Årets Kreative
BO BEDRE hylder i samarbejde med Bolig Magasinet og Scandinavian Living det bedste design og de bedste designere i årets løb. I den forbindelse kåres Årets Kreative. Se de nominerede her.
Sara Martinsen har igennem flere år gjort sig bemærket med sit eksperimenterende arbejde med materialer. Hendes nysgerrige sind kombineret med et skarpt æstetisk blik resulterer i objekter, som skærper vores sanser, og som bringer os tættere på materialerne og deres oprindelse, så vi derigennem lærer at værdsætte dem mere. Udover at skabe skønhed ud af biobaserede materialer som harpiks, plantefibre og træ, som øjet instinktivt har lyst til at gå på opdagelse i, så har hun også en stærk mission om at få os mennesker til at genetablere en forbindelse til naturen. Det er essentielt i en verden, hvor vi ikke længere bare kan købe og smide ud, som vi tidligere har gjort, men hvor kravet om større ansvarlighed i vores forbrug fordrer nye veje. Nye veje, som Sara Martinsen er med til at bane.
Hvis du var så heldig at besøge udstillingen The Weight of Wood i Dinesens showroom under 3daysofdesign, så vil dit forhold til din træstol, dine gulvbrædder eller et andet træmøbel derhjemme højst sandsynligt være forandret for evigt. Udstillingen havde samme effekt, som da man var lille og for første gang så et overskåret træ, talte ringene og lærte, at de definerede træets alder. Christian+Jade forbinder os igennem deres design-praksis med materialer, så vi forstår dem på et dybere plan og lærer at værdsætte den lange rejse, der går forud for den træstol, som står i vores hjem. De gør det med videnskabeligt tæft og et imponerende sammenhængende æstetisk univers – som i øvrigt ikke lader sig begrænse til træ. Se bare deres olielampe i aluminium, hvis form er slået ud med hammerslag, så man tydeligt ser håndens arbejde, såvel som det forbinder os til en svunden tid.
Sia Hurtigkarl forener i sine design en stor kærlighed til håndværk med en stærk fornemmelse for historiefortælling. Senest har hun imponeret med sit monumentale, vævede værk under årets Mindcraft-udstilling. Ved at tage noget, som vi alle kender – et vævet tæppe – og ændre både størrelsesforhold, materiale, og bearbejdning, skaber hun noget på en gang genkendeligt og nyt og overraskende, som tvinger os til at tage stilling og reflektere. Ved at væve tæppet i papir, farve det i hånden og overfladebehandle det med bivoks gør hun os opmærksom på, at et materiale ikke bare er et materiale, men også noget som opstår ud af en længerevarende proces, et håndværk og en bearbejdning. Det er både kløgtigt fundet på og sanseligt appellerende at betragte.
Anne Brandhøjs arbejde er én stor kærlighedserklæring til det bæredygtige materiale træ. Hun værdsætter dets knaster, revner, årer og overflader. Alt det, der i branchen er blevet anset for fejl, er det, som gør Anne Brandhøjs værker unikke og giver dem deres karakter. Det er særligt iscenesat i en række værker udviklet til udstillingen “Three” sammen med organisationen AHEC. Her har hun skabt en serie af træskulpturer, som sætter fokus på den skønhed, som hun synes findes inde i hver træstamme. Hver søjle er som en træstamme, som du får lov at kigge ind i og undersøge. Værkerne udstråler et højt håndværksmæssigt niveau og en stærk kunstnerisk vision.