
Den klassiske juledug
Mange danskere har spist deres julemiddage i selskab med denne dug, der i år fejrer sin 40-års fødselsdag. Nu kommer Georg Jensen Damask med nye farver på den populære klassiker.
AfCharlotte Ravnholt
Georg Jensen Damask har i århundreder vævet tekstiler til danskernes veldækkede borde, men én dug har, med en smuk kombination af detaljer og enkelhed, gennem de seneste 40 år opnået en særlig klassikerstatus. Nemlig den populære juledug designet af Bodil Bødker-Næss fra 1975. En dug, man, næsten rituelt, dækker bordet med i mange danske hjem.
– Juledugen er lig med Georg Jensen Damask, den er vores fyrtårn, vores signatur. Der er noget ret unikt ved, at vi har haft det samme design i samme farve i kollektionen ubrudt gennem 40 år. Det betyder, at mange er vokset op med dugen, og at den for dem bliver et symbol på julen, familien, fællesskabet og traditionerne. Den rummer en form for tryghed, fastslår adm. direktør Peter Hulweg Christiansen.
De flettede julehjerter og stiliserede grankviste er uafhængigt af sæsonen firmaets mest solgte dug, og altså Damask-kollektionens mest populære design lige siden lanceringen i 1975. Georg Jensen Damask har igennem årene skabt nye farver til juledugen – bl.a. grøn og en blå, en helt hvid og en vinrød, men den oprindelige julerøde juledug har dog altid haft en særlig plads i danskernes hjerter. Alligevel henter Georg Jensen Damask nu to nye farvekombinationer frem fra gemmerne: White Gold og Blue Gold. Den sidstnævnte med et meget moderne, næsten denimagtigt look. På den måde kigger firmaet både bagud og fremad ...