Over 8 millioner følgere kan ikke tage fejl: Her er møbelmærket, du skal holde øje med

Westwing er med lynets hast blevet en af tidens mest populære møbel- og interiørbrands, og nu kan du finde dem i Illums Bolighus i København. Vi mødte den ekspanderende designvirksomhed i Stockholm.

Hvad er Westwing? Nej, det er ikke en amerikansk tv-serie, som i øvrigt hed The West Wing.

Svaret er derimod ultrakort: en shop.

Det længere svar er dog mere sammensat. Vi er taget til Stockholm for at forsøge at indkredse det. Under alle omstændigheder kan Westwing prale af at have intet mindre end 8,6 millioner følgere på Instagram.

Så det er da også med denne kolossale gruppe for øje, at alt, hvad man gør, er et knæfald først og fremmest for dem.

LÆS OGSÅ

Den smukke sejltur fra Stockholms storslåede rådhus ud til Drottningholm foregår i selskab med Stockholms jetset med blågrønne drinks i hænderne foreviget af fotografer og videofotografer, som allerede tidligere har filmet de tableauer af designobjekter, der møder os på den skrånende skrænt ved en villa nu ejet af en ung vistnok bitcoinmilliardær.

Sådan går sladderen, mens kanapéer på Michelin-niveau indtages med boblende vin.

Villaen er for en aften indrettet med Westwings foretrukne designobjekter rum for rum – og selv kagerne er formet som lamper, stole og borde, her få kilometer fra den svenske konges foretrukne slot.

Westwing er dygtige til at iscenesætte og helst med grundlæggeren Delia Lachance som en del af billederne. Den tyske kvinde, som nu bor i Portugal, er også fløjet ind til begivenheden, der er den fysiske manifestation af, at Westwing nu for alvor vil gøre sig gældende i Skandinavien.

Delia Lachance fik i begyndelsen af 2010’erne den idé at skabe et digitalt magasin, hvor hun de første år valgte sine egne favoritter ud af designvirksomhedernes
bugnende hylder.

Andreas Hoerning har siden 2016 været ansat hos Westwing og fra 2022 været CEO for samme, og han har brugt de sidste tre år på at trimme virksomheden, så den i dag er mere økonomisk sund.

– Jeg blev i sin tid i grunden ansat for at forsøge, om vi kunne lave vores egen designkollektion. Det er efterhånden lykkedes, og det er bestemt noget, vi fortsætter med. Men ellers arbejder vi meget tæt med vores partnere, hvor vi typisk ikke fører alle firmaets produkter, men nøje har valgt vores favoritter ud. Dem kuraterer vi så ind i de historier, vi bringer på Instagram. Det kan være i boligreportager, særlige temaer eller i events, siger Andreas Hoerning, som arbejder med base i München, hvor hovedkontoret befinder sig.

Grundlæggeren bor i Sydportugal, marketing og kommunikation er fortrinsvis i Berlin. en kosmopolitisk virksomhed vel og mærke.

– Det handler for os om at nå ud til designelskere. Ja, vi har rigtig mange følgere på Instagram, men mere vigtigt er, at vi har over en million aktive kunder, siger Andreas Hoerning. Målet er ambitiøst: at gøre Westwing til Europas førende europæiske boligmærke, hvor Westwing hyrer lokale smagsdommere og influenter, som skal være med til at opbygge firmaets brand.

I Danmark er det Illums Bolighus, som har en Westwing-afdeling.

– Vi er samtidig ret ydmyge, når vi træder ind på nye markeder som nu Danmark, Norge og Sverige, hvor design jo vitterlig er en del af hverdagen, og jeg ser det som en klar fordel, at vores grundlægger kender dette særlige marked fra sit tidligere arbejde som chefredaktør for Elle Decoration i Tyskland. Vi vil i fremtiden gerne gøre mere ud af decideret rådgivning. Det kan fx ske online. Jeg tror på, at bedre rådgivning vil skaffe os nye kunder. Samtidig bliver det lettere med AI-drevne værktøjer at nå ud til flere. Indretning bliver mere demokratiseret i fremtiden. Det er allerede ret let at lave en 3D-model af fx din egen stue og så indrette den. Det hjælper vi gerne med, smiler Andreas Hoerning.

LÆS OGSÅ