Arkitektens visionære vindbryder

I Hummingen, et sommerhusområde på det sydlige Lolland, hvor sydvestenvinden har tag i hav og kyst, finder man et sommerhus, der på alle måder bryder med normen for et klassisk dansk sommerhus.

Buet form og bløde overgange

© Mikkel Adsbøl

Når man træder ind på grunden, bliver man mødt af en lang, buet facade af de fineste, bøjede træstave. Kun et lille vindfang skyder sig ud. Alligevel virker det varmt og indbydende – hvad det så end er. Og sådan fortsætter det; intet her er, som det plejer, de vildeste detaljer overalt, ude og inde, smukt bearbejdet træ i de fineste træsorter udført i højeste tømrerstandard.

Det tog Flemming Skude fire år at udvikle Vindhuset, og et par tømrer det meste af 6 måneder at bygge huset, der har cedertræ på facaderne, lærketræ på taget og glatte indervægge beklædt med pitch pine – tre slags kvalitetstræ, der ikke kræver vedligeholdelse.

På grund af husets særlige udformning sprang fem tidligere bygherrer fra at realisere konceptet, fordi de mente, det var for avanceret, så arkitekten endte med selv at stå som bygherre for det krævende projekt.

– Det handler om at skubbe til ideen om, hvad der er arkitektonisk muligt. Som at bygge et hus, hvor ikke ét hjørne er vinkelret, og hvor alle vægge buer, siger Flemming Skude, der gennem sit mangeårige arbejdsliv har modtaget flere præmier og anerkendelser for sine projekter om netop dét; at skabe ny arkitektur gennem original og nytænkende rumkunst.

– Jeg har beskæftiget mig med arkitektur, siden jeg var 20 år, og den bærende tanke har altid været, at man skal tilstræbe det originale og hæve overlæggeren. Flytte grænsen for, hvad arkitektur er. Og det er netop det, huset her er: en afprøvning af ting, som vi ikke har prøvet før inden for bygningskunst.

BILLEDE Husets buede form bryder vinden og giver samtidig skygger med bløde overgange på facaden af cedertræ.

Halvcirkulær bygning med "skærm"

© Mikkel Adsbøl

Der er et heftigt formeksperiment i gang, men også mange andre elementer har påvirket husets funktioner og udseende:

– Fordi vi befinder os på Lollands sydkyst og er udsat for den stærke sydvestenvind, har det været oplagt for mig at lave et hus med udgangspunkt i vind. Vinden er som oftest en undervurderet faktor i næsten al arkitektur. Hvis man laver et hus, som er formet som et skib, kan det kløve vinden. Det betyder blandt andet, at huset ikke i så høj grad bliver afkølet, men også samler sig på læsiden uden turbulens, som det er tilfældet med firkantede huse. Samtidig bliver facadematerialerne ikke nedbrudt så hurtigt som ved et firkantet hus, hvor mos og lav ofte får overtaget på især nordsiden af huset, mens solen brænder på de sydvendte sider. Der er en enorm stor forskel på de fire verdenshjørner, og det tager et firkantet hus sjældent højde for.

Verdenshjørnerne er også udgangspunkt i Fengshui, en oldgammel kinesisk filosofisk teori om indretning og arkitektur, som lægger vægt på de fem elementer, herunder vinden og de fire verdenshjørner. Flemming har brugt filosofien som inspiration til Vindhusets planløsning af rumfunktioner samt placering på grunden.

Den amerikanske skulptør Richard Serra er en anden væsentlig inspirationskilde. Vindhuset er konstrueret over to store krumme træflader, som giver et skulpturelt udtryk, inspireret af Richard Serras arbejde med krumme jernplader.

Vindhuset er også et praktisk hus; alle rum har højt til loftet, ligesom alle skabe er indbygget i væggene. Og samtidig er det rumkunst, der måske virker ganske enkel og ubesværet i sit skulpturelle udtryk, men som er baseret på en god bunke teori, adskillige inspirationskilder og mange års praktisk erfaring.

BILLEDE Facaden opleves som en skærm, der er bygget sammen med den lavere, halvcirkulære bygning. Husets enestående form, der bryder vinden, opleves tydeligt fra spidsen af bygningen.

Ingen store glasfader her

© Mikkel Adsbøl

Arkitekten Flemming Skude har bevidst undgået mange vinduer med store glasflader, da dette "slår huller" i husets form. I stuen mod sydvest er to smalle og høje fag sat i. Trappen fører op til barnebarnets lille soverum på den lukkede hems, hvorfra han kan følge med i alt, hvad der foregår i huset. Brændeovnen samles familien om hele året. Spade Chair-stolen under trappen er af Faye Toogood og lænestolen er fra Please Wait to be Seated. Det runde tæppe er fra Madam Stoltz.

Stilleben i køkkenet

© Mikkel Adsbøl

Skulpturerne i forskellige træsorter har fulgt Flemming i mange år, det større hoved har han selv hugget i egetræ. Espressokanden fra Tom Dixon.

Detaljer

© Mikkel Adsbøl

Bordlampen er fra Maur, ligesom porcelænsfadet med marmoraftegninger.

Smukt design

© Mikkel Adsbøl

Den smukke lænestol hedder New Clerici og er designet af Konstantin Grcic. Fra Please Wait to be Seated.

Enkelt køkken i træ

© Mikkel Adsbøl

Køkkenet er enkelt indrettet. Her går to høje vinduesfag igen, det ene for at give udsyn fra spisebordet til grunden. Rundt om bordet står ældre stole i windsor-stil samt Spade Chair af Faye Toogood. Flemming har hængt en brun Semi Lamp tegnet af Claus Bonderup og Torsten Thorup op over bordet.

Stilleben på spisebord

© Mikkel Adsbøl

Kurven er fra HouseDoctor, vase og glas fra Hay. Porcelænsstagerne er genbrug fra gamle højspændingsmaster.

Skulpturel trappe

© Mikkel Adsbøl

Trappen er en skulptur i sig selv. Den fører op til hemsen. Spade Chair under trappen af Faye Toogood er fra Please Wait to be Seated.

Barnebarnets hule

© Mikkel Adsbøl

Hemsen er en rigtig hemmelig hule. Med kig både til de åbne rum samt grunden. Sengetæppet er fra Hay.

Lysegrå linoleum bryder træ-looket

© Mikkel Adsbøl

Den centrale forbindelsesgang med uventede vinkler og fine kig, opleves som et rum i sig selv. Gulvbelægningen af lysegrå linoleum er valgt, ifølge arkitekten, for at oplevelsen af træ ikke skal blive for overvældende. Til venstre et af soveværelserne, midtfor i 1. sals højde er hemsen, som er det yngste barnebarns domæne. Herfra kan han følge med i alt, hvad der foregår. Bagerst ses stuen. Taburetten er fra Maur.

Detalje i soveværelset

© Mikkel Adsbøl

Sengebordet består af små kuber fra Please Wait to be Seated. Træstykket er et fund, Flemming har gjort på strandkanten.

En enkel opredning

© Mikkel Adsbøl

Huset har to værelser, begge domineret af Vindhusets arkitektoniske greb. Sengetæppe og pude er fra Tine K. Reolkuberne samt opslagstavle er fra Please Wait to be Seated.

Prisvinder

© Mikkel Adsbøl

Vindhuset blev i 2014 tildelt Lolland Kommunes Arkitekturpris.

Særlig luftfugtighed og behagelig form

© Mikkel Adsbøl

De konkave vægge og det høje loft giver hele rummet en særlig luftighed og behagelig form. Her i soveværelset er der, som i hele huset, indrettet sparsomt, så man kan ånde og opleve. Sidebordet i teak er et fint lille møbel, Flemming har haft i flere år. Lampen med marmorfod og skærm i messing er fra Maur, sengetæppe og puder er fra Tine K.