Bag kulissen hos Nordic Tales - de fortællende designs

Et semester-projekt på Arkitektskolen banede vejen for Jonas Højgaards drøm om sin egen virksomhed med skandinaviske designs, som alle hver i sær skulle fortælle deres egen historie. I dag sælger Nordic Tales deres produkter - og historier - over store dele af Verden.

Nordic Tales

Jonas Højgaard producerede lampen BRIGHT SPROUT i forbindelse med et semesterprojekt på Arkitektskolen - den blev i samme ombæring hans afsked med arkitektskolen og hans indlemmelse i entreprenør-kredsen. Senere kom den autodidakte fotograf og grafiker, Kasper Hemme, til. Hør dem fortælle om Nordic Tales, deres arbejdsrum og de processer, som skaber deres fortællende designs.

Hvad kendetegner jeres arbejdsrum?

"Vi ser vores arbejdsplads som en slags laboratorium for forbruger feedback. Vi prøver at minimere det hul, der er mellem vores opfattelse af hvad folk har brug for og hvad de faktisk har brug for, igennem en tæt dialog. Vores kontor er lidt specielt på den måde, at det også fungerer som en showroom-shop, på denne måde får vi løbende feedback på både vores eksisterende produkter og på vores nye ideer. Det har stor indflydelse på hvordan vores produkter ser ud når de lander på hylderne hos vores forhandlere."

Hvor kommer jeres inspiration fra?
"For os er inspiration et spørgsmål om ikke at lukke for tilstrømningen af den. Inspiration kræver efter vores opfattelse, at der skabes et uplanlagt rum, det kunne eksempelvis være på en ferie langt væk fra driftsrelateret arbejde."
Hvad er vigtigst for jer at have når i arbejder?

"Forskelligt fra traditionelle møbelvirksomheder, starter vores designproces sjældent i værkstedet. Vi er derimod flittige brugere af computere, 3D-printere, laserskærerende maskiner og senest har vi anskaffet os et par Oculus Rift, virtual reality briller som giver os mulighed for at afprøve produkter i et virtuelt showroom før de sættes i produktion."

Hvad er det største i har opnået i jeres arbejde?

"Til dato har den største satsning været at udstille på Maison et Objet i Paris."

Hvad er det bedste ved netop jeres arbejde?

"At vi ikke skal have godkendt vores projekter hos en stor bureaukratisk virksomhed for at kunne realisere dem."

Hvad er jeres drøm for virksomheden?

"At forsat kunne udfordre os selv med større og mere komplicerede projekter."

Kan i fortælle os én ting om jer som vi ikke vidste?

"Vi levede under den danske fattigdomsgrænse de første tre år."