
Han har reintroduceret leopardprint i en moderne boligkontekst: "Storhed er en bedre ambition end nyhed"
Det er tydeligt, at manden bag har en fortid hos både Acne Studios og Hedi Slimane for Saint Laurent. Nu kaster han sig over boligen. Og det er på én gang vovet og klassisk.
AfNår du skal give dine møbler nyt liv, behøver du ikke holde dig tilbage. Det gør det traditionsrige tyske tekstilhus Sahco i hvert fald ikke.
Tværtimod vil de gerne overraske – lidt ligesom når man midt i et norsk fjeldlandskab pludselig ser først en lyserød skotøjsæske på en betonbænk og derefter nogle vandrere, der ligner pink pletter på fjeldskråningen.
To syn, som tilsammen på et splitsekund bragte kreativ direktør i Sahco, Bengt Thornefors, på sporet af den nye kollektion.
– Vi vil tage chancer og tilbyde noget, som folk kan relatere til. Vi har tilført lidt spænding og følelse til et gammeldags segment. Jeg håber, kollektionen kan overraske, siger han.
Svenske Bengt Thornefors overtog posten som kreativ direktør for det traditionsrige tyske Sahco i 2022.
Opgaven lød på at udforske spændingen mellem den fortid og den nutid, som lå i det næsten 200 år gamle tekstilhus.
– Mange søger efter nyheder, men jeg tror, storhed er en bedre ambition. Vores mål er at skabe produkter, som har en grund til at eksistere. Hvis vi laver en jacquard med dyreprint, vil jeg kunne give det videre til mine børn. Det er det, vi har i tankerne, når vi laver produkter.
At et ærværdigt tekstilhus som Sahco skulle vælge lige netop Thornefors som deres kreative direktør, var utvivlsomt et dristigt træk, men nogle gange er der brug for et radikalt valg for at skabe forandring.
– Det er ikke vigtigt for mig, om man forstår det ved første øjekast; det er dejligt, hvis det vækker en impuls, sådan at man reagerer på en følelsesmæssig måde. Hvis du har følelser for ting, skaber du minder. Folk relaterer sig til minder, når de ser vores tekstiler – de opstår ikke ud af ingenting. Jeg prøver at forestille mig, at det er venner, som bruger tekstilerne. Der er meget vægt på varme i indretning af hjemmet, og det tilbyder vi også i vores tekstiler, men jeg vil også gerne skrue lidt ned for det, for hvis alt er hyggeligt og varmt, føles det ikke særlig moderne for mig.
Thornefors omtaler ikke Sahco som et designfirma. Han beskriver det som et designhus, eller et maison, og det er netop denne definition, som styrer, hvordan han og teamet arbejder.
– De bedste designhuse forstyrrer og leger med deres koder. Du kan se sporene fra deres arv, men også hvordan de fører den videre. I Sahco har vi en vildskab, og årets kollektion kan se vild ud i sig selv. Du har prikker, dyremønstre, blomster, men samlet ser du også balancen i det, fortæller Thornefors og fortsætter:
– Sahco arbejder med kontinuitet. Denne sæson hænger sammen med den forrige og det, som følger efter. Vi hopper, men ikke for langt.