I Portugal ligger denne spektakulære luksusvilla med swimmingpool i to etager

Elegant luksus møder rå beton og en fascinerende naturscene i denne spektakulære bolig i portugisiske Cascais. Her udfordrer moderne arkitektur det muliges kunst.

Arkitekttegnet, robust og luksuriøst
© Ricardo Oliviera Alves

Den svævende pool er 
helt central i den portugisiske luksusvilla og et godt eksempel på, hvordan husets arkitektur både afskærmer og inkorporerer naturen. Det udendørs spiseareal er overdækket og samtidig badet i lys. Også når mørket sænker
 sig over Cascais, har poolen en central arkitektonisk funktion. Her fungerer den som en stor svævende lysboks, der oplyser terrassen.

Arkitekttegnet, robust og luksuriøst

Solen reflekterer beroligende vandets bløde bølger ned på terrassen, og det flakkende lys er på en og samme tid animeret og naturligt. Men med ét studser man, kigger en ekstra gang og konstaterer så, at synet ikke bedrager. Der svæver et svømmebassin i luften – eller rettere sagt på førstesalen – i dette spektakulære hjem på den portugisiske atlanterhavskyst. Poolen giver med sin glasbund en imponerende effekt i resten af hjemmet og har flere arkitektoniske funktioner.

– Vi ville skabe en overdækket terrasse af et materiale, der lod sollyset skinne igennem, og så blev det en pool, forklarer arkitekt Marco Martínez Marinho fra det portugisiske arkitektfirma Guedes Cruz, som står bag huset. Projektet bærer navnet The Wall House og ligger i havnebyen Cascais i en region, der er kendt som Portugals riviera, 30 kilometer fra hovedstaden Lissabon. Huset er placeret på kanten af et golfresort mellem sandbanker og fyrretræer fra regionens naturpark Sintra-Cascais. Da huset ligger ved kysten, er det ofte udsat for stærke vinde fra havet, og det luksuriøse hjem er derfor bygget op med afskærmende, rå betonvægge. Resultatet er et brutalt ydre, der vækker Fort Knox-associationer, men i stor kontrast til lukketheden er betonvæggene brudt op af glasfacader, der inviterer naturen helt indenfor i samspil med vandet, plantevæggene og de mange træelementer. Også terrassen kan afskærmes for de kraftige vinde med skydevægge, mens glasfacaderne omkring terrassen er store guillotinevinduer, der kan hejses op på førstesalen, så man omvendt også kan åbne op til naturen fra husets grundplan, hvis vejret tillader det.

Med sine 1100 kvadratmeter er The Wall House i sandhed et storslået arkitektonisk mesterværk, der udfordrer den gængse opfattelse af det muliges kunst – både når det gælder om at svømme i luften og inkorporere naturen i en villa af beton.

Den smukke natur og udsigt skal nydes
© Ricardo Oliviera Alves

Den smukke natur og udsigt skal nydes

Nord for villaen findes en flot udsigt til golfbaner og fyrretræer. Derfor kan de nordvendte vægge og vinduer skydes helt væk, så huset bliver ét med naturen. Det hvide La Grande-aluminiumsbord er fra MDF Italia, designet af Xavier Lust. Omkring bordet står tilhørende bænk, mens stolene er af Eames. De hvide sofaer er fra B&B Italia.

Glidende overgang fra inde til ude
© Ricardo Oliviera Alves

Glidende overgang fra inde til ude

The Wall House fjerner murene mellem inde- og uderummet. Med mange skydedøre, store glasfacader og gennemgående planker fra Dinesen smelter huset elegant sammen og spejler naturen, så beboerne nærmest ikke mærker forskel på at opholde sig inde og ude. Indendørs er der brugt Dinesen Douglas-planker i hele længder op til 11 meter, mens der udendørs er lagt Dinesen Douglas-beklædning og terrasseplanker i hele længder op til 10 meter. Den svævende pool ligger i forlængelse af soveværelset og er husets "masterpool". Terrassens blå sofamøbler er fra italienske Paola Lenti.

Kig fra første sal til terrasse og swimmingpool i stuen
© Ricardo Oliviera Alves
Som en stor skulptur
© Ricardo Oliviera Alves

Som en stor skulptur

Vindeltrappen er designet af Guedes Cruz og tænkt som en skulptur i en tredimensionel have, som forbinder huset med kælderetagen. Trinnene er Dinesen Douglas-planker som i resten af hjemmet. Glasvæggen til garagen giver frit udsyn til den parkerede bil og tilfører haven et dynamisk udtryk.

Vindeltrappe fra stueetage til første sal
© Ricardo Oliviera Alves
Hovedindgangen til huset med stålkasser med buske i og et bevaret træ midt i gangbroen
© Ricardo Oliviera Alves

Ved indgangen til huset er buskene indkapslet i robuste stålkasser, og et træ er bevaret som en del af arkitekturen.

Luksuriøs vinkælder med glasvægge og trægulv
© Ricardo Oliviera Alves

Her ses husets vinkælder.

Broer og forskellige niveauer
© Ricardo Oliviera Alves

Husets mange broer og forskellige niveauer skaber interessante arkitektoniske udtryk og kontraster til de billedskønne omgivelser. Men arkitekturen bryder aldrig med helheden, og Guedes Cruz har brugt den samme belysning ude og inde for netop at understrege helheden.

Badeværelse med glasvægge og tyrkisk bad med belysning
© Ricardo Oliviera Alves

Lysløsningen i det tyrkiske bad går igen ved hovedindgangen.

Sort hund siddende på gangbro af lyst træ
© Ricardo Oliviera Alves
Kig fra vindeltrappe til terrasse med bord og bænkesæt og swimmingpool
© Ricardo Oliviera Alves
Have med træer, græsplæne, sand og adgang til swimmingpool
© Ricardo Oliviera Alves
Opkørsel til huset med fliser og græs
© Ricardo Oliviera Alves
Stor have med græsplæne, træer, buske og sand
© Ricardo Oliviera Alves
Når mørket falder på
© Ricardo Oliviera Alves

Huset lyser op, når mørket sænker sig over Cascais. De mange lysinstallationer fra Light Glass Technology er så integreret i arkitekturen som mulig. Som her ved husets hovedindgang.

– Man skal kunne føle lyset, ikke se det, mener Guedes Cruz-arkitekten Marco Martínez Marinho.