Minimalistisk og råt A-formet sommerhus
Fra de store ruder kan ejerne se årstiderne skifte og rigtigt slappe af.
Af
Søren Sarup trak i den klassiske A-hus-form, så meget han kunne, så huset i dag står skarpt med en karakteristisk trekantet front. Det er hverken det første eller det sidste sommerhus, Søren Sarup bygger i Agger. I henholdsvis 2000 og 2007 stod hans første klar, og i øjeblikket er håndværkerne i gang med at lægge sidste hånd på det fjerde sommerhus, som en af hans venner har bestilt. Og flere er på vej, for Søren Sarups begejstring for byen Agger smitter.
Den firkantede trækasse foran huset står lige nu tom med lidt græsplanter i, men skal med tiden fyldes med brombær- og hindbærbuske.
A-huset i Agger
Arkitekt Søren Sarup er forført af vesterhavsbyen Agger. Og det kan ses på hans smukt A-formede sommerhus, der sætter det brusende klitlandskab ind i den helt rigtige minimalistiske og rå ramme.
Man kan ikke lade være med dreje hovedet og kigge ud, når man er i arkitekt Søren Sarups nybyggede sommerhus i Agger ved Thy. Han har da også gjort sit for at styre blikket. Mens der kun er få kig mod syd og grusvejen med naboerne, er hele den nordvendte facade åbnet op med glas, så man uforstyrret ser ud over søen med sivene, de vindblæste buske, den store himmel og de gulgrønne klitter, der er så karakteristiske for landskabet ved Vesterhavet.

Søren Sarup holder af at tage sig tid til en kop håndbrygget kaffe. Kaffe med en kvalitet og eftertænksomhed, han synes passer godt ind i husets ånd.

Køkkenet er i flotte mørke nuancer, som kontrast til husets mange hvide flader og er uden overskabe, for at gøre det mere let og luftigt. Søren Sarup har gemt emhætten bag planker af lakeret egetræ. Træet får emhætten til at virke som et møbel og passer desuden godt sammen med husets mange egetræsmøbler. Køkkenet er fra Invita og bygget i malet MDF i farven lavagrå, mens den smukke keramiske bordplade er fra DFI Geisler. De mørkegrønne lamper er fra Hay, mens barstolen i sæbebehandlet eg er fra Mater. På hylden står et par Cold Hawaii-øl fra det lokale bryghus.

Stuen er indrettet med enkel, dansk design, der passer godt ind i huset nordiske stil med naturmaterialer og nedtonede nuancer. Søren Sarup kan lide at gøre en god handel. De seks 7’er-stole af Arne Jacobsen er derfor købt som udstillingsmodeller i Illums Bolighus. Spisebordspladen er hjemmeproduceret i lakeret eg og påsat ben fra Hay. Sofaen hedder Cenova og er fra Boconcept.

I husets største badeværelse er hele endevæggen af glas. Især, når det er koldt udenfor, synes Søren Sarup, det er magisk at ligge i det varme vand i badekarret og kigge ud på naturen. Det fritstående badekar er fra Arkilife Zen og de flotte grå fliser er i modellen Memento Mercury nat og købt hos Flisekompagniet. Det store brusehoved, der giver følelsen af blid sommerregn, er fra Grohe.

Lige fra man lukker øjnene op om morgen, kan man nyde Aggers smukke natur. Og vågner man tidligt kan man måske nå at sige godmorgen til rådyrene, der ofte vandrer forbi ved 6-tiden. Bogkassen i eg er designet af Mogens Koch og tæppet er fra Egetæpper i modellen Atlantic Light Grey.

Ved at placere pejsen i den nedbrudte ydervæg af glas, har Søren Sarup forsøgt at give væggen en funktion. På den måde bliver sammenhængen mellem uderummet og inderummet bedre og pejsen står som en skulptur. Den enkle pejseindsats er fra Morsø. Modellen hedder S160-32. Vinduesbåndet i mahogni øverst i glasfacaden er sat på i et ensartet interval for at give rytme og ro.
"Det er ren zen"
Både fra stue, bad og soveværelse, der er holdt i enkle linjer og med få men velvalgte ting, er der frit udsyn til årstidernes skiftene og det rige dyreliv. Man er på første række til den danske natur.
Jeg ville skabe et åbent sommerhus, der er i tæt kontakt med vind og vejr og formet af naturens genereøse oplevelser, fortæller arkitekt Søren Sarup, der er medlem af Danske Boligarkitekter, og fortsætter:
Det er ren zen at ligge i badekarret og kigge ud og pludselig se en odder løbe forbi, eller et rådyr kigge ind. Jeg kan vågne, når solen står op og ligge i flere timer og bare se ud på søen.
Sådan binder du inde og ude sammen.
Ruderne har han som en af mange fine detaljer i huset ladet gå helt ned i gulvet og ind i pejsen, i stedet for at ramme dem ind med normale vinduesrammer. Og terrassen og plankerne indenfor ligger i samme niveau. På den måde kan blikket glide let og frit, og både gulv og rum inde og ude flyder sammen, som var det ét.

Fra køkkenalrummet munder gangen ud i et åbent soveværelse og giver adgang til et ekstra badeværelse. Her er et langt fint kig ud på brændestablen, der skærmer for passerende på grusvejen. Trappen med trin i egetræ fører op på en stor hems med flere sovepladser og et smukt himmelkig i A’ets spids. Gyngestolen er købt brugt i en lokal butik.

Uderum er en vigtig del af et sommerhus. Næsten hele vejen rundt om huset er der terrasse. Søren Sarup har sørget for flere små kroge, så man altid kan finde en solplet eller et hjørne med læ, når Vesterhavet hvæser. Terrassen er i træsorten robinie, der også går under navnet falsk akacie. Det er planen at græsset skal gro vildt, så der kommer blomster og masser af insekter. Samtidig undgår man at skulle slå græsset, når man er i sommerhus for at slappe af og hygge sig.

Stik mod de fleste tommelfingerregler og det oprindelige hus’ orientering har Søren Sarup valgt at åbne sit hus mod nord og lade sydsiden med A-huset være mere lukket til. Ved at turde vende det, undgår han overophedede rum og kigger i stedet ud på en belyst udsigt med en langt mere detaljerig farveoplevelse. Desuden giver det et mere behageligt lys ind i huset.
En hyldest til A-huset
På grunden lå der før et ældre hus fra 70’erne i den tids typiske A-form og med en forfærdelig masse rod omkring i form af garage, skure, trampolin og legetårne. Da han købte huset, rev han derfor alt andet end en 2/3-del af A-huset ned for at starte forfra.
- Jeg synes, at man altid skal tage udgangspunkt i omgivelserne og det, der er. Så jeg tog A-formen, som er smuk og vertikal, og kombinerede den med en ny horisontal og transparent form. Det er blevet en hyldest til A-huset, siger han.
Se mere om arkitekt Søren Sarup her.
Huset består derfor i dag af to sammensatte forme, hvor den horisontale del er forskudt lidt for at få det helt rigtige lysindfald. På A’ets skrå tag, der går helt ned og rør spidsen af det nyklippede græs, er der lagt naturskiffer, hvis grå nuancer skifter i vejret. Og på husets facade sidder rå og ubehandlede trælister i Douglasgran side om side og vil med tiden patinere til en smuk sølvgrå farve.
- De råsavede trælister har en ægthed og en stoflighed, jeg synes er helt fantastisk. Huset er tegnet i skarpe linjer, men materialernes grovhed bryder udtrykket ned, så det ikke bliver industrielt. Og så kan jeg pille listerne af og smide dem direkte i brændeovnen, når de er gamle og skal skiftes ud, fortæller Søren Sarup.
