Coronakrisen har givet liv til nye, kreative design- og kunstprojekter

Her viser vi fire eksempler på projekter affødt af pandemien.

Design midt i en covid-19 tid

De unge designere synes meget påvirkede af coronaen, hvilket kommer til udtryk i en række designprojekter, både på designskolerne, på de sociale medier og ude i samfundet. Her viser vi fire eksempler på projekter affødt heraf.

© Max Enrichs

Isolationsstol

Isolation kan bruges kreativt. Designer Max Enrichs har brugt sin isolation i familiens landsted i Costa Brava til at skabe små finurlige stole af alt fra morgenmadsprodukter og smørpakker til bouillonterninger, nu hvor andre materialer ikke har været tilgængelige.

De håndlavede ministole postede han på sin Instagram-profil og motiverede sine følgere til at være kreative i deres hjemlige omgivelser. På den måde opstod en ny social interaktion på en distanceret måde.

© David Leon Fiene

Nul kilometer

Designer Sanna Völker kuraterede projektet Kilómetro Zero, hvor hun inviterede syv spanskbaserede designere til at reflektere over deres tid i karantæne. Designerne, der var baseret mellem Barcelona og Madrid, blev bedt om at materialisere deres oplevelser og indtryk i et møbel eller objekt.

Alle materialer til møblerne blev fundet i en radius af 1 km fra deres hjem, hvilket gav mulighed for at udforske lokale materialer. Til projektet blev der designet bænke, stole, en tekande og et keramiksæt. Møblerne her er designet af Isaac Piñeiro, Júlia Esqué, Marta Ayala Herrera, Omayra Maymó, Paula Clavería, Sanna Völker og Turbina Studio Autate.

© David Leon Fiene

Nye løsninger

Flere af de designstuderende har til afgangsudstillingen Solutions på Det Kongelige Akademi for Arkitektur, Design og Konservering tænkt FN’s verdensmål og 2020’s udfordringer ind i deres design.

Oline Marie Andersen har skabt et foldebord ved navn Kollaps, som bygger videre på hele tankegangen om den nomadiske tilværelse, og Marja Holst Kristiansen har med sit skab (på billedet) genbrugt og genoplivet brugen af papirsnor på en utraditionel måde, som er med til at give nyt håb for fremtidige produkter og materialebrug.

© Andrew Scotts

(U)færdigt

Pandemiens begrænsninger for de designstuderende på Royal College of Art i London resulterede i, at afslutningsprojekterne under overskriften (Un)finished fokuserede på at aktivere lokale fællesskaber, eksperimentere med nye lokale genbrugsmaterialer og opfinde nye produktionsprocesser.

Bæredygtighed er stadig en vigtig kilde til valg af materialer, og SE17-stolen her er skabt ud af træ fra en nærliggende park, der blev forarbejdet på en hjemmebygget drejebænk på den designstuderende Andrew Scotts altan.