Der ligger et hjem i Connecticut, USA, blot 45 minutters togkørsel fra Manhattan, der udefra ligner et typisk New England-hus, som de øvrige på gaden. Men når man træder indenfor, bliver man overrasket over den lyse og enkle skandinaviske stil. Hjemmet tilhører advokat og ejendomsinvestor Aldo Pascarelli og hans danske kone, Christine. De mødtes på universitetet i Chicago for ti år siden. Et møde, der fik store konsekvenser for Aldo - ikke alene fordi han blev forelsket i og senere gift med den blonde dansker, men også fordi de mange besøg hos svigerforældrene i Danmark ændrede hans smag for design og indretning, så han blev mere og mere glad for den skandinaviske måde at indrette sig på.
- I USA indretter de fleste deres hjem ved enten at fokusere på, at det skal se flot ud, uden at tænke over om tingene fungerer. Eller også at tingene skal fungere, uden skelen til, hvordan de ser ud. I Skandinavien er I eminente til at tænke æstetik og funktion samtidig, fortæller Aldo Pascarelli.
Han begyndte allerede, da han studerede jura, at interessere sig for samspillet mellem design og byggemiljø.
- Juraen bestemmer jo i vid udstrækning, hvordan huse og veje skal og må se ud. Derudover ser jeg som ejendoms- investor også på godt design som en god forretning. Så min indgangsvinkel til design er omfattende, forklarer han.
Familien, der ud over Aldo og Christine Pascarelli består af deres tre børn, købte huset for et par år siden, og de bruger nu stuelejligheden, der, inklusive kælderen, er på 470 m2 som deres andet hjem, og de lejer den også ud ind i mellem. Indretningen blev lagt i hænderne på en dansk indretningsarkitekt for at sikre den helt rigtige autentiske skandinaviske stil. Men tankerne bag er Aldo og Christine Pascarellis.
- Missionen var at indrette en minimalistisk bolig, der har et skandinavisk udtryk. Jeg tror på, at enkelhed er den ultimative luksus. Når man kommer træt fra arbejde, vil man ikke se rod, men nyde enkelheden, siger Aldo Pascarelli.
Han er stor tilhænger af en design- og indretningsfilosofi, han kalder The reductive way. Det vil sige, at ligesom skulptøren bliver ved med at skrælle lag af for at nå ind til kernen af sin figur, så skal alt overflødigt fjernes, før man når ind til et hjems sande væsen. Dermed ikke sagt, at der ikke må være stemningsskabende effekter.
- Det må der godt, hvis de hjælper det udtryk på vej, som man gerne vil have frem. Her i boligen er det netop de få, men meget sprælske farveklatter og genstande, der understreger møblernes smukke enkelhed, siger Aldo Pascarelli.