Designeren Ann Wibergs julehjem er spækket med natur, poesi... og skeletter

Kreativiteten vil ingen ende tage. En krone lavet ud af vaniljestænger og oliemalerier af menneskekroppe er nogle af de ting, du kan opleve i Ann Wibergs hjem.

Kunstneren Ann Wiberg
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, styling: Malou Karberg

Ann Wiberg foran hendes oliemalerier inspireret af menneskekroppe i stilhed eller i bevægelse.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, styling: Malou Karberg

Visuelle iscenesættelser

Hvis man skal beskrive kunstner og designer Ann Wibergs kreationer med få ord, må det være dramatisk, barokt og for at bruge hendes egen beskrivelse “visuelle iscenesættelser, der overrasker”.

Alt, hvad hun har skabt, bærer et helt særligt fingeraftryk, som også gennemstrømmer den smukke, naturlige, teatralske og fantasifulde stemning i hendes 100 m2 store julepyntede atelier i Nordsjælland.

Ann Wibergs julebord
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Malou Karberg

Det hvide og sorte, legen med lys og mørke, gennemstrømmer hele stemningen i atelieret. I spillet mellem de anatomisk inspirerede malerier og de lyse, falmende toner, mørke tørrede blade, sorte stole og hvide flader får Ann Wiberg skabt en helstøbt og anderledes julestemning. Designerens atelier klædt i hvidt. Det er kun anden gang, at Ann Wiberg pynter op her. Men ikke sidste gang.

Ann Wibergs poetiske julebord
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Malou Karberg

Ann Wiberg har taget naturen indenfor. Strategien har været at bruge forskellige græsarter, visne blade og store grene som base og derefter samle det hele med mindre og mere fint pynt. Det overdimensionerede mikset med det delikate er det, der gør udsmykningen interessant. Over langbordet svæver dekorationen af grene, fjer og kogler som en sky fra himlen, og den efterlader spor på jorden i form af visne blade på gulvet. Der er i virkeligheden ikke nogen regler for fremgangsmåden. Tænk i volumen og højde, og lad det rå, mørke og visne blive blødt op af enten bløde teksturer eller lysere farver.

Inspiration fra barokken

En kæmpe installation af grene og fjer svæver florlet over et julebord pyntet med buttede bloklys, masser af fjer, støvgrønne græsser, sorte kirsebær og vegansk julekonfekt serveret på rå træstubbe. Lyse og mørke toner med et stænk af rødmende farver changerer i den naturlige julepynt og spiller smukt op til de mange oliemalerier inspireret af menneskekroppen og dyreriget.

– Jeg har altid fortalt historier med mine haute couture-kjoler og brugt naturen som inspiration, og poesien går igennem alt, hvad jeg skaber. Meget af det, jeg laver, er overdådigt, fordi jeg altid har været inspireret af barokken, siger Ann Wiberg.

Vegansk konfekt
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Malou Karberg

Vegansk konfekt af Ann Wibergs veninde Tina Casmose, forfatter til kogebogen Plant-based Food. For at forblive tro mod naturtemaet står konfekten på afskårede træstubbe, og man får en masse stemning forærende ved at lade servicet indgå som en del af borddekorationen. Kaster man sig over at lave konfekt, kan pynten også afstemmes efter det samlede udtryk, som her, hvor sukkerperler og spiseligt guld er med til at skabe et grandiost look.

En alternativ juledekoration
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Malou Karberg

De mørkgyldne kirsebær og bloklys er med til at fremhæve farverne i de naturlige materialer.

Trash Couture

Som designer har hun givet genklang i verden med brandet Trash Couture, hvor hun bl.a. bruger antikke blonder, silke og andet overskud fra haute couturens største modehuse, og som kunstner afsøger hun det eventyrlige i naturen og anatomien og skaber nye, overraskende koblinger.

– I naturen finder vi alt, fordi den er storslået og helt sin egen. Jeg elsker eksempelvis at se på et gammelt træ med krogede grene og en stamme, der har taget form som en skulptur efter vejr og vind. Jeg er inspireret af det perfekte uperfekte, eller man kan sige sjælen i skabelsen.

En kongekrone af vaniliestænger
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Malou Karberg

Et dekadent midtpunkt: Vaniljestænger formet og bøjet til en kongekrone, pyntet med perler og sten fastsat med bronzetråd og malet med guldstøv. Det må gerne se lidt råt og ujævnt ud, som om det er en gammel barok skat. Underlaget er et miks af forskellige græsarter, der er blevet spraymalet sølv.

Læs også:

Brændeovn der er flankeret af metalstjerner
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Malou Karberg

Hygge med ild i brændeovnen, der er flankeret af metalstjerner, som er dekorative året rundt og fundet i Italien. Maleriet er et menneskeskelet, og Ann Wiberg kigger tit i anatomibøger af både mennesker og dyr for at blive inspireret til sine malerier.

"Kun fantasien sætter grænser"

Sidste år var første gang, hun pyntede til jul i det hvidmalede atelier.

– Julen kan jo strække sig over flere uger, så det er en god anledning til at invitere gæster midt i en mørk december. Julen er en dejlig tradition, et slags skørt eventyr, der bliver genfortalt fra generation til generation, en vinterfest, hvor kun fantasien sætter grænser.

Tema med skeletter
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Malou Karberg

Temaet med skeletter går igen i borddækningen, hvor Ann Wiberg har malet et dyrekranie på en tallerken. At male sin juleporcelæn selv er en fin og unik måde at personliggøre sin borddækning på.

Dramatisk poesi

Til udsmykningen af atelieret har hun allieret sig med dekoratør og blomsterkunstner Malou Karberg, som hun ofte bruger som stylist på udstillinger og til fotoopgaver.

– Jeg elsker hendes univers, og hun er en af de få, der forstår mine idéer om dramatisk poesi.

Stylisten fangede også Wibergs vision om at bruge hele rummet fra loft til gulv, så det hele hænger sammen som en stor oplevelse. Inspirationen var at slæbe naturen indenfor og bruge forskellige græsarter, visne blade og store grene som base og derefter samle det hele med Malous unikke pynt og sans for detaljer. Det afspejler sig tydeligt, at de begge har en forkærlighed for naturen og genbrug.

Højere, vildere, vovet
© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Malou Karberg

Højere, vildere, vovet. En juledekoration kan være mange ting, og her er det et miks af magnoliagrene, lange gæslingegrene og et udvalg af tørrede og indfarvede blomster tilsat klassiske julekugler. Alt sammen sat i oasis på et flot fad, der er så fyldt, at man ikke ser den grønne bund.Mange butikker sælger i dag evighedsbuketter, som nemt kan indgå i denne slags dekorationer sammen med, hvad der kan plukkes i naturen. Sørg for at bruge forskellige længder og teksturer, og lad farverne lægge sig op ad hinanden, men tilføj eventuelt en enkelt farve, der skiller sig lidt ud, for kontrastens sky

Skoven som butik

Efter mange år i udlandet, blandt andet 15 år i Paris, har Wiberg prøvet alt fra plastikjuletræer til falske nisser.

– Og så ender man faktisk med at værdsætte den danske jul, bemærker kunstneren, der som regel pynter op 14 dage før jul og river det hele ned før nytår, da hun på det tidspunkt har fået nok af jul.

– Man behøver ikke pynte op med de traditionelle julekugler, men kan lave sin egen version af julen og bl.a. bruge naturen som inspiration og butik, da man kan finde alt fra grene og kogler til mos. Jeg går bare ud i skoven og ved aldrig, hvad jeg kommer hjem med.