Fiskars fylder 375 år, men kender du historien bag?

Du kender højst sandsynligt allerede den ikoniske køkkensaks med det orange skaft – men kender du også fortællingen bag Fiskars?

Med 375 år i bagagen indtager Fiskars titlen som et af de ældste brands i den vestlige verden. Et brand, der på trods af en lang rejse, har formået at foretage innovative nytænkninger i tråd med virksomhedens banebrydende DNA-principper om høj kvalitet, tidløst design og uovertruffen funktionalitet: Egenskaber som Fiskars har været bannerfører for, og som fortsat er vigtige i alt godt udstyr til hjemmet.
Her dykker vi ned i historien bag Fiskars, der efter mange års erfaring fortsat fungerer som en betroet partner i de fleste danske hjem.

Det finske ophav

Den 31. oktober 2024 fyldte Fiskars 375 år. En markering, som sender os tilbage på en rejse mod Finland – landet hvor det hele startede. Her zoomer vi ind på virksomheden, der er bedst kendt for sin ikoniske saks med orange skaft og sine smukke funktionelle produkter.

Fiskars blev grundlagt tilbage i 1649 som et jernværk ved Fiskars-floden i Finland. Det bjergtagende naturområde er bedre kendt som Fiskars Village. Her gav Fiskars-floden den nødvendige vandkraft, der var med til at give adgang til hele verden.

Det unikke ved Fiskars' brand-arv er, at virksomheden stadig er synligt engageret i sit fødested. Her tager Fiskars nemlig stadig aktiv del i hverdagen blandt det kreative kunst- og designfællesskab, som i dag har overtaget de rum, hvor Fiskars-produktionen tidligere havde sin daglige gang.

Selvom hovedkvarteret i dag er flyttet til Helsinki, og verden har været i konstant udvikling siden Fiskars' spæde opstart, er en ting dog sikkert: Det fundamentale er uændret. Derfor arbejder Fiskars fortsat med idéen om, at selv de små ting har potentiale til at gøre hverdagen ekstraordinær.

Et design DNA med nordiske rødder

De tre parametre: Madlavning, skabertrang og havearbejde er kernen i Fiskars-sortimentet, hvor inspirationen hentes i den nordiske minimalisme, uforfalskede natur og bestræbelsen på at gøre sig umage.
Fiskars' byggesten og DNA taler derfor ind i væsentligheden i at fokusere på kvalitet og holdbarhed. Men hvordan gør man det i praksis?

Om kunsten bag det gode håndværk

At skabe produkter der lever op til kriterierne om banebrydende innovation og effektiv enkelhed er en kunstform, der handler om at gennemtænke ethvert aspekt i produktet, hvor hver detalje skal tjene et formål.

– Det er vores ambition, at vores produkter skal ledsage et menneske gennem hele deres liv, måske i 60 eller endda 100 år, siger Petteri Masalin, Chief Design Officer for Fiskars og tilføjer:

– Udfordringen ved at designe enkelhed ligger i at forstå både, hvad du skaber, og at vide, hvornår du skal stoppe, og sikre, at produktet ikke belastes med unødvendige detaljer."

For at sikre dette har Fiskars' Design-team skabt en integreret tilgang til design, der indebærer en klar opmærksomhed på innovative og funktionelle aspekter – alt imens man sørger for at holde godt fast i arv, traditioner og værdier. Kort sagt: Essensen af det, der gør Fiskars til Fiskars.

I den forbindelse indgår Fiskars' Design-team i et tæt samarbejde med eksperter som gartnere, kreatører og professionelle kokke for at forstå, hvordan produkterne klarer sig i virkelige situationer.

På den måde testes utallige prototyper med henblik på at måle holdbarhed og anvendelighed af hvert produkt. Som et led i den tilgang forholder hele designprocessen sig til de mennesker som produkterne af høj kvalitet og lang levetid er designet og produceret til.

En farverig markering

Et jubilæum bør aldrig gå ubemærket hen – og det er heldigvis heller ikke tilfældet med Fiskars' markering af de 375 år.

I tråd med virksomhedens ånd og kærlighed til detaljen – der dog aldrig blot må fungere som udsmykning, men derimod altid skal tjene et praktisk formål – har Fiskars valgt at kaste blikket tilbage til dét sted, hvor det hele udsprang fra.