af huset sammen. Det kan ofte være ret blæsende så tæt på vandet. Derfor var det vigtigt for os at indrette flere hyggekroge omkring huset, så der altid er et sted med læ, siger Jesper Therkildsen. Når man bevæger sig rundt i Jesper og Karin Therkildsens hus, kan man ikke undgå at lægge mærke til en legesyge og lyst til at gøre noget ekstra ud af tingene også de små detaljer. Et eksem pel er armaturerne på badeværelserne, der skifter farve i forhold til, om vandet er varmt eller koldt. Også køkkenet i en meget mar kant højglanslakeret ibenholt med en indbygget sofapuf går ind un der kategorien, man kan benævne legesyge tiltag. Det kræver mod at sætte sådan et køkken ind i sit nybyggede hus. Jeg har nogle forskellige signaturer, som jeg godt kan lide at føre ind i mine huse. Et eksempel er partierne omkring hoveddø ren, som jeg gerne gør noget ekstra ud af. Men humor og den sjove detalje er bestemt også noget, jeg så vidt muligt forsøger at indar bejde, når det er muligt, forklarer Jesper Therkildsen.

Udsigten over Lillebælts blå vand og Fyn er betagende, og de store vinduespartier sikrer, at man ikke går glip af noget. Læg mærke til altanen, der er uden overligger for at undgå, at udsigten bliver brudt op. Sofaen er fra Villa Collection, og stolene er Poul Kjærholms PK 22. Sofabordet Tavola con Ruote fra Fontana Arte er designet af Gae Aulenti. Tæppet er fra Ilva. Lænestolen med skammel i baggrunden hedder MTSMT1Loge og er designet af Gerard van den Berg. Fjernsynet er et Beovision 8 fra B&O. Gulvet i beton er støbt ad flere omgange, hvilket giver det et særligt rustikt præg, og derefter behandlet med voks.

© Tim Wahlfried
Huset ligger lidt i læ bag en lille lund. Men går man ud på stranden og træder blot et par skridt ud på en af badebroerne, åbner hele Lillebælt sig op for ens øjne. Det er så dansk og dejligt med bælt, skov og smuk arkitektur, som det overhovedet kan være.

© Tim Wahlfried
Omkring huset står flere store sten, som er fundet på grunden i forbindelse med udgravningen til fundamentet.

Jesper Therkildsen har indrettet sin tegnestue i i privatboligen. Her arbejder han sammen med to ansatte i Jesper Therkildsen Arkitekter, som udfører opgaver for både private og erhverv. Se flere projekter på therkildsenarkitekter.dk.

© Tim Wahlfried
Bag køkkenet har parret indrettet en krog, der er skærmet godt mod vinden.

© Tim Wahlfried
Huset ligger for enden af vejen, og kun en smal grussti giver adgang til stranden. Bemærk de to “søjle-vægge” ved hoveddøren, som er en af Jesper Therkildsens signaturer, der ofte går igen i hans byggerier.

© Tim Wahlfried
Jesper spaabæk Therkildsen med sin hustru Karin Spaabæk Therkildsen, der sidder i Eero Aarnios Ball-chair.

© Tim Wahlfried
Kikkerten står altid klar oven på klaveret, hvis der kommer en spændende fugl eller båd forbi. Kunsten på væggen er lavet af australske aboriginere og hjembragt af familiens datter. Spisebordet er Finn Juhls Nyhavn-bord fra One Collection, og stolene af Philippe Starck hedder Costes.

© Tim Wahlfried
Rummene har et naturligt sammen- hængende forløb. Som her, hvor køkkenet mere end bare fornemmes. En glasvæg med skydedør i glas giver mulighed for at lukke af for lyd, uden at man mister kontakten mellem rummene. Læg mærke til de industrielle hjul på sofabordet: Tavola con Ruote betyder helt bogstaveligt Bord med Hjul.

© Tim Wahlfried
Planen var et hvidt køkken, men det endte med en løsning, der er så langt væk fra det neutrale hvide, som man kan tænke sig. Jesper Therkildsen så det fantastiske Boform-køkken i lakeret ibenholt på en udstilling, hvor det stod som en demonstrationsmodel. Han faldt pladask for køkkenet og fik efter mange overtalelser lov til at købe det. Skamlerne er designet af Yasuaki Sasamoto for Dulton Company Ltd. Vasken er fra Blanco, og armaturet fra Vola. Ovn og kaffemaskine i baggrunden er begge fra Atag.

© Tim Wahlfried
Tanken var, at fyrtårnet på Strib Odde skulle stå præcis midt i det store vindue, når man træder ind ad hoveddøren, men kommunen kom på tværs.

© Tim Wahlfried
Hovedterrassen er udstyret med Philippe Starcks Lord Yo-stole med stofbetræk og et bord fra Ilva. Her er læ og stadig en flot udsigt til Lillebælt.

© Tim Wahlfried
Soveværelset er indrettet i moderne designhotel-stil med Philippe Starcks Bedside Gun på sengebordene, der er Montanas Grid med glasplade. Bordet og spejlet ved væggen er arvestykker fra Karin Spaabæk Therkildsens mor.

© Tim Wahlfried

Bag soveværelset ligger det store badeværelse med forsænket badekar. Det er støbt i beton på stedet, ligesom gulvet, vandtætnet og derefter malet med epoxy-maling. Endevæggen af skifer fra Kongebro Paneler giver en flot kontrast til de øvrige glatte og hvide flader. Vasken i hvid corian er fra Boffi og armaturet fra Eico. Bemærk, at spejlet er skåret til, så det passer om armaturet. Det skal se ud, som om vandet flyder ud af spejlet, forklarer Jesper Therkildsen. Det tyrkiske tæppe er fra Massimo. Maleriet på væggen er af den australske maler Kevin.

© Tim Wahlfried
Jesper Therkildsen indretter gerne med lys og lir - og ikke mindst et skævt smil. Det ser man fx her på gæstebadeværelset, hvor en stor fotostat fra Photowall giver en fornemmelse af, at man befinder sig på Det Kongelige Bibliotek. Gulvet er af den samme støbte beton som i resten af huset, men de varme farver giver det en gylden tone. Toilettet fra Duravit hedder Starck 1 - gæt selv, hvem designeren er. Håndklædetørreren hedder Kriss Kelly.

© Tim Wahlfried
Spejlet er skåret til, så det passer perfekt omkring vasken. Det var ikke let, men dog besværet værd, for det ser simpelthen bare lækkert ud, forklarer Jesper Therkildsen. Armaturet fra Eico hedder Cascata, og lysdiodens farve glider fra blå mod rød i forhold til vandets temperatur.

© Tim Wahlfried
Brusenichen er opbygget i glasbyggesten med en LED-lysstribe øverst, som kan skifte farve alt efter humøret. Nichen buer ud i entreen, således at der kommer dagslys ind på badeværelset, samtidig med at den virker som et skulpturelt element i forbindelse med indgangen.