© Montana Furniture

“Farver er for indretning, hvad umami er for gastronomi”

Fire årtier. Så længe har Montanas multifarvede designikoner sat kulør på hjem såvel virksomheder over hele verden. Læs med her, hvor direktør Joakim Lassen fortæller, hvorfor farver altid vil være en essentiel del af brandets DNA – og om den vilde forvandling, de har sat i værk for at markere deres 40-års jubilæum.

Montana fylder 40 i år. Hvordan har brandet udviklet sig fra start til i dag?

“Montana blev stiftet i 1982, og designet lå klar allerede 10 år før det. Med Montana ønskede min far, Peter Lassen, at give folk frihed og mulighed til at indrette sig, som de gerne vil.”

“I dag tilbyder vi fortsat (næsten) uendelige muligheder, men vi har også indset, at vi må gøre det lettere at træffe en beslutning – og det gør vi med specifikke møbler designet til forskellige funktioner og rum i hjemmet.”

Hvorfor er farver så vigtig en del af jeres DNA?

“Farver har været en del af Montana helt fra begyndelsen, og gennem de første år ekspanderede vores farvepalet til at blive lige så omfangsrig, som vi kender den i dag.”

“De seneste år har vi løftet farverne endnu højere op, fordi farver er et universelt, interessant og poetisk fænomen, som bliver til i samspillet mellem lys og materiale, og vores brede og inkluderende palet differentierer sig fra andre brands.”

© Montana Furniture
Farver ændrer sig med lyset, placeringen, formen og omgivelserne. De er aldrig kedelige og statiske – aldrig helt de samme. — Joakim Lassen

Hvad er det, du synes, farver kan bidrage med i indretningen?

“Farver er for indretning, hvad umami er for gastronomi. Det femte element, som kan skabe en subtil foranderlighed i et hjem, som binder det hele sammen og gør, at man hele tiden får nye oplevelser. Farver ændrer sig med lyset, placeringen, formen og omgivelserne. De er aldrig kedelige og statiske – aldrig helt de samme.”

Tror du nogensinde, I kommer til at skrue ned for farverne?

“For os er farver ikke kun gule, grønne, blå og røde vibrerende og livlige farver, selvom vi synes, det er sjovt at eksperimentere med det ekspressive, modige farvevalg. Farver er også den varme grå, den sorte med et hint af rødt eller grønt eller en flødet hvid.”

“Vores farver kan hele tiden sammensættes i forskellige stilarter – nogle dæmpede, andre meget ekspressive. Vi bevæger os hele tiden mellem disse to poler. Vi ønsker at skabe inspiration i begge retninger, men at lade folk vælge deres egen vej og stil.”

I anledning af jubilæet har Camille Walala forvandlet jeres fabrik. Hvorfor lige hende?

“Som brand er vi farver, vi kommunikerer farver, vi er nysgerrige på selve det fænomen, farver er, og det drager forskellige kreative personer til os, ligesom vi drages af dem.”

“Camille Walalas mantra ‘Taking Joy Seriously’ rummede meget af dét, vi forsøger at sige i vores tagline ‘Let’s Create Playful Spaces’. Vi vil gerne skabe rum for den legende og kreative side af mennesker, fordi vi mener, at det skaber trivsel – i hjemmet, på kontoret eller hvor det måtte være. Walala gør det samme med sin kunst.“

Hvad er næste step på Montanas rejse?

“I fremtiden vil I se os i flere spændende samarbejder. Vi vil sammen med andre kreative – eksperter, designere, kunstnere, skabere – udforske, hvad rum og farver kan, når de forenes.”

© Montana Furniture