Bag kulissen hos Brunn Rasmussen Kunstauktioner

I over 65 år har Bruun Rasmussen Kunstauktioner lavet hammerslag på uendelige mængder designer-møbler og fantastisk kunst. Mød designekspert, Anna Widenborg og hør om livet og arbejdet i Bruun Rasmussen Kunstauktioner.

© Frederik Bruun Rasmussen på podiet

Bruun Rasmussens Kunstauktioner lod den første hammer falde i 1948. Arne Bruun Rasmussen startede virksomheden, som den dag i dag stadig er familieejet.

Hvad kendetegner jeres arbejdsrum?

"Organiseret kaos. I Bruun Rasmussens afdeling for moderne design er vi et lille team på seks personer, som arbejder tæt sammen. Det er dog sjældent, at vi sidder stille på kontoret i længere tid af gangen. Vi har rigtig mange møbler, lamper og kunsthåndværksgenstande mellem hænderne hver dag, så vores arbejdsrum skifter konstant – fra mødet med kunden i vurderingsskranken til modtagelsen af effekter ved vareindleveringsporten. Desuden researcher vi og katalogiserer på henholdsvis møbellageret, eftersynet og kontoret. Vi har altid mange bolde i luften og skal være mobile for at kunne følge varens vej gennem huset."

Hvad er det vigtigste for jer at have når i arbejder?

"De skiftende arbejdsrum gør den bærbare computer uundværlig. Og så er der selvfølgelig adgangen til det såkaldte ”Auktionssystem”, som er det IT-program, vi bruger til at katalogisere alt. Dertil kommer vores relativt omfattende fagbibliotek, hvor vi researcher og finder referencer til de møbler, vi katalogiserer. Her finder man alt fra Grete Jalks klassiske røde firebindsværk til mere obskure møbelkataloger fra mindre kendte møbelproducenter."

Hvor kommer jeres viden fra?

"Vores viden opbygges gennem det daglige arbejde med design. Og det er en stor fordel, at der altid er kyndige kollegaer, der har været i branchen i årtier, som står klar til sparring. Vores fagbibliotek udgør også en grundsten i vores viden – det er stedet, hvor vi fordyber os. Vi har alle en naturlig nysgerrighed inden for vores fagområde – en interesse for design, der strækker sig langt ud over arbejdstiden. Vi holder os opdaterede med designverdenen gennem magasiner, udstillinger, blogs, Instagram samt ved at overvåge, hvad der bliver udbudt af design på internationalt plan."

Hvad er det største i har opnået i jeres arbejde?

"At moderne design har fået et så udtalt opsving, som det har. Inden for de seneste år har udlandet for alvor fået øjnene op for møblerne fra dansk designhistories gyldne år i perioden 1920-70. En af vores største aftagere af dansk design i dag er USA, og hvis man ser på alle vores mange forretningsområder, udgør design næsten en fjerdedel af vores samlede omsætning. Selvfølgelig skyldes det en tendens i tiden, men den anden del af forklaringen er vores viden om vores kulturarv."

Hvad er det bedste ved netop jeres arbejde?

"At få lov til at arbejde med det, man brænder for, er en gave. At stå med det ypperste af dansk design i hænderne hver dag. Vi ser hele tiden nye møbler og møder forskellige mennesker, og vores viden udvikles konstant. Det er også et privilegium at arbejde i en virksomhed fyldt med så mange passionerede og dygtige kolleger, som hver har deres niche."

Kan du fortælle os én ting om Brunn Rasmussen som vi ikke vidste?

"Mange forestiller sig, at vi lever i en verden udelukkende befolket af kunsthistorikere. I virkeligheden kræves der ikke nogen bestemt adgangsgivende uddannelse for at kunne arbejde hos os. Vi har alle meget forskellige uddannelser, og mange er udelukkende oplært i auktionsbranchen. I Danmark har vi ingen auktionsskoler, som man fx har i England. Vores viden udspringer af vores daglige arbejde, en årelang fordybelse inden for hver vores felt og ikke mindst den uvurderlige vidensdeling med erfarne kollegaer."