© Bodum

Bodum er klar med eksklusiv kollektion, der kun kan købes ét sted i verden – få et smugkig her

Museum of Modern Art i New York er også en shop – og nu lanceres over 30 nye Bodum-produkter kun til museets kunder. Vi har talt med Bodums nye CEO, Peter Bodum, om det at få et kvalitetsstempel af verdens førende museumsdesignshop.

New York, New York ... nynner man og stiger ind i en Uber, og når man som jeg har besøgt denne på alle måder grandiose by mange gange og haft fantastiske oplevelser, er det altid med bankende forventninger, at man nærmer sig The Big Apple.

Jeg har ikke været her i ti år, og hvor coronaen var hård for livsglæden, som så mange andre steder i verden, så har befrielsen fra virusset resulteret i en anden svøbe.

Der bliver røget marihuana overalt – og jeg mener overalt.

Jeg overdriver ikke, når man i næsten hver gade kan finde butikker, hvor den sjove tobak kan købes, og den aften, hvor jeg kom sent hjem fra en restaurant og havde ladet vinduet stå åbent, var det som at gå ind i en hashhule, for røgen fra gadens gæster var steget til vejrs.

Men man kan heldigvis blive høj af andet i New York. Fx af Museum of Modern Art, MoMA, som vitterlig er et af verdens førende museer, og hver gang bliver man blæst bagover, når man møder så mange hovedværker i kunsthistorien ét sted.

Men museer kan ikke længere kun leve af udstillinger, hvor smukke og indholdsrige de end er. Museer er også forretninger, og for MoMA’s vedkommende taler vi om big business. MoMA har tre fysiske museums-forretninger. To på begge sider af 53rd Street og en i Soho i to etager. Butikkernes indhold er nøje kurateret. Emmanuel Plat er director of merchandising retail og har i mange år med sit team udvalgt objekterne, der er til salg.

Og prisspændet er stort.

– Tag nu det her piano, siger Emmanuel Plat.

– Det er dygtigt designet af japanske Roland Kiyola og ligner lukket et lille konsolbord. Da jeg foreslog mine chefer, at det skulle med i vores kollektion i butikken, troede ingen rigtig på det, men trods en pris på næsten 5000 dollars er det blevet en god sællert.

LÆS OGSÅ

Et årelangt samarbejde

Emmanuel Plat fortæller, at hans team og han selv rejser over hele verden for at finde nye ting, men kun få opnår en plads i butikkerne.

Der er med bogtitler, ca. 5000 varenumre, og teamet er hele tiden på udkig efter ting, som har noget særligt over sig. Det skete fx dengang, hvor de landede i København, men i stedet for at tage ind til byen tog de den anden vej til Malmø, og der fandt de nogle selvvandende potter fra Niels Plöjel.

Og nu er Bodum så for alvor en del af butikkernes udbud. Det går ikke usynligt til på denne friske januarfredag, hvor Bodums tuttenuttede lille kaffevogn byder på kvalitetsdrikke på fortovet, og farverige udstillinger og film i vinduerne skaber en visuel flot ramme om den nye lancering.

Man forstår godt, at far og søn – Jørgen og Peter Bodum – er stolte. 1. januar overtog Peter jobbet som CEO, som Jørgen har haft siden 1974. Samarbejdet med MoMA begyndte i 1990’erne.

"Lidt mere crazy og legesygt"

– Min far beundrede MoMA, og da de begyndte at sælge vores chambord i 1990’erne, var det et statement for ham. Han var stolt af at få deres kvalitetsstempel på vores design, og indtil 2023 har vi haft en del forskellige produkter, som er blevet solgt. I februar 2023 spurgte MoMA-indkøberne, om de måtte komme ned og besøge os i Schweiz, og de fik lov til over et par dage at gå igennem vores lille hemmelige rum, hvor vi gemmer tegninger og også produkter, som aldrig rigtig blev til noget. Resultatet blev 30 nye produkter, som i den efterfølgende proces har fået nye farver, som kun er MoMA’s og lidt mere måske crazy og legesyge, end vi ellers ville gøre det. Og så har vi en licensaftale om syv produkter, som vi kan sætte begge vores brands på og sælge over hele verden, fortæller Peter Bodum.

– Vi vil gerne være der, hvor kunden er, og nogle produkter er hos MoMA, andre sælger vi hos Lidl. Godt design skal jo ikke nødvendigvis være dyrt, siger Peter Bodum, som glæder sig over, at et af produkterne i MoMA’s sortiment er Bodums dobbeltvæggede glas, som firmaet på verdensplan var først med, og som samtidig er blevet kopieret af mange. Produktet er nu det mest solgte af Bodum-produkterne i MoMA’s onlineshop. Om det med at stå i spidsen for familievirksomheden siger han:

– Far og jeg har arbejdet sammen i otte år, og det er blevet et tættere og tættere samarbejde. Jeg har lært utrolig meget af ham. Vi skal ikke glemme vores ikoner i fremtiden, men vi satser også på fx elområdet, hvor sådan noget som airfryers har vist sig at tiltrække nye kunder, og vi vil samtidig gerne vækste inden for kaffeområdet. Vi har et brand, som kan bære meget, og vi er ikke bange for at prøve nye ting.

Peter Bodum bliver snart far til en søn, der bliver døbt Jørgen. De gode danske navne fastholdes i det nu 80-årige firma, der er verdensomspændende, og som nu for alvor har et ben indenfor i verdens førende museumsdesignshop.

Som det hedder i sangen New York, New York: If you can make it there, you can make it anywhere. Der er noget om snakken ...

Inspirationen til den nye kollektion hos Museum of Modern Arts shop er tydeligt hentet fra 1970’erne og 80’erne, hvor farver fra italienske Ettore Sottsass’ univers spræller og spreder stemning over både glas, stempelkande og brødristere. Syv af produkterne lanceres nu også med både MoMA’s og Bodums brand til hele verden.

Se mere på bodum.dk og store.moma.org.

LÆS OGSÅ