
Med historiens vingesus i ryggen sætter Toni Copenhagen kurs mod fremtidens kyster
Den københavnerbaserede armaturvirksomhed Toni Copenhagen blev grundlagt i 1918. Gennem tiden har den leveret armaturer til alt fra Rigshospitalet og Christiansborg over den danske ambassade i Riyadh til Nationalmuseet i Bahrain. Men en god lang historie er ikke nok. Man må også se fremad. BO BEDRE tegner her et portræt af en virksomhed, som siden ejerskiftet i 2019 har fået fuld vind i sejlene, skyhøje ambitioner på agendaen og ikke mindst et nyt armatur tegnet af Bjarke Ingels til porteføljen.
AfFra den idylliske gade Lykkesholms Allé på Frederiksberg bevæger man sig ind i en hyggelig, lille baggård, hvor der gennem mere end 130 år har været erhverv – lige fra sadelmagere og systue til filmværksted og motorcykelklub. I dag er baggården tilholdssted for den over 105 år gamle armaturvirksomhed Toni Copenhagen.
– Her får du et kig ind i den skatkiste, som vi overtog med virksomheden i 2019. Det er lidt som at gå på eventyr på morfars gamle loft, ikke? siger kreativ direktør i Toni Copenhagen Bjarke Vind, imens han åbner et glasskab fyldt med samlinger, greb, brudstykker af armaturer og gamle tegninger.
– Vi overtog en virksomhed, som står bag en række tidløse, gedigne produkter, som har bevist deres værd gennem generationer. Samtidig var det også en virksomhed, som var kørt lidt fast, og som ikke rigtig var fulgt med tiden – hverken i forhold til krav om kvalitetssikringer og sanitet eller i forhold til nytænkning og udvikling.
At følge med Bjarke, når han fortæller, er lidt af en opgave. Og historier om virksomheden og dens forskellige ejere samt historierne bag de forskellige armaturer, som han hiver ud af skabet én efter én, vælter ud af ham – der er tydeligvis meget at fortælle.
– Her har du grebet fra Christiansborg-armaturet. Einar Otto Auchenberg, som havde overtaget en gørtlervirksomhed efter sin far, Johan Heinrich Auchenberg, og på denne baggrund grundlagde den virksomhed, som senere skulle få navnet Toni Copenhagen, var kommet galt afsted med sin arm og havde brug for at kunne dreje grebet kun med sine fingre. Derfor ser det ikoniske stjerneformede greb ud, som det gør i dag, forklarer Bjarke, imens han illustrerer, hvordan E.O. Auchenberg kun kunne bruge fingrene til at dreje grebet rundt. Han lægger grebet tilbage og hiver straks endnu et ud:
– Og her har du SP-topstykket, udviklet af ingeniør Sparre-Petersen i 1935. Da han i en periode arbejdede som gas- og vandmester på Gentofte Sygehus, var han så træt af at gå og sørge for, at alle hanerne ikke dryppede, at han udviklede sit patenterede topstykke, så man let og sikkert kunne lukke helt for vandet. Ligesom med Christiansborg-armaturet er der her tale om et design, som er opstået ud af et konkret behov. Det æstetiske særpræg er opstået på baggrund af funktionen, fortæller Bjarke og fortsætter:
– Dette armatur med det såkaldte albuegreb – altså et, som du kan lukke med albuen uden at røre det med hænderne – blev i sin tid udviklet og leveret til Rigshospitalet i 15.000 eksemplarer. Det var mere hygiejnisk på et hospital, at man ikke skulle røre ved det med hænderne. Hele den idé, at produktet er fuldt ud funktionelt og opstået ud af et reelt behov, er fuldstændig gennemgående for tankegangen i Toni Copenhagen. Det er den arv, som vi bygger videre på i dag. Alle vores armaturer er desuden lavet i massiv messing, fordi det i forhold til sanitet er det bedste. Bakterier dør hurtigt på messing, og så patinerer det utrolig flot. Vi går ind for produkter, der ældes med ynde, og at man kan se tiden, der er gået, i et produkt, forklarer Bjarke.