Køkken med harmoniske kontraster

Køkken-øen er samlingspunktet i dette stilrene­ køkken­, hvor smagfulde modsætninger skaber energi i rummet.

Social zone
© Anne Bråtveit / Silje Aune Eriksen

Bordpladen i samme røgede ege-finish som resten af øen stikker ud over basen og skaber siddepladser på alle tre sider. Der er rigeligt med plads til, at venner og familie kan holde kokkene med selskab. De skulpturelle lamper er designet af Michael Anastassiades for Flos.

Smuk kombination af kvalitet og design

I et murstenshus fra 1947 spiller en elegant ø i røget eg hovedrollen i køkkenet. Ejerne totalrenoverede boligen, da de købte den for lidt over et år siden. Det, som før var en stor stue, er nu blevet forvandlet til en social køkkenzone.

– Vi er mere i køkkenet end i stuen, og vi har altid ønsket os et socialt køkken med en ø, som man kan bevæge sig rundt om, fortæller ejerne af hjemmet i Oslo.

Køkkenet er et Form 02-køkken fra Multiform. Det halve af køkkenøen er designet som en bar-løsning med en bordplade i røget eg, som matcher skuffefronterne. Den anden halvdel består af en kogeplade og en stålplade, hvor man kan sætte varme ting fra sig. Langs væggene står højskabe og et køkkenbord med hvidlakerede fronter. Køkkenbordet er udstyret med bordplade i hvid corian.

– Det var kombinationen af kvalitet og design, som gjorde, at vi valgte akkurat dette køkken. Der findes mange køkkener med fint design, og vi så på flere alternativer, men Multiform har de her tynde, fine sidestykker, som næsten svæver uden på køkkenet.

Farverigt indslag
© Anne Bråtveit / Silje Aune Eriksen

I enden af køkkenbordet står et tryk af Nathalie du Pasquier sammen med glasbokse fra Hay. Snoopy-lampen er designet af Achille & Pier Giacomo Castiglioni for Flos.

Kontraster gør rummet levende

Trine L. Brenna fra Multiform har været involveret i sammensætningen af køkkenet. Hun forklarer, at de hvide moduler langs væggene er valgt for at skabe en fin kontrast i køkkenet – de danner på deres egen måde et neutralt, rent og lyst bagtæppe til den mørke ø i centrum af køkkenet.

– Kontrasten gør, at man ikke bliver så hurtigt træt af køkkenet. Hvis alt matcher, kan det hurtigt blive lidt kedeligt. Det mørke materiale mod det lyse gør rummet levende.

Modulerne i forskellige farver bindes sammen af et fælles formsprog og en gennemgående stålsokkel. Lamperne er også med til at skabe en større helhed:

– Flos-lamperne over øen er valgt for at fremhæve det hvide, imens messingen går igen i vandhanen fra Vola.

Ejerne er meget begejstrede for det endelige resultat:

– Vi er glade for helheden i køkkenet – det mørke mod det lyse, kontrasten og finishen på træet. Stålpladen mod det hvide gør rummet moderne, men ikke koldt, mens det mørke træ gør, at køkkenet samtidig føles lidt traditionelt.

Orden
© Anne Bråtveit / Silje Aune Eriksen

Bag køkkenets stringente ydre er der også orden. Bestikskuffen deler knive, gafler og skeer op på traditionel vis.

Sammenhæng
© Anne Bråtveit / Silje Aune Eriksen

De to kontrasterende køkkenmoduler bindes sammen af ens stålsokler, hvis grå farve gentages på væggene. Gryden er fra Eva Solo.

Skinnende
© Anne Bråtveit / Silje Aune Eriksen

Messinghanen fra Vola giver et hint af glamour. Sæben er fra Aleksander Sprekenhus, imens køkkenhåndklædet er fra Georg Jensen Damask.

Skræddersyet
© Anne Bråtveit / Silje Aune Eriksen

Det store køkkenareal er godt udnyttet i form af den store ø på midten, mens fravalget af overskabe underbygger den luftige rumfølelse. Form 02-køkkenet fra Multiform er udført i en blanding af røget eg og hvidlakerede skabs- og skuffefronter. Vandkanden på øen er fra Stelton, mens keramikskålen er designet af Ann Kristin Einarsen. Barstolene er fra Hay.

Gemt væk
© Anne Bråtveit / Silje Aune Eriksen

Bag skabslågerne gemmer sig rigeligt med opbevaringsplads. Karaflerne og de rillede skærebrætter i træ er fra Hay, Skærebrættet med hul er fra Skagerak, og kaffekværnen er fra Stelton. Keramikskålene øverst er designet af Guri Sandvik og Ann Kristin Einarsen.