Naturligt byliv

Ægteparret Louise Regitze Gotfredsen og Mads Halgaard Madsen er beviset på, at man sagtens kan bo med naturen midt på Frederiksberg.

© Torben Petersen

Ægteparret Louise Regitze Gotfredsen og Mads Halgaard Madsen

© Torben Petersen

Over pejsen hænger parrets største trofæ: en kudu nedlagt af Mads Halgaard Madsen i Namibia. Pejsen er beklædt med italiensk naturtravertin, som også er brugt i hallen, og de originale parketgulve er udskiftet med brede egetræsplanker fra Hertzog i Holland. Sækkestolen i forgunden er fra Missoni, og Arne Jacobsen-sofabordet i teak er fra Fritz Hansen.

© Torben Petersen

Hovedhuset fra 1936 Hovedhuset fra 1936 er opført i typisk cottagestil, sammensat af flere bygningskroppe, som er tilpasset terrænet og suppleret med knop-­­ skud i form af karnapper, tagkviste og udhuse.

© Torben Petersen

De originale, småsprossede mahognivinduer, der er bevaret overalt, understreger husets charme. Især i karnappen, hvor den fine udsigt kan nydes fra “farfars stol”, der er et arvestykke. De brede vindueskarme fungerer som radiatorskjulere og er designet af Mads Halgaard Madsen.

© Torben Petersen

Selv om køkkenet er forholdsvist lille, er der tænkt stort. Højvæggen i røget eg fra Cph Square har integreret to indbygningsovne, en almindelig og en dampovn, samt et amerikanerkøleskab – alt fra Gaggenau. Spottene i loftet er fra Spotlight. Trofæerne på væggen til højre, en oryx og en hartebest, er nedlagt af Mads Halgaard Madsen i Namibia.

© Torben Petersen

Spisestuen er indrettet i klassisk modernisme: Piet Heins hvide superellipsebord med custome made-stole fra Hamann & Brandt. Lysekronen er fundet på en antikmesse i Forum. Det store maleri er af Hans Andersen.

© Torben Petersen

Den kinesiske vitrine Den kinesiske vitrine stammer fra en antikvitetsbutik i Frederiksværk og er sat i spisestuen for bevidst at bryde med den øvrige indretning. Og så passer det røde, polstrede kisteindtræk perfekt til sølvtøjet, som parret har arvet fra Louise Regitze Gotfredsens mormor.

© Torben Petersen

I hallen er lagt moderne stengulv i italiensk naturtravertin. Og landstilen er ført tilbage med en kommode med flotte træudskæringer fra Lodsoldermandsgården i Rørvig og en lysekrone fra en antikvitetsforretning i Tisvildeleje. Husets oprindelige hoveddør, en massiv egetræsdør med blyindfattede ruder, er bevaret.

© Torben Petersen

Der er i høj grad taget hensyn til den familiemæssige samhørighed i indretningen. Som her i pejsestuen, hvor man kan følge med i, hvad der sker både i spisestuen, i køkkenet og på kontoret. Det store maleri er af Maria Marstand, lysekronen er købt i Bredgade i København.

© Torben Petersen

Bademøblet på endevæggen i røget eg danner med sin glatte front en flot kontrast til den store spejlvæg med ind­bygget varme og er fra Cph Square. Lamperne er fra Flos, og Frølunds Bødkeri forhandler bødkerkarret i teaktræ, der får vand fra fra en fritstående gulvhane i rustfrit stål fra Vola.

© Torben Petersen

Mastersoveværelset med det store baderum på 30 m2 placeret foran er anlagt ud fra ønsket om at skabe luft og undgå døre. Man går fra badet i sengen om aftenen og omvendt om morgenen. De to rum er kun adskilt af akvarievæggen, der skaber en meditativ stemning i begge rum.

© Torben Petersen

Toiletkummen Il Bagno – i daglig tale kaldet “toiletægget” – er udtænkt af det italienske firma Alessi. Det smukke og enkle design indgår med den organiske form harmonisk i baderummet. Planter og stearinlys understreger den rene, rolige stemning.

© Torben Petersen

Over de ovale vasketrug i corian, der er indbygget i bademøblet fra Cph Square, er valgt Arne Jacobsens Vola-armatur.

© Torben Petersen

Det fritstående træbødkerkar er placeret midt i badeværelset for at få det optimale udsyn til det store saltvandsakvarium. Akvariet fungerer som rumdeler ind til soveværelset og skaber en helt særlig stemning i rummet. Især om aften, hvor det daglige bad i skæret fra stearinlys og med kig til fiskene er højt skattet af beboerne. Bruse-armaturet på væggen er Arne Jacobsen-klassikeren Vola.