Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Designduoen Séché Studio fortæller, hvad de mener, definerer den danske designscene i dag

"Vi ser p.t. designbranchen som mangfoldig. Der er en fin diversitet i forskellige stilarter og identiteter."

© Séché Studio - Séché plates er navnet på disse tallerkener, som er opstået under coronakrisen. De er for Laura Bilde og Linnea Ek Blæhr en form for identitetsprojekt, hvor de har udforsket
glas som materiale og undersøgt, hvilke teksturer man kan skabe i det. Glasset er støbt i sand på en måde, så glasset kopierer sandets overflade. For Laura og Linnea er det vigtigt indimellem at lave kunstneriske projekter, hvor man skaber nye udtryksformer, og hvor man ikke er bundet af diverse kommercielle krav. Séché Plates kan købes på bestilling via deres hjemmeside eller fra Aure Studio.

Mangfoldig designbranche

Hvad kendetegner jer som designduo? Hvordan vil I definere jeres designprofil og særlige dna?

– Med en fælles forståelse for æstetik arbejder vi med objekter og rum, der befinder sig i spændingsfeltet mellem funktionalitet og et skulpturelt udtryk. Vores passion ligger i at eksperimentere med materialers taktile evner kombineret med en skulpturel formgivning, som gerne må udfordre det kommercielle. Vores designfilosofi er, at vi sigter efter at skabe ikoniske og tidløse objekter.

Hvor finder I i øjeblikket jeres inspiration?
– Vi bruger meget tid på at kigge tilbage og finde skatte i historien. Hver gene- ration har tilføjet nye fortolkninger af den samme form. Og nogle gange bliver man draget af noget specielt, som kobler sig til det nu, man lever i. Generelt for alle vores projekter er, at vi arbejder meget konceptuelt, og hvert design, som vi udformer, har en særlig historie. På den måde får ethvert design et naturligt ophav og et sted at høre til.

Hvordan oplever I designscenen lige nu? Hvilke tendenser og strømninger ser I som de mest markante? Og hvordan påvirker det jeres design?

– Vi ser p.t. designbranchen som mangfoldig. Der er en fin diversitet i forskellige stilarter og identiteter. Der er på en måde dannet en god balance mellem at gentage gamle succeser og skubbe til nye retninger og fortolkninger, som fører designbranchen nye steder hen. Vi er ikke længere bundet af, at alt skal passe ind i specifikke kasser. I Séché Studio arbejder vi ikke trendbaseret, men kan selvfølgelig ikke benægte, at vi bliver påvirket af den tid, vi lever i. Vi er i øjeblikket optaget af 30’erne og funktionalismen og kan godt lide at kigge tilbage og tage udgangspunkt i historien og så fortolke og forbedre den. Udgangspunktet for et nyt design tager for os ofte sit afsæt i en interiør- situation, hvor vi synes, vi mangler et bestemt design. Sådan var det fx med tæpperne for Ege, hvor vi syntes, der manglede et mere naturligt væg til væg-tæppe, og at vi på den måde kunne bidrage med noget nyt til den produktkategori. Det at arbejde med rum, arkitektur og interiør gør os mere skarpe på, hvilke produkter der mangler, og hvordan de kan passe ind i en større sammenhæng og dermed have en eksistensberettigelse.

© Séché Studio - A new wawe er navnet på en kollektion af væg til væg-tæpper, som Séché Studio har designet for Ege. Tæpperne er inspireret af naturens egne mønstre, som er studeret og fortolket i overfladen.

Man skal udfordre sig selv kunstnerisk

Covid-19 har vendt op og ned på verden, som vi kender den. Hvordan tror I, at det kommer til at præge den måde, vi tænker design på?

– Vi har lært, at verden er skrøbelig, og at vi skal tænke os bedre om, i forhold til hvad vi sender ud i verden. Objekter skal have en grund til at leve. Det skal give mening. Vi tror, at den måde at tænke på på et samfundsmæssigt plan vil påvirke designbranchen. Men hvordan det konkret kommer til at påvirke selve produktet, er svært at forudsige.

Nævn et design, som I ville ønske, I selv havde designet, og hvorfor.

– Clerici Lounge Chair fra Mattiazi designet af Konstantin Grcic. Et design, der formår at stå som en grafisk stærk og ikonisk skulptur i al sin enkelhed, samtidig med at stolen er funktionel og tidløs.

Dansk design fra 50’erne og 60’erne har defineret vores æstetiske identitet igennem årtier. Tror I, at vi er på vej ind i en ny guldalder i dansk design, og hvordan adskiller den sig i så fald fra det, vi kender?

– Vi skal være stolte over, at vi har arvet sådan en stor kultur for design. I 50’erne og 60’erne var designscenen et tomt lærred, og du havde nogle helt nye, banebrydende teknikker, som gjorde, at den tid har slået sig sådan fast. Vi stræber efter at lave tidløse klassikere, men tror ikke, at de på samme måde kommer til at stå som ikoner, som fx 7’er-stolen, Corbusiers møbler osv. Til det bliver der simpelthen skabt for meget i dag. Vi tror, mange unge designere er nervøse for deres egen eksistensberettigelse, fordi der allerede er så meget godt design i verden. Derfor mener vi også, det er vigtigt at udfordre sig selv kunstnerisk, så man frigør sig og skaber et udtryk, som er unikt. Og det er måske noget af det, vores generation er dygtige til – at eksperimentere og undersøge materialer og formsprog – men på en kontrolleret, funktionalistisk og minimalistisk måde.

© Séché Studio - Linnea Ek Blæhr og Laura Bilde står bag Séché Studio, som er et Københavnbaseret designstudio, som både arbejder med interiørprojekter og produktdesign.

Relaterede Artikler