©

Stempelkanden er fransk ... nej italiensk ... nej DANSK!!

"Den danske stempelkande brygger bedst", lyder det fra The Design Festival i London, hvor firmaet Muuto får ros for sin nye fortolkning af kaffeklassikeren.

Det var franskmændenes idé - at ”stemple” sig til en god kop kaffe. Stempelkanden blev for alvor udbredt i starten af 1900-tallet, og det blev et hverdagssyn at se cafégæster brygge sig selv en god kop ved bordet. Efterhånden begyndte italienerne dog at overtage, og inden længe bølgede det frem og tilbage mellem sydlændingene: Hvem havde mest patent på at stemple?

Men så kom Bodum på banen i 1974, og kanden Bistro skød frem i sortimentet. Den blev en verdensomspændende succes, og snart var stempelkaffe et dansk fænomen, bistro-kaffe blev et dansk ord.

I disse dage er der gang i Londons designscene. The Design Festival samler tusindevis af producenter og andre kreative mennesker fra hele verden. Og flere designbloggere har fået øje på en ny ”dansker”, Muutos stempelkande, Push, designet af Mette Duedahl. Kanden er af grå-brunt stentøj, og det bryder med mange års glasmonopol. Bloggerne hæfter sig ved, at Push ligner et stort, indbydende krus og virker mere solid end dens forgængere. Push fra Muuto kan købes til 699 kr. her!

5 trin: Sådan brygger du den perfekte stempelkaffe

Hvordan brygger man en optimal kaffe på stempelkande? Her er tips fra forskellige kafferisterier og baristaer. Vi har især lånt fra kaffeguiden.dk.

  1. Vælg din favoritkaffe, og mal den mængde bønner, du skal bruge. Den skal være groftmalet.

  2. Der går 7 g kaffe til 1,5 dl vand. Mål op på forhånd.

  3. Kog rigeligt vand, så du ikke mangler, når der hældes op. Når vandet har kogt, skal du lade det stå et minut eller to. Det skal være 94-96 grader. Brug eventuelt en termometer til at tjekke. I dag findes der også elkedler med temperaturmåler.

  4. Hæld vand på, og rør rundt med en rørepind, så al kaffen vædes og blandes med vandet.

  5. Sæt stemplet i kanden, og lad det være oppe. Vent ca. 4 minutter, før det trykkes ned.