Danish Modern

Danish Modern er blevet Nordeuropas svar på god smag og god stil. Læs her om de danske designobjekter, der har fået prestige og eksklusivitet i udlandet.

Danish Modern
Mens vi danskere valfarter til de helt store design-hotspots netop nu, Tel Aviv og Istanbul, mens vi rejser til Paris og London på forlængede weekender og flyver til New York i ét væk ... ja, så kommer udlandet til København, som er blevet Nordeuropas svar på god smag og god stil. Især amerikanerne er vilde med dansk design, det har de for en ganske lille, elitær kreds’ vedkommende været, siden danish modern blev et begreb i 1950’erne - men nu vil, måske ikke alle, så rigtig mange af velhaverne på Manhattan bo som danskerne. De får deres interior designers til at opkøbe dansk design - og mens vi søger efter det eksotiske i udlandet, så finder de det eksotiske i Danmark. New nordic, scandinavian simplicity eller danish modern - en selvfølge for os, men for dem noget helt eksklusivt og prestigefuldt. Her er et lille udpluk af designobjekter, som står distancen og som har en tydelig dansk signatur, både fra BO BEDREs ungdom og fra nye, unge navne og firmaer. Det er dansk, det er moderne!

Bordlampe
Verner Pantons bordlampe Flowerpot i messing, 2495 kr., &Tradition.

Spejl
Maria Bruuns nye spejl i egetræ, Mirror Mirror. Fås i 3 størrelser til hhv. 2000 kr., 2500 kr. og 3000 kr., Paustian.

Pude
Børge Mogensens ternede uldtekstil Cotil fra 50’erne er igen et hit. Nye puder, Couture, med læderstropper, fra 595 kr. inkl. dansk dunfyld, Via Cph.

Stager
Peter Karpfs stabelstager Trepas er tegnet i 1966. Nu produceres de igen af Architectmade, 1099-1499 kr.

Stol
Arne Jacobsens stol Dråben er brugt af Jaime Hayon på hans nyindrettede Room 506 på Radisson Blu Royal Hotel i København. Endnu et hotelværelse - der, ligesom Room 606, der stadig står indrettet som i 1960 - kan trække internationale designentusiaster og -studerende til i flæng.

Ur
Lovewoods nye ur i skind og med guldvisere, med læderophæng, 2 størrelser til hhv. 1500 kr. og 1900 kr.