© Foto: Birgitta Bjørnvad

Annette har ført villaen fra 1884 tilbage til storhedstiden med guldkøkken(!) som kronjuvelen

En villa fra 1884 på Frederiksberg trængte til omsorg, og der er ikke én kvadratmeter, som ikke har været under kærlig behandling, ude såvel som inde.

Da Annette Kjærulff overtog sit hus, var det oprindelige udseende blevet ændret en hel del af de tidligere ejere: Der var ikke noget konsekvent valg af vinduer og døre, og taget var en blanding af tagpap, rød tegl og gamle, porøse skiferplader. Villaen var forsømt og trængte til en fuld renovering på stort set alle de store linjer som vinduer, facade og udskiftning af tag.

– Vi tog udgangspunkt i husets originale plantegning fra 1884 og har skiftet taget og renoveret facaden. Vinduerne er genskabt med respekt for arkitekturen, samtidig med at vi har tænkt meget over, at facaden mod vejen blev, som den var engang. Bl.a. var ovenlysvinduer sat tilfældigt ind på forsiden af huset, så de blev flyttet om på siderne og i lodret forløb, så et stort loftsrum har fået udtryk af atelier, fortæller Annette Kjærulff.

Indvendigt blev der lavet nye vægge, lagt nye gulve og restaureret paneler og radiatorskjulere, og alt træværk blev genskabt; det samme gjorde stuk og ornamenter over døre og på lofter. Ombygningen indenfor indbefattede også fuld renovering af kælderen, så den blev beboelig. Førstesalen, som havde været udlejet som en selvstændig lejlighed gennem mange år, skulle også inddrages til familien, så her blev køkkenet skiftet ud med et stort badeværelse, og det gamle tårnværelse kom til ære og værdighed igen som læseværelse for hendes tre børn. Planløsningen er lavet om, så villaen nu fungerer, som den i sin tid var tegnet til: at huse en enkelt familie. Alle de større beslutninger i huset er blevet vendt og drejet med arkitekten, som Annette har haft en hotline til, som eksempelvis da hun skulle bestemme sig for, hvilket køkken der skulle sættes ind.

– Da arkitekten foreslog at lege med en kombination af messing og stål, var jeg solgt, for jeg vidste, at jeg ikke ville have en marmorbordplade, hvor der ikke kan skæres citroner, uden at der kommer pletter, fortæller Annette, der endte med at vælge en løsning fra Blinkenberg Møbelsnedkeri.

Fordi huset i over 40 år er blevet brugt som tofamiliershus, var gæstebadeværelset en tilbygning, som lå i forlængelse af køkkenet. Annette besluttede at bibeholde gæstetoilettets placering, men har med en stor håndbygget reol fået “skjult” indgangen, så det i stedet fremstår som et interessant stykke inventar med en dør midt i reolen. På den måde adskilles køkken og det lille gæstebadeværelse naturligt.

Annette blander tendenser fra moden med arkitektur og design, som kommer til udtryk i interiøret, der især består af nordiske og italienske designobjekter. En del af møblerne er fundet på auktioner og på Instagram og Den Blå Avis.

– Jeg køber nok lidt for meget med hjertet nogle gange. Men jeg synes næsten altid, at tingene alligevel ender med at finde deres rette plads. Alt i alt har hele processen været lang og udfordrende, og indimellem har jeg været tæt på at give op. Jeg havde næppe klaret det uden arkitekten at læne mig op ad, fortæller Annette.

Ud over at være tilfreds med selve huset er hun lykkelig for naboerne, området og byens pulserende liv lige om hjørnet.