Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Se det ikoniske hjem, som er designet af verdenskendt arkitekt

Ved Furesøen ligger der et beundringsværdigt hus, der er løftet fra jorden. Det er det fredede Middelboehus, som er designet af den danske arkitekt Jørn Utzon.

Jørn Utzons Middelboehus

© Peter Kragballe - Jørn Utzons Middelboehus fra 1950’erne står stolt løftet over jorden for at få det fulde udsyn over Furesøen. Mod indkørslen mødes man af den træbeklædte facade, der med sine sorte og røde linjer giver associationer til kinesisk arkitektur.

Ikonisk fredet bolig

Da den danske arkitekt Jørn Utzons ikoniske Middelboehus fra 1950’erne blev sat til salg for nu to år siden, slog Henriette Staib og hendes mand til med det samme. De havde passeret det beundringsværdige hus, der er løftet fra jorden, et utal af gange og var betagede af den fredede bolig, der nærmest svæver som en ark i landskabet og giver dens beboere en udsigt over både åløb og sø og tillader dem at træde ind i en komplet privat sfære.

Smal stue med enkelt indretning

© Peter Kragballe - Den smalle stue med enkelt indretning lader rummet tale for sig selv. Her er der efterladt plads til at nyde udsigten fra Meridianis bløde sofa eller Hans J. Wegners klassiske Flaglinestol. Kunsten på væggene bidrager til rummets karakter og spiller fint sammen med de røde farver, som huset er født med. Den hvide lampe, der svæver ud i rummet, er designet af den belgiske designduo Muller Van Severen og passer fint ind blandt de mange kunstværker. De lyse og lette gardiner giver en blød og taktil kontrast til trævæggene og loftet.

Bolig med fantastisk udsigt

© Peter Kragballe - Mod søen er huset åbnet op med en front af glas, der genspejler træerne og himlen. Indefra får man et uspoleret vue ud over naturen, som man ikke får mange andre steder.

Henriette Staib, som er indehaver af De Fire Årstider

© Peter Kragballe - Henriette Staib, der er indehaver af De Fire Årstider, forstår sig på indretning og sammensætning. Da hun flyttede ind i det arkitekttegnede hus, skulle hun imidlertid nedtone sin egen stil en smule for ikke at overdøve de karakteristiske rammer, hun nu kan kalde for sit hjem.

Minimalistisk indretning

Alt i hjemmet er fredet – sågar farverne på både vægge og paneler. Henriette, der er indehaver af blomsterbutikkerne De Fire Årstider, påtog sig derfor den store udfordring at indrette et hjem, der allerede emmede af personlighed. Hun besluttede sig hurtigt for at lade de originale blå og røde farver samt de karakteristiske træpaneler være det udgangspunkt, hun ville bygge videre på, men uden at konkurrere med det oprindelige udtryk.

– Da vi overtog huset, krævede det meget mindre og noget helt andet end vores tidligere hus. Vi har imidlertid forsøgt at gøre vores stil mere enkel, så den kan passe ind i vores nye hjem, fortæller hun.

Iøjnefaldende kunst

© Peter Kragballe - Fra trappen kommer man op i selve husets kerne. Allerede her bliver man mødt af iøjnefaldende kunst og et udpluk af Henriettes omfangsrige samling af smuk keramik. Enhver krog og passage i det smalle hus er således udnyttet til fulde.

Middelboehus med stort juletræ

© Peter Kragballe - Et kig ned igennem huset afslører, hvordan alt spiller sammen. De lige linjer og gennemgående farver vidner om en klar vision, der har overlevet mere end et halvt århundrede. På køkkendisken står keramik- ugler af Pylle Søndergaard.

Nyt køkken fra &SHUFL

© Peter Kragballe - Det nye køkken fra &SHUFL skulle ligne det originale, som ikke længere var installeret, da parret flyttede ind. Derfor er farverne holdt i neutrale toner, mens disken er beklædt med træ ligesom væggene i resten af huset. Bag vasken og på bordpladen har man brugt lavasten fra File Under Pop, der har samme nuance som køkkenfronterne.

Et naturpræget julebord

Og med kunst, smukke skulpturelle designklassikere og særlige fund har Henriette gjort arkitekturen ære og skabt et unikt hjem tæt ved Furesøen. I julen inviterer hun den omgivende natur indenfor og pynter bordet med svampe, æbler og gran. Blomsterdekorationerne er hævet fra bordet, lidt ligesom huset på sine stylter, og farverne er lette, støvede og underspillede i forhold til husets oprindelige farver, så de ikke larmer for meget.

– Jeg kan godt lide at samle ting og minder både til indretningen og pynten til bordet. Jeg har særligt travlt i butikkerne i julen, så jeg får som regel julet rigeligt dér, men julebordet hjemme er både hyggeligt og vigtigt for mig.

– Ofte får jeg allerede idéer til næste års jul, mens jeg er midt i alt juleræset, forklarer Henriette, der med sine skæve fund og sin trang til inddragelse af naturen har dækket et julebord med masser af karakter og kant, der ærer og respekterer Utzons hus.

Stue med bemærkelsesværdig kunst

© Peter Kragballe - Parrets fascination af kunst er ikke til at tage fejl af. I spisestuen dominerer signifikante værker væggen og bryder de naturlige elementer af træ og planter. Omkring det dækkede julebord står vintage Knoll MR-stole, hvis taktile sæder passer fint til både vægge og den lyse dug på bordet.

Julebord med blomsterdekorationer fra De Fire Årstider

© Peter Kragballe - Julebordet er selvfølgelig dækket med blomsterdekorationer fra De Fire Årstider. Dekorationerne er sat i skåle med fod for at løfte dem og skabe et let og svævende udtryk til de store buketter. Farverne er sarte, mens de røde æbler og keramiksvampe af MeyerLavigne giver et eventyrligt og jordnært strejf. Tallerkenerne er fra Royal Copenhagens Blomst-serie.

Lysestage fra De Fire Årstider

© Peter Kragballe - Den særlgie lysestage er ligeledes fra De Fire Årstider og passer fint til bordlampens koboltblå fod.

Jørn Utzon (1918-2008)

Den danske arkitekt Jørn Utzon havde en klar ambition igennem hele sin karriere: Han ville skabe arkitektur for og til mennesker. Hans bygninger skulle kunne bruges, hvad enten det var til politiske formål, som det var tilfældet med parlamentsbygningen i Kuwait, til religiøse formål som kirken i Bagsværd, til musik og kultur som det ikoniske Operahus i Sydney eller boliger, som almindelige mennesker kunne leve godt i, ligesom Middelboehuset ved Furesø. Sidstnævnte er uden tvivl en overset perle, der afspejler hans globale orientering, men også i høj grad adskiller sig fra hans andet arbejde.

– Det er et hus på stylter, og det er meget atypisk for Utzons arbejde. Normalt ligger hans huse nede i landskabet, hvor de følger topografien og bakkerne i landskabet, fortæller arkitekt MAA og ph.d. Line Nørskov Eriksen. Middelboehuset er imidlertid hævet over jorden for at få det fulde udbytte af landskabet. Herfra kan man spejde ud over søen fra sin helt private sfære. På sin vis er huset en realisering af drømmen om et enklere liv oppe i træerne, hvor der kun er plads til det centrale i livet, og hvor man kan lukke resten af verden ude.

Soveværelse med gigantisk mistelten

© Peter Kragballe - Soveværelset ligger bag stuen, hvor de lange, smalle vinduer giver et fint lysindfald, der danner en nærmest huleagtig effekt i det lille rum. Over trappen hænger en gigantisk mistelten, der byder gæster og julen velkommen.

Furesøen

© Peter Kragballe - Furesø er Danmarks dybeste sø og ligger blot en spytklat fra Middelboehuset. Her kan man lade sig opsluge og gribe af naturen i timevis – og være vidne til sæsonernes skiften.

Soveværelse i brune nuancer

© Peter Kragballe - Nuancer af brun skaber ro i soveværelset, hvor der kun er plads til det mest nødvendige og et par grønne planter. De to flettede skabe er fra Ikea.

Kinesisk farvesymbolik

Jørn Utzon voksede op i Nordjylland, men søgte tidligt i sit liv inspiration fra kinesisk arkitektur. Han var særligt fascineret af den kinesiske farvesymbolik, og det er Middelboehuset et af de bedste eksempler på.

– Farverne er meget karakteristiske for Utzon. Det bærende i Middelboehuset er det sorte og maskuline, mens det bårne er det røde og feminine. På den måde bliver huset fra 1950’erne et vidnesbyrd om en ung arkitekt, der tidligt var meget globalt orienteret.

– Det var en indflydelse, som skulle komme til at følge ham resten af livet og i hans forskellige byggerier, forklarer Line Nørskov Eriksen. I dag er Middelboehuset fuldstændig fredet, hvorfor de gennemtænkte farver og solide stolper fortsat står stærkt og stolt med udsigt til noget af Danmarks fineste natur.

Middelboehus ved Furesø

© Peter Kragballe

Tegning af Middelboeshuset

© Peter Kragballe

Håndplukket til dig