Et bæredygtigt selvbyggerhus i Sydhavnen

I den gamle del af Sydhavnen ligger træhuset, som er bygget efter naverhåndværkets traditioner, og som favner alle der kommer ind med dets smukke ovenlysvinduer, synlige bindingsværk og ubrændte lersten.

Træhus selvbyg sydhavnen
© Christina Kayser O.

Træhuset, som er bygget efter navertraditioner, ligger og putter sig på en lille grund midt i fiskerihavnens koloni af mangfoldige selvbyggerhuse. Naver er en forkortelse af skandinaver, og er et udtryk, der oftest bruges om omrejsende håndværkere fra Skandinavien, der tager på valsen. På dannelsesrejsen udfordrer naverne deres håndværk rundt om i Europa, hvor de kan kendes på deres traditionelle håndværkerdragt.

Sydhavnen selvbyggerhus træhus
© Christina Kayser O.

I fiskerihavnen hersker der en hyggelig og varm stemning pga det særlige nærmiljø.

Der var blot en uge til, at Jesper Gielov Olsen og Cecilie Bo Lundgren og deres to døtre, Rose og Nora, skulle flytte ind i deres nybyggede hus i Sydhavnens fiskerihavn. Her var de nemlig faldet over en grund i denne lomme af byen midt i mylderet af uens og karakteristiske selvbyggerhuse.

Sammen med et byggesjak havde Jesper gået og bygget på et bæredygtigt træhus, han selv havde tegnet, og nu var han i mål. Alle vægge var nymalede, gulvene olieret, og masseovnen var ved at blive testet. En opringning fra deres nye naboer gjorde dog hurtigt en ende på den plan.

Arkitekt selvbygger potræt
© Christina Kayser O.

Jesper Gielov Olsen er civilingeniør, men har også taget et grundforløb som snedker.

– Det nye hus stod i flammer. Masseovnen var bygget forkert og havde sat ild til væggen, så nu gik brandfolkene og skar hele huset i stykker med motorsave for at komme ind og slukke ilden. Så der var lidt af en gravølsstemning, da vi sad der hos naboerne, fortæller Jesper, som med familien måtte blive boende i deres toværelses kælderlejlighed på Østerbro, indtil de kunne bygge et nyt hus.

Gang trappe entre hus
© Christina Kayser O.

Ovenlysvinduer trækker lys ned gennem huset, der er bygget med synligt bindingsværk og ubrændte lersten, der fordeler husets varme og fugt. Under trappen er der skabt en lille legekrog, og fra stuen er der udgang til gårdhaven.

Keramik hylde træ
© Christina Kayser O.

Parret har en forkærlighed for smukt håndværk – også når det gælder keramik, som stykkerne fra Studio Arhøj, Duedahl, Oh Oak, og te-stellet Amazonas fra 1960'erne vidner om.

– Jeg havde ingen forudsætninger for at lege arkitekt med det første hus, hvor jeg satte al min lid til vores rådgiver og byggesjak, men da vi gik og pillede huset fra hinanden efter branden, kunne vi se, at det faktisk ikke var særligt godt bygget. Dette, vores andet hus, er bedre på alle måder. Jeg var gået fra nul kendskab til at bygge et hus til at vide en masse om både byggemetoder, materialevalg og arkitektur, og så kunne jeg denne gang få hjælp af min gode ven Rasmus Bjørn, fortæller Jesper.

Lænestol indretning minimalistisk
© Christina Kayser O.

En enkel indretning lader arkitekturen og håndværket i huset spille den største rolle. I et hjørne af stuen er en klassisk Hans J. Wegner-lænestol og sakselampe fra Le Klint sat i scene af en oppudset væg i den lune jordfarve Natural umbra SCBR1.2 fra Claytec.

Skænk snedker bjælker
© Christina Kayser O.

Fritlagte bjælker er en naverdetalje, som skaber et naturligt stilelement i stuen sammen med den væghængte skænk, som Jesper selv har bygget på snedkeruddannelsen. Pendlen er designet af Tove og Edvard Kindt-Larsen for Le Klint.

Tømrer Rasmus Bjørn Frederiksen var netop vendt hjem fra sin store dannelsesrejse som naver, hvor han med sit håndværk havde været på valsen rundt om i Europa. Nu begyndte vennerne forfra med at bygge et hus. De bevarede grundplanet fra det første hus, men øgede loftshøjden, og tog husets grundtanker omkring bæredygtighed et skridt videre.

Hvidt Køkken bjælker
© Christina Kayser O.

Et hvidt neutralt køkken træder i baggrunden for husets karakteristiske arkitektur med fritlagte bjælker. Hylderne med hyggeligt køkkenliv er fundet på et loppemarked.

Vase Blomster Spisebord
© Christina Kayser O.

Stablede nagelstager, loppekeramik og puder fra Louise Eeg skaber en uformel stemning i stuen.

– Der var lidt Georg Gearløs over os med vores mange ideer. Kernen af huset er bygget op som et bindingsværkshus med ubrændte lersten, der fordeler varmen og fugten op igennem huset. Jeg elsker det synlige håndværk og etagedækket i store, kraftige tømmerbjælker. På den måde besjæler Rasmus Bjørns håndværk huset, og sammenligner jeg med det første hus, var det kedeligt i forhold til dette her. Her er så mange smukke detaljer og håndværksspor, og så er det personligt, fortæller Jesper.

Keramik farver porcelæn
© Christina Kayser O.

Former og farver fra glaseret keramik går godt i spænd med husets mange træelementer.

Spisebord stole wegner
© Christina Kayser O.

Alle væggene i huset er malet med diffusionsåben maling, der gør, at murværket kan ånde. Spisebordet af lyst træ fra ILVA, der er omkranset af Y-stole af Hans J. Wegner og Thonet-stol, får farvet modspil af kelimtæppet, der er et arvestykke. Le Klint-pendlen er designet af Hvidt & Mølgaard.

Baggård terrasse havebord
© Christina Kayser O.

Former og farver fra glaseret keramik går godt i spænd med husets mange træelementer.

Naverhuset har en sanselighed over sig, som favner alle, der træder ind, med dets synlige samlinger, træværk og vægge, der er mættede af naturfarver. En varm, skandinavisk hule med ovenlysvinduer, der trækker dagslys ned i midten af huset. I baggården er der en frodig terrasse, og på sommerdage står dørene åbne, så børnene kan løbe ud og ind sammen med naboernes børn. Alle Georg Gearløs-ideerne fungerer i praksis.

Badeværelse håndvask nybyg
© Christina Kayser O.

Det synlige bindingsværk skaber stemning i badeværelset, hvor Jesper selv har bygget vaskemøblet ud af afskæringer fra loftsbjælkerne.

Soveværelse bjælker seng
© Christina Kayser O.

Taghøjden blev hævet sammen med en del andre forandringer på huset, da Rasmus og Jesper gik i gang med at bygge det forfra. Således nyder Cecilie og Jesper godt af ovenlys fra tagterrassen i deres soveværelse. Det mørke sengetæppe fra Hay skaber med gardinet dybde, og en eksklusiv fornemmelse, der understøttes af væggen, der er pudset med ler i farven Jade green SCGR 2.2 fra Claytec.

Træ gran naverhuset
© Christina Kayser O.

Træ mod træ skaber et organisk udtryk i naverhuset.

– Vi har fået et smukt og sundt hus at bo i. Det er bygget, så huset kan trække vejret med isolering af træfiber, der kan absorbere og afgive fugt, ligesom al maling er diffusionsåben. Mange nye huse bliver foret med plastik og isoleret med rockwool, og der er evidens for, at det er en usund måde at bo på. Mange får astma og bliver syge af den tørre luft. Således har det vigtigste for mig været at bygge et hus med et sundt indeklima. Men jeg synes også, vi har formået at bygge et hus med et rart flow og en æstetik, der udspringer af det gode naverhåndværk, siger Jesper.

Naverhuset selvbyg terrasse sydhavn
© Christina Kayser O.

Visuelle kontraster huserer i Sydhavnens selvbyggerkoloni, som Cecilie og Jesper har udsigt til fra deres baggårdsterrasse.