Beton ved fjorden

Man bygger huse af træ og fabrikker af beton. Sådan var det, indtil Hoem + Folstad tegnede et fantastisk hjem.

© Jesper Ray
Betonhuse er usædvanlige i Stavanger, hvor træ er det foretrukne materiale. Betonens kølighed blødes op med træ og kobber i farven Nordic Brown, der er behandlet, så det ikke irrer. En mur i natursten - såkaldte dyrkningssten, der dukker op, når landmændene pløjer markerne - tilfører tekstur og varme.

© Jesper Ray
Planen var at træhuset, som ses bag det nyopførte hus på modellen, skulle ombygges og moderniseres. men da arkitekterne viste, at der var plads til et nyt hus på grunden, valgte ejerne at slå til og i stedet lave det gamle hus til en “aftægtsbolig” for mandens mor.

© Jesper Ray
Elisabeth Hoem og Stig Folstad har arkitektfirmaet Hoem + Folstad. Huset ved Stavanger er det første betonhus, de bygger i den højde og med så meget beton.
Et hus i beton er usædvanligt i Stavanger - især når det ligger lige ned til den smukke fjord. Men da først tanken var plantet, virkede det som et helt naturligt valg. Måske fordi manden i huset er vokset op i en familie, der har været beskæftiget indenfor betonindustrien, og derfor har et andet forhold til beton end de fleste andre i Stavanger: Her bygger man boliger i træ. Beton er noget, man bruger til fabrikker og kontorer. Arkitekterne Hoem + Folstad præsenterede da også til at begynde med en ombygning af det eksisterende træhus, som er bygherrens barndomshjem. Men i tillæg til ombygningen fremlagde Hoem + Folstad en skitse til et mere spektakulært hus. - Det var en meget enkel skitse, der viste, at selv om grunden er nordvendt og går stejlt ned til fjorden, så er der plads til at bygge et hus baseret på en betonkonstruktion, forklarer Stig Folstad. Naboerne var ikke glade for tanken om et betonhus. Men Stig Folstad forklarer, at han ser beton som et meget organisk materiale, der går i samspil med naturen omkring huset. Det understreges af, at der er brugt masser af træ både ude og inde. Dels for at give varme til betonen, som ellers kan blive for kold, og dels for at sikre en god akustik indenfor. Valget faldt på Grand Oak fra Dinesen, som er brugt fra yderst til inderst.
- Jeg kan ikke lide, når man blander materialer i eksteriør og interiør. De kommer til at virke ødelæggende for hinanden, mener Stig Folstad. Det samme kan man sige om at blande stilarter og udtryk, og derfor har Hoem + Folstad tegnet døre, køkken, pejs, klædeskabe, trappe, reoler og alt andet fast interør i huset. - Vi har dygtige håndværkere her i Stavanger, og de har virkelig kæmpet for at få det til at fungere. Det er for eksempel den samme snedker, der har lavet forskallingen i forbindelse med støbningen af betonmurene, som har udført det flotte køkken i Dinesen-træ. Og ham, der lavede vinduerne, har også snedkereret alle døre i huset, siger Stig Folstad.
Resultatet er et hjem, der udstråler overskud fra yderst til inderst: den åbne, luftige konstruktion stort set uden værelser, der er tilpasset ejernes behov, uden tanke om videresalg. Det for området lidt usædvanlige valg af materialer og arkitektur. Det gennemførte indtryk af et hus, hvor arkitekter- ne har sat deres fingeraftryk på næsten al indretning bortset fra flytbare møbler og hårde hvidevarer. - Da vi søgte om byggetilladelse, klagede naboerne og forsøgte at stoppe projektet, fordi de var bange for, at det ville spolere det ellers ret homogene område. Men bygherren rystede ikke på hånden og fastholdt, at naboerne bare skulle se det færdige hus. Og han fik ret. Nu er der ingen, der klager. Tværtimod, siger Stig Folstad.

© Jesper Ray
Huset virker større end de ca. 200 m2 fordelt på to etager, det er. Rummenes højde og de store åbne gulvarealer med kig til alle sider, får kvadratmeterne til at syne af mere. Reolen på bagvæggen er som det øvrige faste interiør tegnet af Hoem + Folstad og udført af lokale håndværkere i Dinesen Grand Oak. Huset er orienteret mod fjorden og dermed mod nord. Alligevel virker det aldrig mørkt på grund af de mange muligheder for lysindfald, den åbne grundplan og de glatte gulve og lofter, der reflekterer lyset ind i huset. Et par af Arne Jacobsens Svane-stole giver farve til rummet. Pejsen Gyrofocus af Dominique Imbert kan drejes 360°.

© Jesper Ray
Klimaet i Stavanger er stabilt, men køligt - omkring 7° året rundt. Men på terrassen er der læ, og når solen skinner, er her skønt at sidde med udsigt til fjorden.

© Jesper Ray
Trappen til førstesalen er konstrueret som en hængebro, hvor trinene i rustfrit stål beklædt med træ spændes op af stålwirer mod en massiv stålramme.

© Jesper Ray
Det buede køkken er elegant udført i Dinesen-træ af den samme snedker, som lavede forskalilgsbrædderne, da murene blev støbt. Ved at bruge samme træ som gulv og loft skabes en sammenhæng, man sjældent har mulighed for at skabe i et hjem. Et lysindfald og et vindue over corian-bordpladen giver lys. Skabsvæggen, der dækker for køleskab og køkkenskabe, er bagsiden af den store murede pejs i stuen. Åbninger på begge sider og luft over skabsvæggen betyder, at køkkenet er skjult for nysgerrige blikke, men alligevel i kontakt med spisestuen. Hårde hvidevarer fra Gaggenau.

© Jesper Ray
Her ser man, hvor åbent og lyst huset er, selv om det vender mod nord. Især i solskin, hvor fjordens blink lyser op.

© Jesper Ray
Den store pejs er inspireret af en såkaldt gruvepejs på Baroniet Rosendal i Norge og muret af en ekspert fra Trøndelag - den eneste importerede håndværker, som Stig Folstad siger.

© Jesper Ray
Bad og soveværelse smelter sammen i et åbent rum, der deles op af en glasvæg og et kommodemøbel med spejl. Sprosserne i toppen er til aircondition-anlægget. Der kan nemlig blive varmt i det vestvendte soveværelse, når solen skinner ind ad de store vinduer en hel dag.

© Jesper Ray
Husets runde form skaber spændende linjer og vinkler indenfor - fx her i badeværelset. De hvide fliser skaber en spændende energi i samspil med beton, sten og træ.

© Jesper Ray
Den smukke model af området har fået en særlig plads på skrivebordet i det lille kontor. Bord og skab er tegnet af Hoem + Folstad. Stolen DSW er af Eames.

© Jesper Ray
Badeværelset er ikke specielt stort, men det er indrettet med hvide fliser, halvvægge og masser af glas, så det virker stort og lyst. Blandingsbatterier fra Dornbracht, model MEM.

© Jesper Ray
I forbindelse med soveværelset ligger et eksklusivt walk in-closet udført i egetræ. En frosted glasdør lukker af, men understreger samtidig indtrykket af, at soveværelse, bad og walk in-closet er et sammenhængende rum

© Jesper Ray
Fra badekarret kan man ligge og slappe af, mens man nyder den helt fantastiske udsigt over fjorden, der hver dag byder på nye oplevelser af lys og skygge.

© Jesper Ray
Hoem + Folstad har også anlagt haven, og Stig Folstad forklarer, at det er en helt unik mulighed at kunne skabe en helhed fra yderst til inderst, hvor hus, have og interiør indgår i en sammenhæng. Det barske, men stabile vejr ved Stavanger stiller krav til vegetationens hårdførhed. Derfor har de valgt nåletræer og stedsegrønne buske kombineret med rododendron.

© Jesper Ray
I kælderen ligger vinen på køl i de specialdesignede vinhylder. Trappen er i den ene side fæstnet til glasvæggen. Konstruktionen er så tung, at rammen i rustfrit stål måtte sættes på plads, før de indvendige mure blev opført.

© Jesper Ray
Når det er overskyet, og det er det tit i Stavanger, falder betonhuset næsten i et med den grå himmel. En hæk gemmer vinduerne væk for nysgerrige blikke, uden at det tager dagslys fra huset. Carporten er let og elegant balanceret på en væg, der lukker af for haven.