Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

På Instagram inspirerer Tortus Copenhagen tæt på 1 million følgere

"For mig er det vigtigt, at man kan se, at kunsthåndværkeren har taget sig tid og gjort sig umage med hver en detalje i overfladen."

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - Når man ser Eric Landon dreje sine krukker, forstår man godt, hvorfor næsten en million mennesker har valgt at følge ham på Instagram. Med små, næsten usynlige bevægelser forvandler han leret til den ene smukke form efter den anden.

Dansen mellem ler og fingerspidser

Tortus er navnet på Eric Landons hypnotiserende keramiske virksomhed. Her dyrkes langsomheden og fokusset på et simpelt og alligevel komplekst forhold - nemlig det, som opstår imellem fingrenes nænsomme bevægelser og det roterende våde ler.

Du kan finde Tortus på Instagram her.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - En række af Tortus’ unikavaser i ejendommelige formsprog.

"Du er med din keramiske virksomhed Tortus, blevet kendt verden over. Men det lader til, at der er sket meget, siden vi her på BO BEDRE sidst besøgte dig. Hvad er Tortus i dag?"

– Tortus har over de sidste år udviklet sig fra primært at være fokuseret på håndlavet produktion til undervisning. Over det sidste årti har der været et kæmpe boom i interessen for keramik, hvilket har skabt et ønske hos flere om at lære at lave det selv. Efter et hav af forespørgsler besluttede jeg mig for seks år siden for at kaste mig ud i at undervise, og jeg fandt ud af, at jeg elsker det! Min voksende passion for at undervise har motiveret åbningen af The Tortus School – vores undervisnings- og medlemsstudio i hjertet af København. Jeg fortsætter dog med at lave mine egne unikaproduktioner i mit private studio tæt ved.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - Fra venstre ses Susanne Jensen, som står for alt det administrative i Tortus, i midten ses Eric Landon, og siddende er Franca Christophersen, som er i mesterlære.

"Hvad er vigtigt for dig at give videre til dine elever omkring keramik?"

– Keramik har gennem mit liv givet mig så meget glæde, og det er en fornøjelse at give denne glæde videre til mine elever. De søger ofte en pause fra computerskærmen, og nogle bruger det også som et middel til at afhjælpe stress. Vi lever i en kompleks verden, hvor alting skal gå hurtigere og hurtigere. Folk søger derfor aktiviteter, som kan skabe jordforbindelse, og som tvinger dem til at tage den med ro. Pottemageri giver dig netop det, og jeg tror på, at alle ville få noget godt ud af at lave keramik.

– Jeg er stolt over at have udviklet læringsmetoder, hvor mine elever hurtigt kan opnå succes ved drejebænken og dermed nå samme form for tilfredsstillelse, som jeg selv oplever, når jeg laver mine ting. Der er sådan en øjeblikkelig glæde ved at lave ting i hånden, som få andre ting kan give dig. Resultaterne af dine anstrengelser er ægte, konkrete og umiddelbare.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - Der er noget fortryllende ved at se hænderne, som sikkert formgiver det roterende ler.

"Hvad er så fantastisk ved keramik, at du har gjort det til din levevej?"

– Jeg har en holistisk tilgang til det at undervise, baseret på en respekt for materialet og de kræfter, som er på spil ved drejebænken. Mine studerende lærer at være respektfulde over for lerets vilje. De skal guide leret i en retning frem for at forcere, dominere eller erobre det. Min undervisning fungerer forhåbentlig som et bevis på, at jo mere respektfuld man er over for leret, desto mere giver det en igen. Jeg tror, de fleste kan overføre den læring til andre aspekter af livet i forhold til sociale interaktioner og i forhold til, hvordan vi behandler vores omgivelser. At skabe keramik kan gøre os til mere betænksomme mennesker.

– Selvom alt ved hjulet kan forklares teknisk, er der noget magisk ved det at dreje, som er svært at forklare. Man oplever en forbundethed med naturens kræfter og en intens følelse af nærvær, hvor det nærmest føles, som om tiden står stille. Det er den følelse, som jeg altid søger efter, og som driver mig. Jeg nyder den frihed, det er at sidde ved hjulet, som tilbyder et hav af muligheder. Hver gang jeg sidder der, så kan jeg lave noget nyt, og jeg har struktureret min virksomhed på en måde, hvor keramikken er forblevet en hobby, hvor jeg hver gang kan undersøge disse endeløse muligheder, uden at andet intervenerer. Det faktum, at min kreative rastløshed kan bruges til at skabe produkter, som gør folk glade, og som skaber en sindsro i deres hjem, er ekstremt tilfredsstillende.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - Små, fine redskaber ses overalt i studiet.

"Du var selv inde på det før, men prøv at uddybe, hvorfor du tror, at keramik de seneste år er blevet så populært."

– Vi søger mere menneskelighed i de ting, vi omgiver os med, i modsætning til de ting, som er masseproducerede, og som har vist sig skadelige for miljøet. Håndlavet keramik taler ind i en langsomhed, som vi har brug for. Der er noget vedvarende ved keramik, som står i smuk kontrast til en verden, hvor næsten alt er midlertidigt.

– Det er ironisk, hvordan den højteknologiske informationsbølge har forstærket folks opmærksomhed på håndlavet keramik. Sociale medier har øget den visuelle tilstedeværelse af håndværk og har faktisk ophøjet dens status. Folk kan lettere relatere til håndværkere end store brands, og de fleste vil oprigtigt gerne støtte skaberne. Det er et smukt eksempel på, hvordan teknologi og traditionelt håndværk kan gå hånd i hånd.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad - En række skulpturelle krukker og vaser står på reolen og venter på at blive brændt. De er lavet af forskellige typer ler, som giver dem deres forskellige farver. Efter brændingen vil de igen ændre farve og karakter.

"Hvordan kender man forskel på god og dårlig keramik?"

– Hvad der er god keramik for mig, er anderledes for en anden. Jeg kigger altid på detaljer og finish. For mig er det vigtigt, at man kan se, at kunsthåndværkeren har taget sig tid og gjort sig umage med hver en detalje i overfladen. At man kan se, at det objekt, han laver, virkelig betyder noget. Jeg skal føle, at skaberen har skubbet sin egen grænse for sin håndværksmæssige kunnen og sin kreativitet

Relaterede Artikler