"Vi løfter nogle smukke møbler og lamper ud i lyset og blander dem med nye design"

Frantz Longhi står bag Warm Nordic, der giver nyt liv til en lang række af de design fra den gyldne designæra, som ikke er så kendte.

warm nordic fried egg

© Warm Nordic

Fried Egg hedder den fine loungestol, som den danske arkitekt og designer Hans Olsen skabte i 1956. Nu indgår stolen i Warm Nordics Classic Collection. Fås i flere tekstiler fra Kvadrat. 19.995 kr.

Passion for design og æstetik

Frantz Longhis livslange passion for design og æstetik har ikke blot resulteret i en omfattende privat samling af glemte klassiske møbler fra 1950’erne og 1960’erne. Den varme veneration for alt det smukke i tilværelsen har også ført til et ejerskab af Kähler, Paustian samt en stribe restauranter og hoteller rundt i Danmark. Nu etablerer han et spritnyt designbrand: Warm Nordic. Læs historien bag her.

Frantz Longhi warm nordic

© Warm Nordic

Frantz Longhis livslange passion for klassiske møbler og lamper fra 1950’erne og 1960’erne har nu udmøntet sig i et nyt online designbrand: Warm Nordic, der giver nyt liv til en lang række af de design fra den gyldne designæra, som ikke er så kendte.

Nyt designprojekt

Frantz Longhi er en mand med en mission: Han vil overbevise os og resten af verden om, at Cool Nordic slet ikke er en dækkende betegnelse for nordisk design – eller for den sags skyld for de mennesker, der bebor vort lille hjørne af kloden. Han mener faktisk, at der – på trods af et køligt klima – er masser af varme. Både når vi taler om det kreative udtryk og vores tilgang til hinanden og verden. Og Frantz Longhi har noget at læne sine betragtninger op ad. I kraft af sin virksomhed Danish Energy Management, der arbejder med energi og miljø i mere end hundrede lande, har den energiske arkitekt rejst i det meste af verden. Her har han funderet over ligheder og forskelle, og han mener, at vi ofte er for hårde ved os selv.

Selv om der denne januar-torsdag, hvor Frantz Longhi har taget turen fra Aarhus til København, er slud i luften, solen er gemt bag en dyne af gråt, og temperaturen udenfor ligger og vipper omkring frysepunktet, er der varme og begejstring i hans stemme, når han fortæller om sit nye ambitiøse designprojekt – Warm Nordic, der holder åbningsevent den 22. marts, men som man allerede nu kan følge nedtællingen til på warmnordic.com og på de sociale medier. Med Warm Nordic griber Frantz Longhi dybt ned i den skatkiste af design, som ikke har fået så megen opmærksomhed, men som har lige så mange form- og materialemæssige kvaliteter, som de 1950’er- og 1960’er-ikoner, de fleste kender i dag.

– Jeg relancerer møbler, lamper og accessories af dygtige danske og nordiske designere som Hans Olsen, Knud Færch, Arne Hovmand-Olsen, Gunnar Cyrén, Jacob Hermann og Svend Aage Holm-Sørensen med flere i håb om at brede klassikerbegrebet ud, fortæller Frantz Longhi.

beak birds warm nordic svend aage holm-sørensen

© Warm Nordic

Nordisk design udtrykker masser af varme i såvel formsprog som materialevalg, mener Frantz Longhi, idémanden bag Warm Nordic. Beak Birds designet af Svend Aage Holm-Sørensen i 1961. 499 kr. pr. stk.

Nyt og gammelt

Frantz Longhi har selv kurateret kollektionen og har nydt de tidskrævende og inspirerende forhandlinger med designernes familier for at få lov til at relancere de gemte og glemte design.

– Vi løfter nogle smukke møbler og lamper ud i lyset og blander dem med nye design, skabt af nutidige formgivere, som blandt mange andre tæller Studio Føy, Isabel Ahm, Welling/Ludvik og Rikke Frost. Der bliver et fælles DNA, og alle tingene kommer til at spille harmonisk sammen, forklarer Frantz Longhi, der lægger vægt på at få skabt et helstøbt univers, der favner den varme nordiske æstetik og håndværkstradition.

– I Warm Nordic-kollektionen tilbyder vi alt fra 1st-editions af en række designobjekter, stole, borde og lamper, limiterede puder i kvalitetstekstiler, unikke træfugle, ikoniske lamper og designsofaer med et internationalt snit.

Frantz Longhi og hans team slår til med en omfattende kollektion, der fra start tæller mere end hundrede produkter i en imødekommende stil med et organisk og legende formsprog.

– Kollektionen vil byde på flere mørke træsorter, på mættede farver, varme metaller, kakler og opalglas. Vi har truffet nogle radikale valg i bestræbelserne på at opnå en varm stemning og sætte ekstra trumf på hyggen. Der er blandt andet arbejdet minutiøst med farver. Her har vi fået professionel sparring af modeekspert Uffe Buchard, der har stillet sin viden om netop farver, teksturer og materialer til rådighed, afslører Frantz Longhi.

warm nordic tile bord charlotte hønckes herringbone Gesture Chair Hans Olsen

© Warm Nordic

Charlotte Hønckes Herringbone Tile-spisebord, sofabord og sidebord fra 2017 fås i smørgul, grøn og sort fra 4995 kr. Her i charmerende selskab med Gesture Chair, designet af Hans Olsen i 1957.

En mand med passion

Tilløbet til Warm Nordic har været langt, men det nye brand er et indlysende resultat af Frantz Longhis livslange passion for design.

– Jeg har samlet ikonisk skandinavisk design fra 1950’erne og 1960’erne i mange år og har i dag en samling på flere hundrede produkter, hvoraf flere er anvendt i indretningen af vores Kähler-restauranter. Det meste er købt på auktioner i ind- og udland. Alt godt starter med en passion, og sådan har det altid været for mig, forklarer Frantz Longhi, der er arkitektuddannet fra Arkitektskolen Aarhus i 1980. Med et speciale i kommune- og regionplanlægning blev det dog hverken ekspressiv arkitektur eller møbler med klassikerpotentiale, der blev vejen ind på arbejdsmarkedet. Det blev i stedet energioptimering og planlægning af kraftvarme- og naturgasinstallationer. Efter en årrække med ansvaret for energiafdelingen i det daværende Århus Amt etablerede Frantz Longhi i 1980 sit eget rådgivningsfirma med speciale i energi – en virksomhed, som på knap fire årtier er vokset sig stor med 100 ansatte, og som i dag er markedsførende på energi- og miljøområdet med rådgivningsopgaver for blandt andre FN og Verdensbanken i mere end 100 lande.

– Sideløbende med udviklingen af Danish Energy Management har jeg dyrket min glæde ved smukke ting – en kombination, der i mit univers hænger så godt sammen, at jeg i 2008 valgte at købe keramikvirksomheden Kähler for at redde et stykke dansk kultur- og designhistorie. Det var med samme afsæt, at jeg i 2017 blev største aktionær i møbelhuset Paustian med afdelinger i København og Aarhus, siger Frantz Longhi, der har udvidet sit bredspektrede univers med Kähler-restauranter og flagshipstores. Han har overtaget Nordisk Spisehus og åbnet stort Food Market på Strøget i Aarhus. Lige nu bygger den driftige erhvervsmand et 5-stjernet hotel, ”Herman K”, i en nedlagt transformatorstation på Bremerholmen ved siden af Magasin på Strøget i København. Her regner han med at slå dørene op til maj. Frantz Longhi har ligeledes købt det fredede Odder Centralhotel, og sådan kunne remsen fortsætte. Fælles for alle tiltag og nyskabelser er, at de er opstået ud af en passion og en stærk tro på, at det gode liv bliver bedre, når man omgiver sig med noget smukt. Men også med en tro på, at vi skal spare på verdens ressourcer. Ligesom bevidstheden om, at kloden er til låns, er det bærende princip bag Frantz Longhis energikonsulentfirma, er det også omdrejningspunktet i Warm Nordic. Her handler det netop om at give produkterne et langt liv i kraft af optimal kvalitet, gode materialer og et langtidsholdbart design. Principper, der i øvrigt også er i spil, når Frantz Longhi investerer i smukke ejendomme.

warm nordic The Orange lænestol Hans Olsen

© Warm Nordic

The Orange-lænestolen, designet af Hans Olsen i 1955, fås som ren træskal, i en ensfarvet eller en tofarvet version i smukke tekstiler fra bl.a. Kvadrat. Fra 7995 kr.

Arbejdet hænger godt sammen

– Mange har rystet på hovedet og undret sig over, hvordan energioptimering, keramikproduktion, restauranter og design hænger sammen. Det er måske ikke umiddelbart forståeligt, men jeg plejer at illustrere sammenhængen ved hjælp af ”Longhis behovspyramide”, forklarer Franz Longhi med et lunt glimt i øjet.

– Vi arbejder i Danish Energy Management med energi. Derfra er der ikke langt til ilden, som er et af menneskets mest basale behov, lerkar med reference til Kähler, mad med direkte adresse til vores restauranter, tag over hovedet i skikkelse af ejendomsinvesteringer, og bord og stol med afsæt i Warm Nordic. Det er nok en efterrationalisering, men i min optik hænger alt, vi arbejder med, rigtig godt sammen, og det gør forhåbentligt livet bedre og smukkere for rigtig mange mennesker, siger Frantz Longhi, der også finder overskud til at fokusere på kulturen i sin behovspyramide. Det er blandt andet sket med ansættelsen af tidligere TV-vært og arkitekt Ane Cortzen, der i dag er fuldtids-kulturchef i koncernen.

hans olsens gesture stol isabel ahms runa bord warm nordic

© Warm Nordic

Møbelarkitekt Hans Olsens Gesture Chair-stol fra 1957 har fundet vej til Warm Nordics kollektion. Her er stolen sat til Isabel Ahms smukke Rúna-bord. Et eksempel på at gammelt og nyt design mødes i skøn harmoni og samspil. Bordlampen Bloom, designet af Svend Aage Holm-Sørensen i 1950 fås i flere smukke farver til 2995 kr.

Fortid og nutid

Frantz Longhi forstår at koble gamle dyder med innovation. Derfor er det helt naturligt for ham at vælge at gå online med sit nye Warm Nordic-brand.

– Møblerne vil i første omgang kun blive præsenteret fysisk hos Paustian i København og Aarhus. Salget vil foregå i ”skyen”. På den måde bliver der ingen fordyrende mellemled. Produkterne leveres direkte fra producenterne ud til kunderne. Det betyder ekstremt korte leveringstider og optimale muligheder for at se hele kollektionen på nettet. Kunderne kan hurtigt få møbler m.m. hjem i deres egne omgivelser og dermed vurdere dem i den sammenhæng, de skal fungere i. Passer produkterne ikke ind, kan de frit returneres, forklarer Frantz Longhi, der er helt på det rene med, at konceptet kræver massiv tilstedeværelse i boligmagasiner og på de sociale medier.

– Vi vil gerne være i øjenhøjde med vores kunder og samtidig yde en udstrakt service. Det høje ambitionsniveau kræver til gengæld en hård kuratering af produkterne, hvor vi har truffet nogle klare valg omkring tekstiler, farver og materialer, understreger Frantz Longhi, der har forberedt sig på realiseringen af Warm Nordic gennem en årrække.

– Ideen til Warm Nordic er egentlig opstået, fordi mange af de gæster, der gennem de seneste år har besøgt os i Kähler-restauranterne, har vist stor interesse for indretningen, som blandt andet inkluderer flere af mine egne auktionsfund. Møblerne spejler en storhedstid inden for nordisk design og dokumenterer min påstand om, at vi i Danmark har en varm tilgang til formgivning – eksemplificeret med PH’s lamper, det varme, bløde lys samt Finn Juhls og Hans J. Wegners organiske møbler.

– Hovedparten af møblerne og lamperne i Warm Nordic-kollektionen har været taget ud af produktion, og det har været helt naturligt at gøre disse smukke design tilgængelige igen, siger Frantz Longhi, der aldrig har manglet mod til at handle på sine ideer.

Relaterede Artikler