Skarptskåret funkishus fra 1930'erne

I Fruens Bøge ved Odense har en familie istandsat en funkisvilla fra 1937. Det er gjort med stor respekt for den oprindelige stil, samtidig med, at der er blevet plads til familiens egne ønsker til en moderne bolig.

Funkisvilla i Fruens Bøge ved Odense

© Gert Skærlund Andersen

Stort set midt mellem frilandsmuseet Den Fynske Landsby og Odense Zoo finder man kvarteret Fruens Bøge, der hovedsagligt består af ældre herskabsvillaer. Husene ligger naturskønt placeret tæt på en skov, der har givet kvarteret sit karakteristiske navn, men alligevel tæt på tog, bus og store veje, der fører ind til Odense. Alt i alt en perfekt placering, synes ejerne, som for et par år siden købte en ejendom i området. – Vi faldt pladask for huset og kredsede længe om det, indtil handlen gik i orden sidste år. Det var lige, hvad vi havde drømt om. Et helt moderne funkishus i god stand med masser af kvaliteter i selve byggeriet, forklarer ejeren. Huset domineres af store velfungerende rum med en god loftshøjde og masser af fine detaljer såsom elegante radiatorskjulere i eg og smukke, oprindelige egetræsgulve i sildebensmønster, der får rummene til at hænge sammen. Der var oprindelig lidt farve på væggene rundt omkring, men i dag er alt malet i en mat hvid, undtagen væggen i mellemgangen for enden af køkkenet, som nu står i en raffineret blå kulør. ### Rum med charme og stemning
Det centrale rum i huset er en lang opholdsstue, der er delt i en afdeling med sofa og TV og i en afdeling med daybed og en stor reol, der er bygget til huset. Midt i rummet finder man en smuk, indmuret pejs, der er en skulptur i sig selv, og for enden, ud mod haven, har familien bevaret en blomsterkumme i travertin. De var længe i tvivl om, hvad den skulle bruges til, og efter lange overvejelser er valget faldet på grønne planter, der passer til tiden omkring husets tilblivelse, og som tilfører charme og stemning til rummet. Gardiner eller anden tildækning for vinduerne er fravalgt for at bevare det skarpe funkis-udtryk, og indretningen er en fint afstemt blanding af klassiske ikoner af den slags, man ikke ser hver dag, og moderne klassikere. ### Nyt og opdateret køkken
Den største indvendige forandring er køkkenet, hvor der er ryddet op og ud. Fra at være et lidt rodet rum er det nu helt opdateret med et meget langt køkkenbord under det store vindue, der kan foldes sammen og åbne op mod terrassen, som er helt ny. – Vi elsker vores nye køkken. Det er skønt at folde vinduet væk, så man har en fornemmelse af at stå ude og lave mad. Det er også langt lettere end at skulle rende ud og ind. Her rækker vi blot tingene ud af vinduet, siger ejeren. Terrassen er omkranset af en høj mur, der er pudset hvid, så den falder i med huset, og bag muren åbner den store og velholdte have sig op. Den er fuld af flotte gamle træer og høje hække, som delvist er klippet, så de matcher husets konturer. – Vi forsøger, ligesom med huset, at gøre haven skarpere og mere præcis ved at klippe de mange hække, som danner rum, helt geometriske, så funkisstilen også smitter af her, forklarer ejeren.

Spisestue med langt marmorbord

© Gert Skærlund Andersen

Den lyse spisestue domineres af et tre meter langt marmorbord i eget design. Bordpladen er bragt hjem fra Italien. De sorte spisestole er tegnet af Hans J. Wegner. Den franske Serge Mouille-loftlampe i sort og messing er et raffineret indslag i det ellers ret spartanske rum. Fotokunst på gulvet bag spisebordet er af finske Elina Brotherus. Ved siden af de to billeder en Glo-ball-glaslampe. Vitrineskabet på væggen er et loppefund, som er malet gråt.

Have med træer og planter

© Gert Skærlund Andersen

Funkishuset fra 1937 ligger i et ældre kvarter omgivet af masser af træer og er tydeligt præget af en sydeuropæisk tradition med en del eksotiske vækster og blomster som vin, blåregn og figen.

TV-afdeling med stor sofa fra Zanotti

© Gert Skærlund Andersen

Stuen er delt i to. TV-afdelingen er indrettet med en stor Pianalto-sofa fra Zanotti i en blå farve, der står flot til gulvet. Tæppet er fra Vintage Carpets. Herpå to Plate-sofaborde fra Vitra.

Smuk indmuret pejs

© Gert Skærlund Andersen

Stuens anden del er centreret om den smukke murede pejs, der er en skulptur i sig selv.

Gulvlampe og trekantsspejl

© Gert Skærlund Andersen

Gulvlampe på tynde ben med skærm i japansk papir tegnet af Isama Nuguchi for Vitra. Trekantspejlet på væggen er købt hos Please Wait To Be Seated.

Moderne køkken med atmosfære

© Gert Skærlund Andersen

Køkkenet er det rum, der har ændret sig mest. Fra at være et ret rodet rum er det nu opdateret til et moderne køkken med masser af atmosfære.

Møbler fra Københavns Møbelsnedkeri

© Gert Skærlund Andersen

Det runde bord og stolene er fra Københavns Møbelsnedkeri ligesom resten af køkkenet.

Køkken med tynd stålbordplade

© Gert Skærlund Andersen

Alle fronter og møbler er i røget eg. Køkkenbordpladen er en tynd stålplade med integreret vask.

Køkken og terrasse smelter sammen

© Gert Skærlund Andersen

En helt ny terrasse foran køkkenet er en elsket tilføjelse til huset. Bemærk køkkenvinduerne, der kan skubbes helt til side, så køkken og terrasse smelter sammen.

William-daybed fra Zanotta

© Gert Skærlund Andersen

Den smukke daybed William fra Zanotta er flot placeret foran plantekasserne i travertin og de smukke radiatorskjulere i mahogni med messingdetaljer. I loftet en IC-loftlampe fra Flos. På gulvet en Snoopy-lampe fra Flos.

Lys og rummelig hal

© Gert Skærlund Andersen

Hallen er lys og rummelig, ikke mindst fordi trappen er malet helt hvid.

Soveværelse med fransk altan

© Gert Skærlund Andersen

Soveværelset har en lille fransk altan ud mod haven. Bemærk, at man har beholdt de gamle støbejernsradiatorer for at bevare husets atmosfære. Sengen er fra Auping, og sengetæppet fra Hay.

Renoveret gæstetoilet

© Gert Skærlund Andersen

Gæstetoilettet er netop renoveret med tanke for tiden mellem 1930 og 1940. Skabet er udført af Københavns Møbelsnedkeri.