Skarp arkitektur i blødt landskab
Familien Møller bor i et fantastisk hus, der skærer sig ind i de bølgende bakker og kommer naturen i møde.
Af
Linjerne er knivskarpe med klædelige knæk og leg med niveauer, der pirrer øjet og frister til at gå på opdagelse omkring næste hjørne. Arkitekturen er på en gang stram og organisk i både dialog med og kontrast til den ekspressive natur, der omringer grunden med høje løvtræer så langt øjet rækker. Det moderne hus i udkanten af Aarhus, som bebos af familien Møllers fire medlemmer, ligger på en bugtende naturskøn grund, som det sidste i rækken på en villavej, der grænser op til skoven. På en ganske unik plet, hvor der tidligere stod et arkitekttegnet hus i sort træ, kiler arkitekt Martin Wienbergs bud på en funktionel villa sig flot ind i bakken. Med afsæt i en ganske udfordrende grund og med en tydelig fascination af lyset, det vidstrakte udsyn, skoven, roen og hele det store himmelrum, har Martin Wienberg i tæt dialog med familien tegnet en funktionel bolig, der ikke kræver vedligeholdelse, og hvor enkelhed, æstetik og respekt for grunden bliver vægtet meget højt.
Det arkitektoniske greb, vi har brugt, er en foldet skive, hvilket betyder, at man ankommer til huset i ét niveau, mens huset åbner sig ud mod haven i to niveauer, forklarer Martin Wienberg, der har specialiseret sig i at tegne villaer i samarbejde med engagerede kunder, der gerne vil have et personligt hus. Når Familien Møller valgte at samarbejde med netop Martin Wienberg, var det da også fordi, de gerne ville have optimal indflydelse på den kreative proces - og fordi de kunne se nogle kvaliteter i Martin Wienbergs tidligere arbejder, som faldt rigtig godt i tråd med deres egne ønsker.
jeg har tegnet et hus, som virker dynamisk, og som spiller sammen med grunden, blandt andet med et skrånende tag og horisontale linjer, der skaber et meget privat rum, og som respekterer naturen, forklarer Martin Wienberg.
Han har vægtet meget stoflige byggematerialer som for eksempel skifer, beton med synlige skruer, rå egetræsbrædder og ikke mindst en sternkant - dvs. enderne af tag og terrasse - i galvaniseret stål. Modige valg og rustikke materialer, der på samme gang står i kontrast til og i naturlig relation til de frodige omgivelser.

Stuen er super enkelt indrettet med ganske få vintage-møbler, blandt andet Hans J. Wegners Flaglinestol. Sofaen er en Eilersen model Baseline, og sofabordet, der er lavet af gammelt bolværk på praktiske hjul, er fra Thors-Design. Gipslofterne, med de dekorative huller, sikrer en god akustik, selv om gulvet er af beton. Endevæggen domineres af et stort vinduesparti, der sætter skovens træer i perspektiv og fremstår som et maleri, der skifter karakter med årstidernes skiften.

Den træbeklædte væg tilfører stuen en varme, der spiller flot sammen med lampen Octo 4240 designet af Seppo Koho for Secto Design. i samspil med betongulvet tilfører det rummet en særlig energi. Spisebordet er et loppefund. Omkring bordet Arne jacobsens Syver-stol.

Det store rum er en kombination af køkken, spisestue og opholdsstue, hvor snedker Morten Pedersen fra Culina har lagt stor energi i at tilpasse trævæggens mønster. Culina står også for køkkenet, hvor ovn, køleskab mm. er gemt bag panelerne. Midt på væggen en siddekrog med læderhynder.

Badeværelsets private atmosfære understreges af sorte klinker og indirekte belysning. Et lavt placeret vindue sørger for dagslys og et kig ud i haven.

Fra entreen kigger man ud på indgangspartiet, der er beklædt med sort skifer. Bemærk den flydende overgang mellem ude og inde. Bænken er Thors Gamma fra Thors-Design.

Når man træder ind ad hoveddøren får man et fantastisk kig gennem husets to planer, der gennemskæres af en tyk væg beklædt med olieret egetræ, der fungerer som husets akse. Maleriet er af Simon Buch.

De store vinduespartier giver et uhildet kig ind gennem køkken og stue. Betongulvet indenfor og terrassens egetræsgulv er i samme niveau, hvilket er med til at understrege den flydende overgang mellem ude og inde. Et forholdsvist stort udhæng skærmer af for solen.

Altanen er beklædt med rustikke egetræsbrædder, der patinerer smukt, og som tilfører huset en fin stoflighed. Brædderne går i dialog med husets hvide fiberbetonplader, den galvaniserede stål- inddækning og de store glasflader. Familien har lagt stor vægt på vedligeholdel- sesfrie materialer.

Aftenstemning på den store altan - stuens lys spejler sig i den slanke glasafskærmning, hvilket giver en helt fantastisk trompe l’oeil-fornemmelse af, at stuen fortsætter uden for altanen. I aftenskumringen har man en fantastisk og ubrudt udsigt over vidderne til skoven, hvilket, sammen med husets placering for enden af en vej, understreger oplevelsen af at være privat.

Arkitekt MAA, Martin Wienberg, partner i det hæderkronede arkitekt- firma Friis & Moltke A/S i Aarhus, har en ambition om at forny dansk arkitektur. Han viderefører den funktionalistiske arv fra arkitekt- virksomhedens grundlæggere, Knud Friis og Elmar Moltke, der havde en grundtanke om helhed og enkelhed, og som altid havde bygherrens behov i centrum. Tegnestuen arbejder med et bredt spekter af opgaver, fra en-familieshuse og støttet boligbyggeri til store boligbebyggelser. Fra små offentlige institutioner til store sygehuse, sportsanlæg, museer og uddannelsesinstitutioner.
Martin Wienberg forklarer:
✱ Spændvidden i vores opgaver afspejler sig i arbejdet med en-families- huse. Vi kan med det afsæt tilbyde individuelle og originale løsninger samt byggeri med en fornuftig vægtning mellem funktion, æstetik og økonomi.
✱ Jeg holder faktisk meget af at arbejde i mindre skalaer ind imellem. Man kommer i øjenhøjde med bygherren, og det er en kvalitet, som vi i Friis & Moltke kan bringe med os ind i de store projekter.
✱ De tætte relationer - også til samarbejdspartnere som ingeniør og håndværkere - aflæses på resultatet. Vi arbejder ofte med de samme håndværkere, fordi tillid og fleksibilitet er væsentlige faktorer.