Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Moebe: “Alle taler hele tiden om innovation. Vores design skal være det modsatte”

Da de så to kvinder skændes om, hvem af dem der måtte købe deres første design, vidste de, at de havde fat i noget.

Moebe

© Moebe - Fra venstre: Anders Thams, Martin de Neergaard Christensen og Nicholas (Nick) Oldroyd.

To arkitekter, en møbelsnedker og en fælles vision

I maj 2014 står Anders Thams og Martin de Neergaard Christensen på designmarkedet Finders Keepers og kigger lidt chokerede på hinanden. Foran dem står to kvinder og skændes. De har begge fat i en billedramme, og ingen af dem vil slippe.

Den ene kvinde hævder, hun fik fat i den først, mens den anden mener, at hun var den første, der sagde, hun ville købe rammen.

– Lige præcis dér vidste vi, at vi havde fat i noget, og at vi skulle i gang med at producere nogle flere, siger Martin.

Balladen skyldtes nemlig, at de 40-80 billedrammer, som makkerparret havde taget med for at sælge på markedet, langt fra var nok, og at de blev udsolgt på kort tid. Folk var vilde med det enkle design, der bestod af fire trælister, to lag plexiglas og én elastik til at holde hele rammen samlet.

– Vi stod sene aftentimer efter arbejde og lavede trærammerne i mit værksted. Det var alt lige fra at skære store plader af plexiglas til at høvle træ og skære lister, fortæller Anders.

Han er oprindeligt uddannet i Statskundskab og har en baggrund i Finansministeriet, men da Anders var på barsel med sit første barn, blev det dog mere og mere tydeligt for ham, at han savnede at dyrke sin kreative interesse mere. Det resulterede i et stort karriereskift, og Anders satte sig igen på skolebænken, men denne gang på møbelsnedkeruddannelsen.

Her mødte han Martin, der gik på skolen for at få et halvt års praktisk erfaring, inden han gik i gang med sin kandidat på arkitektuddannelsen.

– Vi lagde mærke til hinandens ting, og jeg kunne godt lide Martins konstruktive arbejde. Efter noget tid tog vi en kop kaffe på Sankt Hans Torv og blev enige om, at vi skulle starte noget sammen, siger Anders.

Det blev i første omgang billedrammerne, og det var ikke kun på designmarkeder, at de blev populære. Efter at have været sprunget ud som selvstændige cyklede Anders og Martin ud med ladet fyldt på Anders’ longjohn. De besøgte københavnske butikker, og snart lagde både Shop Dora og Stilleben ordrer.

– Det var sindssygt fedt, men på et tidspunkt nåede vi et makspunkt. Vi kunne ikke længere stå og lave rammerne i værkstedet selv, så vi fik et samarbejde med en fabrik, fortæller Martin.

Moebe frame

© Moebe - Frame

Et engelsk indspark

Omtrent på samme tid befandt engelske Nicholas Oldroyd sig i Aarhus.

Efter tre år i arkitektfirmaet Foster + Partners, hvor Nick blandt andet arbejdede i Los Angeles for Apples headquarters, flyttede han til Danmark for at tage sin kandidat i arkitektur.

– Jeg valgte at flytte til Danmark på grund af jeres designhistorie. Jeg er vild med 1960’erne, og hvis jeg kunne rejse tilbage i tiden, ville jeg helt sikkert vælge det årti. Danmark har så mange dygtige designere fra 1960’erme, som for eksempel Arne Jacobsen, og det er jeg vild med, fortæller Nick.

Nick var nærmest ude for samme oplevelse som Anders og Martin. Op til jul tog han på designmarked i Aarhus for at tjene lidt ekstra til julegaverne.

Han havde designet en lysestage bøjet i en enkel metaltråd, og de 80 lysestager var revet væk i løbet af en halv time. Folk stod efterfølgende i kø for at skrive sig op.

– Bagefter fik jeg produceret 1.000 stykker, og jeg kan huske, at min kæreste sagde, jeg ikke måtte blive skuffet, hvis de ikke blev solgt. Det kan vi grine af i dag, for de var alle væk på en weekend, og jeg fik mod på at lave mere, fortæller Nick.

Efter at have færdiggjort sin uddannelse flyttede Nick i 2016 til København, hvor han mødte Anders og Martin, der var i fuld gang med at udvikle Moebe.

Nick hoppede med ombord, og det blev starten på et designsamarbejde, der de næste tre år skulle vise sig at gribe om sig.

Moebe Candlelight

© Moebe - Candlelight

Analogisk tilgang

I dag sælges Moebes produkter nemlig i 40 lande, hvor de helt store markeder er Danmark, Tyskland, England, Frankrig og Japan.

Sortimentet er samtidig vokset fra billedrammer og lysestager til nu blandt andet reolsystemer, lamper, knager og spejle.

Alt er designet ud fra mantraet om, at det skal være gennemskueligt, og derfor stiller teamet altid sig selv spørgsmålet: Kan det gøres simplere?

– Alle taler hele tiden om innovation. Vores design skal være modsat. Det bliver jo hele tiden mere og mere kompliceret at være til med NemId og alt det der. Design bliver også hurtigt kompliceret, når der skal skrues og limes. Vi har en analogisk tilgang, og alt kan skilles ad og samles igen, siger Martin.

En vigtig del af virksomhedens værdier er også at mindske overproduktion. I stedet for at lancere et kæmpe produktsortiment hver sæson, præsenterer Moebe kun få produkter.

Holdet er med i hele processen lige fra skitsen på tegnebrættet til valg af producent. Det tager lang tid og giver benspænd, men målet er, at forbrugerne ikke ser Moebes produkter som en del af en flygtig trend. Det skal være derimod være permanente løsninger, der ikke skal skiftes ud, når sæsonen er slut.

– Vi synes, vi i høj grad er med til at præge retningen for, hvor designbranchen skal hen fremadrettet. Når man arbejder, som vi gør, er der høje krav til præcision og materialer. Man kan ikke springe over, hvor gærdet er lavest, for hvis to ting ikke passer sammen, så gør de bare ikke, siger Anders.

Moebe tall wall mirror

© Moebe - Tall wall mirror

Relaterede Artikler