
Kom tættere på designer Konstantin Grcic
Konstantin Grcic er en af tidens mest populære designere. BO BEDRE mødte den tysk-serbiske designer til en snak om møbler, design og materialer.
AfÅrets designer Konstantin Grcic
Clerici bord og stol af Konstantin Grcic
Anledningen til interviewet er, at han har designet en ny stol og et bord for Matterazzi, der passer til bænken Clerici, som han tidligere har tegnet.
– Det var egentlig slet ikke meningen, at jeg ville lave en stol. Det skulle bare have været Clerici-bænken og så slut. Men da jeg havde lavet bænken, var det naturligt også at lave en stol i samme design. Og så førte det ene til det andet, og i forlængelse af stolen lavede jeg også et bord, forklarer Grcic.
Unikke møbler lavet af træplanker
De tre møbler i serien er alle lavet af træplanker, der stort set er urørte, som da de blev skåret ud af et træ. Og netop materialet træ og evnen til at bruge det på egne præmisser er en ting, der er essentielt for den oprindelig møbelsnedkeruddannede designer.
– Mange designere ser et træ som noget, der gror i en skov. Jeg ser det som en planke. Træets virkelighed og berettigelse er ikke at være et træ, men at være det næste skridt, hvor man laver det til en planke. Derfor er Clerici skabt af planker, siger Konstantin Grcic.
Design med forståelse for materialet
Han er ikke i tvivl om, at det netop er hans uddannelse som møbelsnedker, der spiller ind i hans måde at tænke træets kvaliteter ind i designet, og, måske til ære for den danske journalist og de danske læsere, nævner han Hans J. Wegner og Poul Kjærholm som eksempler på designere, der brugte deres håndværk som baggrund til at skabe nyskabende møbler.
– Jeg er virkelig glad for min baggrund som møbelsnedker, for det har hjulpet mig meget. Men jeg tror ikke, at man kan sige, at det er den baggrund, der gør mig til en god designer. Der er mange virkelig dygtige designere, der har en helt anden baggrund. Men det giver mig som sagt en forståelse for materialet og ikke mindst for vigtigheden af at lave modeller og prøve dem af. Jeg synes, at der er mange designere i dag, der kun arbejder på en computer, og det kan man se på deres produkter. Det er ikke nødvendigvis dårligt, men det er en anden indgangsvinkel, forklarer Konstantin Grcic med et diplomatisk smil.