Duften af træ

For enden af en lang grussti på det alleryderste af Mors i nordvestjylland ligger et nybygget landsted med en udsøgt udsigt... og et udsøgt køkken.

© Andreas Mikkel Hansen
Man bliver selv helt stille, når man kommer ind i dette hus. For her er så tyst, og det føles, som om man er i ingenmandsland, når man står her helt ugeneret, med fuld panoramaudsigt over Mors og Thy og Limfjordens stille vand. Med maleriske engarealer og små bjergtoppe med familiens egne fem græssende sorte Angus-køer. Men her holder romantikken også op, for ægteparret er ikke til countrystil og nostalgi. Heller ikke selvom husets kerne har en vis lighed med en lade, eller med deres egne ord har et “staldlook”. Da alle tre børn var voksne og flyttet hjemmefra, tog parret for et par år siden en beslutning. Købte et gammelt husmandssted på kanten af Mors, rev det gamle hus ned, hvor de tidligere ejere havde boet i 45 år, og tegnede selv et nyt supermoderne hus godt implementeret i naturen. Og materiale- og kvalitetsbevidstheden kommer også i udtryk i det valgte køkken fra Hanstholm Køkkener.
- Vi ville have et køkken, som kunne bruges. Som var funktionelt, og hvor der var plads. Hvor man hele tiden kan være i nærheden af den, der laver mad. Og ikke mindst et design, der matchede huset. Det var vigtigt for os, at det kunne specialbygges lige netop til os, vores stil, behov og dette rum. De lokale Hanstholm Køkkener laver ingen standardkøkkener, alle er skræddersyede, og valget faldt på en model “35c” i mørkbejdset ahorn med indbyggede greb og en stor hvid corianbordplade på det fritstående modul. Et stringent storbykøkken, ville nogle måske mene, men det er helt bevidst. - Omgivelserne er så landlige, så vi ville have en kontrast. Det ville have været for meget af det gode, hvis vi også havde valgt et landligt køkken. Og resultatet er uden tvivl blevet harmonisk. Køkkenet ligger næsten, som om det altid har ligget dér - inde i hjertet af huset, som er camoufleret godt ind i den både barske og smukke vestjyske natur.
Der er plads til bevægelse og både børn og børnebørn. Køkkenet har masser af rum omkring sig. For at bevare den lidt rustikke landstil, og underbygge husets lade-form, valgte familien, at murene skulle stå råt. Spisebordet er lavet af Hanstholm Køkkener, og stolene er fra Skouby. Over bordet hænger de næsten transparente Enigma-pendler fra Louis Poulsen, som ikke skærmer for udsigten over vandet. På gavlen hænger et galleri af familieportrætter. På gulvet store, polerede granitfliser, og i loftet Troldtex, som giver en fantastisk akustik i det store leverum, som - udenfor billedet – fortsætter som stue.

© Andreas Mikkel Hansen
De fingersamlede skuffer i lys ahorn er med softlock, altså helt lydløse, og der er masser af opbevaring gemt. Når man åbner dem, spredes der straks en skøn duft af træ.

© Andreas Mikkel Hansen
Der er et stort antal grebløse skuffer og skabe i køkkenet. Bordpladen er en helt tynd corianplade.

© Andreas Mikkel Hansen
Huset er bygget for to år siden, men her dufter stadig af træ i det specialbyggede køkken. Hele skabsvæggen er integreret i muren, og alle funktioner som køleskab, fryser og opvaskemaskine er gemt bag fronter. Familien har valgt et køkken i mørk ahorn, primært fordi det passede bedst til de rustikke murstenvægge. Og fordi stilen i huset generelt er sort-hvid med nedtonede farver - og med kun et enkelt rødt pift i form af nogle få røde stole blandt de sorte om spisebordet. Når parret står her og laver mad, er der fri udsigt til vandet, Limfjorden, kun 100 meter væk. Pendlerne er fra Verpan, designet af Verner Panton. Alle hårde hvidevarer er fra Miele. Emfanget fra Gutmann er sat i en højde, så manden i huset lige nøjagtig kan stå og lave mad og stadig kigge ud på vandet og naturen.