Han har reintroduceret leopardprint i en moderne boligkontekst: "Storhed er en bedre ambition end nyhed"

Det er tydeligt, at manden bag har en fortid hos både Acne Studios og Hedi Slimane for Saint Laurent. Nu kaster han sig over boligen. Og det er på én gang vovet og klassisk.

Når du skal give dine møbler nyt liv, behøver du ikke holde dig tilbage. Det gør det traditionsrige tyske tekstilhus Sahco i hvert fald ikke.

Tværtimod vil de gerne overraske – lidt ligesom når man midt i et norsk fjeldlandskab pludselig ser først en lyserød skotøjsæske på en betonbænk og derefter nogle vandrere, der ligner pink pletter på fjeldskråningen.

To syn, som tilsammen på et splitsekund bragte kreativ direktør i Sahco, Bengt Thornefors, på sporet af den nye kollektion.

– Vi vil tage chancer og tilbyde noget, som folk kan relatere til. Vi har tilført lidt spænding og følelse til et gammeldags segment. Jeg håber, kollektionen kan overraske, siger han.

Svenske Bengt Thornefors overtog posten som kreativ direktør for det traditionsrige tyske Sahco i 2022.

Opgaven lød på at udforske spændingen mellem den fortid og den nutid, som lå i det næsten 200 år gamle tekstilhus.

– Mange søger efter nyheder, men jeg tror, storhed er en bedre ambition. Vores mål er at skabe produkter, som har en grund til at eksistere. Hvis vi laver en jacquard med dyreprint, vil jeg kunne give det videre til mine børn. Det er det, vi har i tankerne, når vi laver produkter.

LÆS OGSÅ

Hvis vi laver en jacquard med dyreprint, vil jeg kunne give det videre til mine børn. Det er det, vi har i tankerne, når vi laver produkter. — Kreativ direktør i Sahco, Bengt Thornefors

Legesyg balancegang mellem tacky og top cool

Inspirationen til den nye kollektion har Thornefors hentet fra historien – fra en gammel bog om 1700-tallets nordiske nyklassicisme og ved at kigge i gamle boligmagasiner.

Resultatet er en kollektion, som ifølge Thornefors delvis grænser op til det tacky, men alligevel er seriøst udført og tænkt til at vække følelser.

– Den bedste måde at gøre det på er at personalisere det. At kigge i gamle magasiner er fx en måde at forestille sig forskellige måder, som folk kan leve på – eller drømme om at leve på.

Kernen i kollektionen er forskellige nuancer af hvid, men består også af en række forskellige mønstre og farver.

– For mig er en buket med vilde blomster en eksemplarisk måde at vise, hvordan vidt forskellige mønstre, farver og teksturer kan kombineres. I en buket sætter du græsser ved siden af en blomst, en tusindfryd ved siden af en rose. Er de ens? Nej, men det er det, der giver buketten sin skønhed.

En fortid med modens sværvægtere

Thornefors har en baggrund i modebranchen, og tidligt i karrieren arbejdede han under Jonny Johansson, medstifter af Acne Studios, før han i midten af 2010’erne fortsatte til Saint Laurent, hvor han arbejdede under den daværende kreative direktør, Hedi Slimane.

Som Sahcos nye kreative direktør har Thornefors ført det tyske tekstilhus i en spændende ny retning.

– Alle elsker leopardmønster, men de er ofte ikke af særlig høj kvalitet. Med tekstilet Satora vævede vi det klassiske leopardmønster i en jacquard med kontrast i glans og tekstur og gav det denne her urbane farvepalet – bl.a. dyb lilla og mørk smaragd. Jeg kalder det urban camouflage. Det er en hybrid, som kan bruges til gardiner eller møbelstof; noget, som åbner for alle slags muligheder.

At et ærværdigt tekstilhus som Sahco skulle vælge lige netop Thornefors som deres kreative direktør, var utvivlsomt et dristigt træk, men nogle gange er der brug for et radikalt valg for at skabe forandring.

– Det er ikke vigtigt for mig, om man forstår det ved første øjekast; det er dejligt, hvis det vækker en impuls, sådan at man reagerer på en følelsesmæssig måde. Hvis du har følelser for ting, skaber du minder. Folk relaterer sig til minder, når de ser vores tekstiler – de opstår ikke ud af ingenting. Jeg prøver at forestille mig, at det er venner, som bruger tekstilerne. Der er meget vægt på varme i indretning af hjemmet, og det tilbyder vi også i vores tekstiler, men jeg vil også gerne skrue lidt ned for det, for hvis alt er hyggeligt og varmt, føles det ikke særlig moderne for mig.

Thornefors omtaler ikke Sahco som et designfirma. Han beskriver det som et designhus, eller et maison, og det er netop denne definition, som styrer, hvordan han og teamet arbejder.

– De bedste designhuse forstyrrer og leger med deres koder. Du kan se sporene fra deres arv, men også hvordan de fører den videre. I Sahco har vi en vildskab, og årets kollektion kan se vild ud i sig selv. Du har prikker, dyremønstre, blomster, men samlet ser du også balancen i det, fortæller Thornefors og fortsætter:

– Sahco arbejder med kontinuitet. Denne sæson hænger sammen med den forrige og det, som følger efter. Vi hopper, men ikke for langt.

LÆS OGSÅ