Matias Moellenbachs om dansk design anno 2020
Møbeldesigner Matias Moellenbach mener, at Instagram har en særlig betydning for den danske designscenes tendenser.
© Matias Moellenbach - Matias Møllenbach står bag brandet Matias Moellenbach, som er et dansk interiørbrand og -studio baseret i København.
Designs der ikke fægter med armene
Hvad kendetegner dig som designer?
– Jeg er rundet af en skandinavisk designtradition, både æstetisk og ideologisk. Mine design er minimalistiske og demokratiske, og min tilgang er orienteret mod materialer. Jeg kan godt lide at arbejde med naturlige materialer som glas, træ og aluminium. Mine design fægter ikke med armene. De er en stille kompagnon i hjemmet og har en tidløs karakter. Det særlige ved dem er nok, at de illustrerer en nysgerrighed over for materialerne. Det må gerne være sådan, at når man studerer produktet, så har det flere dimensioner, man kan gå på opdagelse i. Tag fx min lampe, Extruded Aluminium Light. På afstand ligner det, at den har lameller, og at den er limet eller svejset sammen, men når du kommer tæt på og studerer den, kan du se, at det er ét stykke. For mig er det interessant at undersøge, hvordan forskellige produktionsteknikker føder produkternes unikke udtryk.
Hvor finder du i øjeblikket inspiration?
– Grundlæggende bliver jeg inspireret, når jeg støder på nye produktions– eller håndværksteknikker. Lige for tiden er jeg ret meget oppe at køre over formbøjet træ. Nogle gange kan produktionsteknikker til, lad os sige køleelementer give idéer til at skabe en ny lampe. For mig handler det meget om at opsøge værksteder, en aluminiumingeniør osv. og så få inspiration den vej rundt. Men inspiration kan selvfølgelig også komme fra andre designere eller kunstnere. For tiden er jeg meget inspireret af den japansk-amerikanske arkitekt George Nakashima. Hans udtryksfulde univers crusher jeg ret hårdt på lige nu. En ny stol, jeg arbejder på, er bl.a. inspireret af Nakashimas stole, selvom det ikke er sikkert, at man kan se det. Det er de her shakerelementer og store, robuste elementer. En af de ting, som han er kendt for, er, at han fx har taget en stor planke – nærmest en træstamme – og så ladet de her pinde gå op og skabe et sæde. Det er mødet mellem det monumentale og det fine.
© Matias Moellenbach - Flow vase "02" mocha er inspireret af papirvaser i sit formsprog. Vasen er designet for Formgatan.
At lytte til sin mavefornemmelse
Hvordan oplever du designscenen lige nu? Hvilke tendenser og strømninger er mest markante? Og hvordan påvirker disse strømninger din egen proces?
– Jeg tror, der er flere sideløbende tendenser. Det skyldes nok Instagram og den måde, det fungerer på. På den ene side er der rigtig mange farver i indretningen. På den anden side har du den her mere sandede beige ting med råt træ, sten, glas og ren formgivningsmæssigt de her ukurante former i glas og vaser. Når det kommer til mit eget design, orienterer jeg mig ikke så meget efter strømninger. Jeg bestræber mig altid på at skabe noget, som skal vare ved. Være tidløst. Jeg tænker meget over, hvilke produkter der har en berettigelse. Det skal have en berettigelse. Og så handler det også om, hvad der rent fysisk kan laves på fabrikken. Hvis jeg fx vil lave en vase af brunlig karakter, så laver vi flere samples, ser, hvilke mineraler vi kan tilføre glasset, og hvilken reaktion det giver. Og så er det ellers en mavefornemmelse. Farven skal ligesom komplementere formen.
Covid-19 har vendt op og ned på verden, som vi kender den. Hvordan tror du, at det kommer til at præge den måde, vi tænker design på?
– Møbelbranchen går langsommere end mode, og et halvt år er rigtig meget for modebranchen. For os gør det ikke så meget, at de kunder, som vi laver ting for, udskyder projekter lidt. Hvis et produkt kan have årtier at leve i, så betyder et halvt år ikke så meget. Derimod bliver det interessant at se, hvordan forbrugerne reagerer på at have været isoleret – både i DK, men også i udlandet. Fordi de har været tvunget til at være i deres hjem, med deres møbler i en længere periode, bliver de forhåbentlig bedre forbrugere. Man kan håbe på, at de tænker mere over, hvad de er glade for, hvad de har brug for, og køber lidt, men godt. Jeg tror også, at man i storbyerne, hvor man bor på lidt plads, køber lidt, men godt. Det er også sådan, jeg opbygger min kollektion. Der er få produkter, men jeg gør meget ud af, at hver og et skal have en berettigelse. Jeg har ikke lyst til at lave fyld.