Designverdenens allerstørste højdepunkter

Vi var til stede på møbelmessen i Milano for at opleve udstillingerne, nyde de mange nyheder og se, hvad der vil præge designverdenen i den kommende tid. Højdepunkterne får du her.

FOKUS PÅ MATERIALER OG DET TAKTILE

Den unge danske duo 
Witek Golik præsenterede den grafiske tæppeserie Comfort Collection, der har et tidstypisk udtryk.

STILHISTORISKE REFERENCER

Postmodernismen var en tydelig inspiration for mange designere. Ombré Glass Chair, designet af lettiske Germans Ermics, er en hydlest til Shiro Kuramata og hans ikoniske glasstol fra 1976.

INTERESSANTE KOMBINATIONER

For producenten Arper er "Together" nøgleordet for årets lanceringer og udstillingen, som var baseret på interessante møder mellem form, funktion og materialer.

HÅNDVÆVET FARVETEORI

Designerduoen Raw Color tog de grundlæggende farveteorier i brug, da de skulle designe det håndvævede uldtæppe Blend for Nanimarquina.

PERSONLIGE RUM

Legende farvebrug, overraskende sammensætninger af møbler og stilarter gjorde mange af Milanos udstillinger udtryksfulde og personlige. Studiopepe havde stylet en lejlighed, kaldet The Visit med produkter fra bl.a. Aytm, CC-Tapis, Vitra og Molteni&C.

Dimore Studios lejlighed var farverig og fuld af smukke genstande.

UDTRYKSFULDE UDSTILLINGER

Det franske modehus Hermès stod for en af de mest spektakulære udstillinger. Mellem hvidmalede murstensvægge blev deres Collection for the homes 2017-1018 præsenteret. med møbler i træ, skind og farvestærke tekstiler.

FARVERIG MINIMALISME

Komplekse farvepaletter var i brug mange steder. Carl Hansen & Søn havde fx indrettet deres stand som en lejlighed med seks værelser, der alle var malet i dybe og fyldige farver.

LEG MED FARVER OG FORMER

Spanske Jaime Hayon har haft et travlt år, og hans legesyge design kunne ses mange steder – fx skabet Face fra Ceasarstone. GamFratesi havde designet masker af tekstil til lanceringen af en ny farvekollektion hos Kvadrat.

FRODIGE OMGIVELSER

I år, som de foregående år, var der brugt meget plads på planter på de forskellige stande. Som her på italienske Lemas stand.

POESI OG KUNST

Den konceptuelle og kunstneriske udstilling Holy Wallpaper var som et ikke-religiøst tempel til ære for design. Blandt værkerne var installationen Stairway to Heaven, der er designet af norske Snøhetta med Everything Elevated, og produceret af Erik Jørgensen.