Fra søvnig til zen

Træt rødstensvilla fra 50'erne fik en overhaling og forvandledes til skandinavisk velvære.

© Jesper Ray

Der er herlighedsværdi nok i Silkeborg. Nok til alle. Her er sø, skov og klassiske 50’er-kvarterer, som blev etableret, dengang lille-putstoltheden blafrede fra enhver flagstang. Men det var også en tid, hvor linjerne ind til naboen blev trukket skarpt op, og når man trådte ind i sit bryggers eller grovkøkken, gjaldt det om hurtigt at finde en lyskontakt, for husene var skabt til at omslutte mennesker og give tryghed. Efterkrigstidens villaer var som huler - dunkle og duknakkede. I dag er danskernes boliger for længst begyndt at åbne sig op mod omverdenen med løsninger, der inviterer lyset indenfor. Hvor der før med lidt god vilje kunne tales om køkken-alrum, bruger vi dag ord som masterrum, og terrasser er tryllet om til living-områder med lounge-miljøer. Bente Tang og Mikkel Tang-Henriksen er indehavere af virksomheden Plott, og de lever af at ombygge og nytænke huse. Så da parret fandt denne grund i et tidligere sommerhusområde tæt på Gudenåen og med en romantisk have, hvor man nærmest forventer at møde Jeppe Aakjær, blev de enige om at kaste sig ud i den helt store ansigtsløftning. De har evnerne til at gennemføre en total renovering uden at miste respekten for stedets gode rammer.
Der var virkelig brug for en opkvikker. Det gamle rødstenshus stod og plirrede træt med øjnene - med små og få vinduer. Efter en lang proces blev udstrålingen dog noget anderledes. Murværket har fået en sort sandskuring, som matcher tegltaget, og de nye vinduesrammer er bygget ind i muren, så der næsten opstår en akvarium-agtig rummelighed. Det reformerede hus hviler på et repos af Douglas-fyrretræ i en rustik bredde på 30 cm for hver planke, som er ført videre ind i villaen for at få uderum og inderum til at smelte sammen. Et af de oprindelige, krogede
æbletræer stod i vejen for den nye terrasse, men så byggede ejerne da bare uden om stammen, så træet i dag vokser op gennem et ærbødigt hul i plan- kerne. Bente Tang og Mikkel Tang-Henriksen har strammet huset betydeligt op, mens den 60 år gamle have får lov til at være krøllet og vild. Det giver en næsten meditativ atmosfære, en skandinavisk ro og renhed. Indgangspartiet er også blevet en noget andet og mere imødekommende oplevelse. Når du åbner hoveddøren af glas, træder du næsten direkte ind i det store kombinerede køkken- og spiserum: masterrummet. Her er dog placeret en glasvæg mellem rummene, især for at afskærme lyden. Trappen op til første sal er bevaret i sin grundform, men fyrretræsplanker- ne fra gulv og terrasse fungerer som beklædning på siden, så kroppen af træ på den måde føres gennem hele villaen. Resultatet er, at lyset for første gang i husets levetid kan strømme ind fra alle sider. Velkommen til fremtiden.

© Jesper Ray

Køkkenets korpus er fra Ikea, og de hvide flader brydes af et marokkansk vintagetæppe, en sort, skulpturel Moroso- stol og et Eames-fund fra Lauritz.com.

© Jesper Ray

Fra hoveddøren går man direkte ind i køkken- og spiserum. En glasvæg sørger for, at lyset altid er velkomment, men lukker til gengæld larm ude. Bordet er snedkerbygget af det samme materiale som gulvene (Ambiente Butiksindretning). Syver-stolene er fra Fritz Hansen, og kunstværket i gangen er skabt af Sanne Tang.

© Jesper Ray

Det nyrenoverede hus er hævet op på et plateau af Douglas-fyrretræ, og plankerne fortsætter ind. De traditionelle røde mursten har fået en sort sandskuring, som matcher tegltaget - og tiden.
Terrasser i to niveauer giver ekstra åbenhed og plads. Familiens stue ligger på første sal med udgang til solterrasse. Hængesofaen under udhænget blev købt i Ilva.

© Jesper Ray

Ejerne har valgt at beholde den gamle trappekonstruktion, men har ladet gulvplankerne fortsætte op ad siden. Under trappen er indrettet et nyt opbevaringsrum.

© Jesper Ray

Køkkenet er ikke så stort, men er til gengæld praktisk indrettet med rene, hvide flader og en praktisk skabsvæg. Copenhagen Bath har leveret vask og bordplade i corian. Armatur fra Vola.

© Jesper Ray

Spisebordet, der er lavet i samme træ som gulvet, står som en rå modsætning til Arne Jacobsens Syver-stole med hjul.

© Jesper Ray

Stuen er placeret på første sal, og her kan man slappe af i sækkestole fra Normann Copenhagen. Bag Eames’ Lounge Chair står et kunstværk af Sanne Tang - søster til Bente Tang. Skrivebordet består af en betonplade og bukke fra Hay, og stolen er fra dansk designs guldalder, tegnet af Poul M. Volther.

© Jesper Ray

Husets master bedroom med skønne puder fra Hay, en vintagekasse som sengebord købt på Lauritz.com og lampe fra Bestlite.

© Jesper Ray

Før: Den gamle rødstensvilla fra 1950’erne trængte til en kærlig hånd og ikke mindst en opdatering til et nyt årtusinde. Grundplanen var imidlertid fornuftigt indrettet, og parret kunne nøjes med at vælte et par vægge for at få nogle af rummene større. Den vigtigste ændring, som i dag definerer huset, er de store vinduer, der nu lukker lyset ind overalt i huset. Vinduerne er lavet med rammer, der er bygget ind i murene, hvilket giver et rent og flot udtryk og gør overgangen mellem ude og inde næsten usynlig. Et indtryk, der forstærkes af den store træterrasse. Alle facader er blevet sandskuret i sort, og taget har fået en matsort tagsten, så murværk og tag taler samme farvesprog.

© Jesper Ray

Alle i huset benytter flittigt, at der er direkte adgang til et skønt og frisk søbad. Den smukke maleriske udsigt ved Gudenåen giver inspiration til dagens start.

© Jesper Ray

Æbletræet fra grundens barndom skyder op gennem det smukke repos af Douglas-fyrretræ. Ombygningen har forvandlet villaens DNA fuldstændig, men de sorte, stramme linjer forenes flot med haven, der stort set ikke er ændret. Ejerne har med vilje ladet bevoksning og træer bestemme tempoet, mens huset lever et helt nyt liv som en nordisk lysskulptur.