Trend: Shopping skal være en totaloplevelse

"It's not about location, it's about installation."

© Gentle Monster

Brillebutikken Gentle Monster på Argyll Street i London er netop kåret som årets butik ved Frame Awards, se mere på gentlemonster.com.

Når du handler...

... i fremtiden, så er det for oplevelsens skyld, og ikke (kun) for at erhverve dig en ting. Der er en ny prestige i at skabe butikker, der mest af alt minder om spændende kunstinstallationer: levende, legende, drømmende fantasiverdener med futuristiske objekter, organismer og væsener, lyde, dufte, alt dygtigt orkestreret af nogle af verdens ypperste designere.

Og hvis ikke det er hele butikker og displays, så er det butiksvinduerne, der i den grad er blevet ... ja, små maneger og scener for selv de store navne.

© Hermes

Hermes' butik i Hong Kong er et studie i smuk arkitektur. Bag vinduesudsmykningen The Dream Carousel står den allestedsnærværende Luca Nichetto, der er et af de mest eftertragtede navne i øjeblikket (nichettostudio.com).

"It's not about location, it's about installation"

Hermès er et af de brands, der altid har investeret i totaloplevelser for kunderne. Herhjemme designede GamFratesi sidste år vinduerne på Amagertorv, og seneste har italiensk-svenske Luca Nichetto imponeret med vinduerne hos det franske superbrand.

Så min opfordring er: Gå en tur om aftenen, hvor der er plads til at kigge på vinduer. Om du er i en metropol eller i en provins, der er tit inspiration at hente. Og hvis turen går til London, så læg vejen forbi brillebutikken Gentle Monster – den er netop blevet kåret af Frame Magazine til årets flotteste butik.

For som man siger på engelsk i disse dage: It's not about location, it's about installation.