Direktør for 3 Days of Design: Det kan du se frem til under festivalen

Er du designentusiast? Så kom til 3 Days of Design, hvor du får mulighed for at opleve inspirerende brands og tale med producenterne bag ikoniske møbler og produkter. Direktør Signe Terenziani fortæller her, hvad du kan se frem til.

Signe Terenziani, direktør i 3daysofdesign, har været med til at arrangere festivalen helt fra starten og dermed til at udvikle den fra en eksklusiv showroombegivenhed til en stor, betydningsfuld begivenhed, der tiltrækker gæster fra hele verden.

© 3daysofdesign

En hyldest til design

Signe Terenziani har været en del af 3daysofdesign siden begyndelsen, hvor det ikke var en festival, men blot fire virksomheder, der slog sig sammen om at invitere internationale journalister og indkøbere til at komme og se deres produkter. Idéen om at skabe synergi imellem forskellige brands og gøre det mere spændende for de besøgende voksede dog meget hurtigt og gjorde de tre designdage til den imødesete begivenhed for hele København, som den er i dag.

– I Danmark har vi en helt særlig designtradition, og derudover har rigtig mange danskere en interesse for design og et særligt forhold til en bestemt stol eller en blå lampe. Med 3daysofdesign har vi givet mulighed for, at alle med en interesse for design kan komme og tale med producenterne og møde folkene bag.

– Jeg tror faktisk ikke, der er ret mange andre steder i verden, hvor der er så mange, der interesserer sig for design og gerne vil hylde det og høre historierne bag, siger Signe Terenziani. Hun har kunnet se på opbakningen, at Danmark har ønsket at have en platform, hvor vi kan mødes og fejre det design, som vi går så meget op i.

© 3daysofdesign

196 udstillingssteder

Fra at være en sammenslutning af fire virksomheder i Københavns Nordhavn finder 3daysofdesign i år sted på ikke mindre end 196 forskellige udstillingssteder i København. Her vil der enten være enkelte udstillere eller flere, som har slået sig sammen, eventuelt med et fælles tema som materialer, lys eller bæredygtighed.

Desuden vil der være flere designtalks, bl.a. med BO BEDRE som vært, hvor man kan møde topdesignere, arkitekter og kunstnere. De samtaler er en vigtig del af festivalen og noget af det, der får Signe Terenziani og hendes kollegaer til at bruge ordet festival om begivenheden. Samtalerne er nemlig et af de steder, hvor det er tydeligt, at eventen ikke kun handler om produktlanceringer, men om inspiration i mødet mellem mennesker, og det er et væsentligt succeskriterium.

Masser af ny inspiration

– At møde mennesker, der beriger vores liv, kan – ligesom når man møder kunsten eller spiser et godt måltid – gøre mig glad, og det er netop den følelse af at have haft en god oplevelse, som er vigtig. Det kan også være, at man bliver inspireret til at få en ny farve på en væg eller ser en stol, man ville elske at sidde i hjemme hos sig selv.

– Selvom jeg også kommer til at have utrolig travlt, glæder jeg mig selv rigtig meget til at gå igennem byen og mærke, at det hele summer af musik, talks, netværksarrangementer og folk, som er høje af at blive inspireret og beriget af noget ny viden, fortæller hun.

København forvandler sig i tre dage i september til en designhovedstad, hvor de besøgende kan gå eller cykle rundt imellem butikker, showrooms og pop op-arrangementer. I år er der små 200 udstillingssteder at vælge imellem.

© 3daysofdesign
© 3daysofdesign

Head, Hand & Heart

Hvert år samarbejder 3daysofdesign med en kunstner eller designer om at udvikle eventens visuelle identitet, og denne gang er det den britiske møbel- og interiørdesigner Ilse Crawford, der har skabt et sort-hvidt artwork med et fremtrædende rødt hjerte. Værkets titel er Head, Hand & Heart, og de tre komponenter illustrerer ifølge Signe Terenziani essensen af hele eventen.

– Der er nogle, der har en passion i hjertet, nogle, der skal udføre det med hånden, og nogle, der skal producere og få tingene ud i verden. Det sidste er hovedet i den måde, Ilse Crawford illustrerer hele den proces på. Det er et tema, som er i alles ånd, og som handler om at anerkende skaberne, producenterne og hinanden for de fantastiske ting, der bliver lavet, fortæller hun. Og på trods af corona bliver det i år muligt at gennemføre den hidtil største festival.

– Vi har jo den fordel, at vi er spredt over mange lokationer, og derfor kunne vi faktisk også afholde festivalen sidste år, hvor vi fik ros for vores sikkerhedsforanstaltninger, fortæller Signe Terenzian.

© 3daysofdesign

Exceptionelle showrooms

Eventen er åben for alle, men der vil også denne gang være restriktioner, bl.a. i forhold til hvor mange der må være i butikker og showrooms. Og der vil være enkelte begivenheder, der kræver tilmelding. De gode forhold med mange forskellige udstillingssteder tæt på hinanden er også en af grundene til, at gæster fra udlandet har lyst til at rejse til København for at deltage i de tre dages designhyldest. Det er i år særligt gæster fra Skandinavien, resten af Europa, Korea og Japan, der planlægger at besøge København.

Blomstrende turisme

– De udenlandske gæster ser København som en fantastisk by med en god størrelse, hvor man kan gå eller cykle rundt og opleve det hele, og så har vi en superhøj koncentration af showrooms, som man kun oplever få steder i verden. Derfor tror jeg, at mange af de gæster, der har været her fra udlandet, gerne vil tilbage. Også fordi det bare er et rart sted at være, fortæller Signe Terenziani.

– Vi danskere kan godt være lidt reserverede, men når vi åbner vores døre på den her måde for publikum, så er vi gode værter og meget gæstfrie. Jeg fornemmer helt klart, at udstillerne glæder sig rigtig meget til at tage imod gæsterne. Mange af dem siger til mig, at de med 3daysofdesign “inviterer folk hjem” og viser dem, hvad de arbejder med.

© 3daysofdesign
© 3daysofdesign