Dette skal du kigge efter, hvis du vil købe kunst netop nu

Hvad skal du kigge efter på den danske kunstscene, hvis du vil købe kunst netop nu? Vi har spurgt en række kendere; samleren, kritikeren, debattøren og anmelderen, som her giver deres bud.

Kunst skal købes med hjertet
Olie- og akrylmaleri, skulpturer, objekter og fotokunst. Kunstscenen byder på en variation af materialer udformet som visuelle udtryk med personlige aftryk fra en kunstner. Følger man ikke med på ferniseringer, hvor etablerede kunstnere og nye skud på stammen excellerer i at fremvise deres værker, kan udviklingen på den danske kunstscene være en jungle at finde rundt i. Vi har taget pulsen på kunsten lige nu med bud fra mennesker, der professionelt arbejder i kunstens verden, samt passionerede samlere, som man ikke kan undgå at blive, når man træder ind i dén sfære. Samstemmende for dem alle er, at kunst skal købes med hjertet og ikke som en investering. Kunst skal være dragende og inspirere i hverdagen, og det kan den kun, hvis den vækker følelser. Kunstkritiker Lisbeth Bonde har den klare holdning, at man ikke kan se på kunst i investeringsøjemed, fordi kunstkøb kan sammenlignes med en forelskelse eller en stærk fascination. Derfor skal man kun erhverve kunst, hvis den taler til en – når man ikke kan glemme den og bare må eje den.
Alligevel kan man altid have håbet om at gøre en god handel, udfordringen er dog, at kun en lille procentdel stiger. Hvem det er, kan betragtes som at spille på travbanen. Ifølge Mette Rode Sundstrøm, som er indehaver af auktionshuset Lauritz.com, hvor hun også følger med i prisudviklingen, er det at købe kunst alene med investering for øje usikkert, da markedet influeres af konjunkturer, mode, adfærd, og internationale strømninger.

Yngre kunstnere har oftest større potentiale for at stige i pris end ældre, men en gang imellem oplever man, at en ældre kunstner får revival, fordi kunsten appellerer i tiden igen. Et pejlemærke kan være omtale. Jo flere der taler om en kunstner, desto større sandsynlighed er der for, at prisen på værkerne stiger, selvom der også er risiko for, at det kun er for en periode. I processen med at finde et langtidsholdbart værk mener Lisbeth Bonde, at det kan være klogt at rådføre sig med nogen, der ved noget om kunst, så man undgår at erhverve sekunda-kunst, der ikke holder i længden.

– Det er vigtigt at notere sig, om kunstneren er godt uddannet, da en dimittend fra kunstakademiet har større chance for at blive anerkendt end en autodidakt. Ligeledes skal man se efter, om personen er repræsenteret af et seriøst galleri, og om museer og vigtige samlere har anerkendt kunstneren ved at erhverve værker. Som i alle brancher handler det om viden og indsigt, og der kan aldrig gives nogen garanti. Alt er en chance, man må tage. Dog er der ingen, som kan tage den gode kunstoplevelse fra dig, den er din alene, siger Lisbeth Bonde. Man skal derfor ikke købe det første værk man falder for, og slet ikke hvis motivet er for let aflæseligt, for hvis man ikke bliver udfordret, kan man blive træt af værket i længden, hvilket Mette Rode Sundstrøm understreger: – Jeg omgiver mig kun med værker, der taler til både hjertet og hjernen, og som insisterer på at blive ved med at stjæle min opmærksomhed. Gode værker har den egenskab, at de rammer både emotionelt og intellektuelt – og på det punkt spiller prisen ingen rolle. Det kan være både dyre og billige værker af kendte og ukendte kunstnere.

Soloudstillingen med kunstneren Emil Westman Hertz
Selvom kunstmarkedet rummer en kompleksitet, som selv kendere ser som udfordrende, dukker der for hver generation altid stjerner op, som alle kan være enige om at følge på et tidspunkt. Samlerne i kunstverdenen er ofte nogle af de første til at samle skuddene op. En af Danmarks største samlere af samtidskunst Ole Faarup mener, at man til sommer skal tage en tur forbi Bornholms Kunstmuseum for at se soloudstillingen med kunstneren Emil Westman Hertz, som ifølge ham er en ung dybdesøgende personlig kunstner, der går langt ud over rampen. – Med en umanerlig naturlighed mestrer Emil Westman Hertz at lave uforglemmelige værker i form af skulpturer, billeder og objekter.
Billede: EMIL WESTMAN HERTZ, bronze-stave, Four of Wands, Galleri Susanne Ottesen.

Anderledes skulpturer af Peter Linde Busk

Som et andet skud på stammen skal man også se på Peter Linde Busk, der opererer i overgangen mellem figuration og abstraktion i problemstillingen om selve det at skabe billeder. I den proces laver han nogle meget anderledes skulpturer, siger Ole Faarup.

Billede: PETER LINDE BUSK, Triste-Le-Roy skabt af keramik, træ, søm, print og tekstiler, Galleri Bo Bjerggaard.

Koloristen Alexander Tovborg
Koloristen Alexander Tovborg, som arbejder med flere medier, heriblandt performancekunst, fremhæver Lisbeth Bonde og Mette Rode Sundstrøm som en yngre seriøs kunstner, man skal se efter, og som allerede har markeret sig på den danske kunstscene, hvilket også afspejler sig i prisen. Billede: ALEXANDER TOVBORG, semi-abstrakt maleri, Frans Assis (Fruit Basket), Galleri Nicolai Wallner.

Keramisk kunst af Rose Eken
Men man skal ogse se nærmere på den fremadstormende Rose Eken, der arbejder i et krydsfelt mellem forskellige medier, men primært i keramik, og hvor ARoS sidste år købte hele hendes udstilling på V1 Gallery. Billede: ROSE EKEN, Champagne bottle, af keramik, V1 Gallery.

Louise Hindsgavls porcelænsskulpturer
Kunstdebattøren og anmelderen Trine Ross foreslår, at man til sit næste kunstkøb kigger efter Louise Hindsgavls porcelænsskulpturer, som ifølge hende bliver ved med at forandre sig for øjnene af én, samtidig med at de sætter fingeren på de ømme punkter, man kender fra sig selv og sin mindre perfekte hverdag. Gennem sommeren er Louise Hindsgavl udstillingsaktuel på Trapholt, hvor man kan se hendes nyskabende værker, der trækker på en lang tradition. Billede: LOUISE HINDSGAVL, porcelæn og reb, Silence! In the event og divine presence, kontakt Louise Hindsgavl.

Kunstneren Julie Nords billeder af masker
På samme udstilling er også Julie Nord med sine billeder af masker med masser af ornamentik, der efter Trine Ross' mening er skabt til at gå på opdagelse i, selvom det, man finder, ikke altid er lige hyggeligt. Billede: JULIE NORD, maskebillede, kontakt Julie Nord.

Flot fotokunst af Trine Søndergaard
Hvor fotokunst i USA og flere andre lande er et veletableret medie i kunstverdenen, er det stadigvæk på vej op i Danmark. Bakket op af Lisbeth Bonde nævner Trine Ross også Trine Søndergaard, der med sin fotokunst er ved at blive en etableret stjerne i Danmark.
– Trine Søndergaards fotografier er på én gang åndeløst smukke og stærkt foruroligende. Bedst kendt er hendes serie ”Strude”, hvor motivet er den traditionelle hoved-beklædning for kvinder på Fanø. Her handler det om æstetik, men også om at se på noget historisk, velkendt og traditionelt med nye, åbne øjne, forklarer Trine Ross.

Billede: TRINE SØNDERGAARD, foto fra serien Lace, Martin Asbæk Gallery.

Balder Olriks mennesketomme fotografier
Balder Olrik, der i 20 år var væk fra kunstscenen, oplever en stor efterspørgsel på sine mennesketomme fotografier.

Billede: BALDER OLRIK, foto med titlen Billboard, Martin Asbæk Gallery.

Værker af Andreas Schulenburg
Og fortsætter man med at se på kunstnere, der opererer med flere medier, nævner Mette Rode Sundstrøm Andreas Schulenburgs værker, som med sort humor og et legende udtryk kredser om det politisk ukorrekte ved vores adfærd. Billede: ANDREAS SCHULENBURG, Lavine i sukkerskål, lavet i filt, Galleri Franz Pedersen.

Kunstneren Allan Otte
En lang venteliste kan Allan Otte også bryste sig af til hans nørdede, nærmest faktuelle billeder, hvor man som beskuer venter på det næste, der skal ske. Billede: ALLAN OTTE, akryl på lærred, Pletvis opløsning, Galleri Tom Christoffersen.

Upcoming Nicky Sparre-Ulrich
Taler man om unge på vej op til en overkommelig pris, skal man se efter Nicky Sparre-Ulrich, som går på kunstakademiet stadigvæk, men som allerede nu er begyndt at sælge godt.

Billede: NICKY SPARRE ULRICH, serigrafi på lærred, A Stone in One’s Shoe II, Gether Contemporary.

Etablerede og fagligt tunge kunstnere
Er man mindre risikovillig, kan man købe værker af etablerede og fagligt tunge kunstnere, som derfor også har en stabil markedsværdi, og her er gode bud Tal R, Erik A.Frandsen, John Kørner, Eske Kath og Kathrine Ærtebjerg. Billede: TAL R, tegning fra serien Altstadt Girl, Galleri Bo Bjergaard.

Tips fra kunstsamlere
Vil du til at samle på kunst eller bare købe et værk, er det en god idé over en periode at følge kunstmarkedet. FOR JO MERE DU SER, DESTO MERE SIKKER BLIVER DU I DIN SMAG. Besøg udstillinger på gallerier og museer, følg auktionssalget, tag til akademiernes afgangsudstillinger, læs kunstmagasinerne, også dem online, hold øje med museumskøb og BESØG KUNSTNERNE DIREKTE, hvis der er mulighed for det. På den måde kan du få indblik i, hvor forskelligt kunstnerne arbejder med deres værker, og det er måske her, du bliver grebet. FØLG HEREFTER DEN KUNSTNER, SOM DU ER INTERESSERET I. Undersøg personens uddannelse og om han eller hun er tilknyttet et anerkendt galleri, men også antallet af udstillinger på anerkendte kunstmuseer, samt hvem der har erhvervet sig værker – alt sammen bidrager til at øge kunstnerens værdi. FØRSTE SKRIDT kan være de næste store kunstmesser i Danmark, bl.a. Chart Art Fair på Charlottenborg og CODE i Bella Center (26.-28. august).

Billede: PETER LINDE BUSK, bronze-skulptur, A Fledgling Killer's First Attempt, Galleri Bo Bjerggaard.