– Nymfer er af natur forførende, og min intention med skulpturerne var netop at skabe forførende væsener – noget, som ville trække folk nærmere, og som ville invitere til at blive studeret på nært hold. Der er skrevet mange myter om nymfer, og det, jeg godt kan lide ved dem, er, at de er halvt menneske, halvt objekt: Dryader er træer, og oreader er bjerge osv. Skulpturernes formsprog rummer samme spænding mellem krop og objekt.
Du er fascineret af menneskers forhold til objekter – samlere, religiøse objekter, fetichisme osv. Hvorfor finder du det så interesssant?
– Den tiltrækning, vi føler, når vi fx bliver fanget af en eller anden skæv ting fra et loppemarked, er ofte meget umiddelbar. Jeg tror, mange kan genkende følelsen af, når en ting taler til en. Jeg synes, det er ret syret, at vi kan opleve en form for kemi med et objekt. Det minder jo lidt om en forelskelse. Jeg har altid været fascineret af ting og samlet på alt muligt. Med tiden er jeg blevet mere bevidst om, hvad der gør, at én sten er mere samlerværdig end en anden. På den måde har jeg lært at værdsætte tings forskellige kvaliteter som proportion, form, tekstur og farve.
– Min passion for ting har drevet mig til at studere keramik, og nu formgiver jeg mine egne objekter. Den barnlige glæde ved at finde en særlig blød og rund sten eller pakke et
sjældent kort ud af en pakke er stadig til stede i mit arbejde. Indimellem mærker jeg den, når jeg åbner en ovn eller modellerer en skulptur, som jeg kan mærke fungerer.