Her er det flotteste sommerhus ved Kulhuse

... Det er endda bygget af budgetvenlige materialer.

© Andreas Mikkel Hansen

Huset på bakken er beklædt med cedertræ, der gør, at det ikke er til at se forskel på den gamle og nye husdel. Som træsort valgte parret cedertræ, fordi den patinerer til en smuk grå farve, og træets olieindhold ikke kræver årlig vedligeholdelse.

Det håndlavede sommerhus

Et arkitektpar har ombygget et sommerhus ved Kulhuse på Sjælland og fået et fristed, hvor det simple liv leves. De valgte vedligeholdelses- og budgetvenlige materialer, så alle kan slappe helt af, når sommeren gør sit indtog.

© Andreas Mikkel Hansen

Der er aldrig overfyldt på stranden ved Kulhuse. Det samme gælder dog ikke for køen foran den populære ugentlige fiskevogn eller is-boden ved Jægerspris.

Udvendig renovering

Tilbage i 1950’erne gik der busser fra Københavns Hovedbanegård proppet med weekendhungrende byboere, alle med kurs mod deres sommerhuse i Kulhuse. Når det blev søndag kørte busserne tilbage til byen med rødkindede passagerer, der havde fået fyldt frisk luft i lungerne. I dag kører de fleste af områdets ca. 2700 sommerhusejere i egen bil. Ligeledes arkitektparret Kira Snowman og Uffe Topsøe-Jensen og deres to børn. Parret købte tilbage i 2006 deres Jeppesen-sommerhus i Kulhuse for alle deres sparepenge og gjorde så ellers intet ved huset, der var bygget op i blokhusbrædder og med en tilbygning, der stod på europapaller. Lige indtil 2010, hvor de begyndte at ombygge og renovere det utidssvarende hus. Udefra har huset ændret totalt udtryk, men indenfor er den gamle del i blokhusbrædder bibeholdt, og dermed, med ejernes ord, også den originale stemning.

© Andreas Mikkel Hansen

Kira Snowman og Uffe Topsøe-Jensen er begge selvstændige arkitekter i arkitektfirmaet Monomal. Herudover skaber parret også designkunsthåndværk under navnet Monomade.

© Andreas Mikkel Hansen

I forsommeren er det ingen sag at plukke dusinvis af lupiner, der findes overalt i sommerhusområdet.

© Andreas Mikkel Hansen

Parret elsker japanske græsser i alle udformninger, og bedet er fyldt op ad åre fra Kulhuses lokale plantemarked, som afholdes en gang om året. Bedet er let at holde, for græsserne klippes ned hvert efterår, og resten af året får de lov til at leve deres eget vilde liv, som nydes fra sofaen i tilbygningen.

Løsningen blev at tænke klodset

– Det ville have været lettere at jævne alt med jorden og begynde forfra. Vi skilte os dog af med tilbygningen og beholdte det originale hovedhus for at få sjælen med, siger Kira Snowman. Hun tilføjer, at hovedideen var at forene det gamle hus med en ny tilbygning, uden at det blev klodset. Men løsningen blev faktisk at tænke klodset. For arkitektparrets vision var at lave et skarptskåret og moderne hus, der udefra skulle ligne en træblok med vindueshuller i. Begge husdele er således beklædt med cedertræ, ligesom taget er lavet uden visuelt forstyrrende tagrender. Indenfor er det også træet, der dominerer, da de nye vægge er bygget op af krydsfinér. Det giver, ud over et ensartet udtryk, også den fordel, at træet har mulighed for at arbejde, og tager dermed ikke skade af de store temperatursvingninger, der kan være i huset, fordi det ofte står tomt, modsat fx gips, der vil have tendens til at slå revner.

© Andreas Mikkel Hansen

Tilbygningen følger grundens naturlige fald. Den hjemmelavede trappe, som ofte også bruges som siddemøbel, synliggør, hvornår du bevæger dig fra den ene del af huset til den anden

Sommerhuset er blot 60 m2

Placeringen af vindueshuller blev der lagt mange tanker i. Således er der placeret store vinduespartier i de socialt orienterede fællesrum, som stuen og køkkenet, der giver kig ud og hiver dagslys og natur indenfor, mens vinduerne i soverummene er små for at lukke af for lys og give privatliv.

– Det er vigtigt for os, at sommerhuset binder verdenshjørnerne sammen ved hjælp af lange kig gennem boligen, samt med lys, der trækker øjet i forskellige retninger. Udsyn og lys, også fra ovenlysvinduet i tilbygningen, giver en fornemmelse af, at her er meget større end blot 60 m², siger Kira Snowman.

Et vigtigt element var også at bevare niveaudelingen mellem det originale hus og tilbygningen.

– Når du går ned i tilbygningen, er det, som om du bliver en del af haven, og du falder naturligt ned i gear. Og så giver det bare en god dynamik i huset, at udsigten til haven er fra flere niveauer. Der er blot tale om tre trin ned, men mentalt betyder de trin meget, fortæller Kira Snowman.

© Andreas Mikkel Hansen

Krydsfinér er brugt både på vægge og i køkkenet, hvor det skaber et ensartet udtryk.

Kreativiteten kommer, når budgettet er småt

Der har ikke været så mange penge at rutte med til ombygningen, hvilket ikke nødvendigvis er dårligt, set med arkitekternes øjne. For parret mener, at deres kreativitet kommer ekstra i omdrejninger, når budgettet er småt.

– Det har fx betydet, at vi fortrinsvist har indrettet os med en blanding af lokale loppefund og arvemøbler. Vores dobbeltseng er lavet af europapaller fundet i en container og køkkenet er fra Ikea, beklædt med hjemmelavede krydsfinérfronter. Desuden kan langt de fleste møbler bruges både inde og ude, siger Kira Snowman. Hun understreger, at målet også har været at holde indretningen mere simpel end i familiens helårshus, for at skabe en mærkbar forskel på livet derhjemme og livet i sommerhuset.

– Heroppe har vi fx ikke internet eller opvaskemaskine, og vi nyder det alle sammen. Vi spiller spil, går ture, cykler ned til stranden, og vi trækker, i den bogstaveligste forstand, alle stressrelaterede stik ud. Når vi så efter 1-2 uger bliver rastløse af al den tilbagelænethed, så ved vi, at det er tid til at tage hjem fra sommerhuset, siger Kira Snowman.

© Andreas Mikkel Hansen

Stenbordpladen til køkkenbordet er fundet i Ikeas rodebiks og kom til at definere resten af køkkenets udtryk. Al indmaden er også fra Ikea, mens fronterne er skåret på mål i krydsfinér. Går der en låge, koster det 50 kr. at skifte den ud. Et rundt spisebord giver plads til mange, og gør, at ingen i familien for alvor sidder med ryggen til vinduet og den gode udsigt. Bordet er et arvestykke, og lampen er en PH-værkstedslampe fundet på DBA. Tæppet under spisebordet er fra Ilva.

© Andreas Mikkel Hansen

Vægge og lofter er af krydsfinér, der har fået lud, så de ikke gulnes af solen. Sengen er også selvbyg og lavet ud af et par europapaller fundet i en container.

© Andreas Mikkel Hansen

En del af møblerne er valgt, fordi de kan tåle at stå både ude og inde. Det gælder også de lette lænestole fra Karup, som der hurtigt kan flyttes rundt på.

© Andreas Mikkel Hansen

I børneværelset er ydervæggen, som i resten af huset, beklædt med krydsfinér, mens vægge og lofter er malet hvide. Sengen fra Ikea kan trækkes ud og giver soveplads til familiens yngste. Bordlampen er fra Ikea, plakaten er fra Playtype, og spejlet var sat til storskrald på en stikvej.

© Andreas Mikkel Hansen

På badeværelset er der lavet en halvvæg mellem vaskearrangementet og brusenichen samt toilettet, der får det lille rum til at virke større, og muliggør, at flere kan være derinde samtidig. For at kompensere for det mistede lys på grund af halvvæggen har parret sat et ovenlysvindue i.

© Andreas Mikkel Hansen

Hvidmalede vægge og en væg af krydsfinér skaber et lyst udtryk i børneværelset. Materialet underbygger desuden en gennemgående linje i huset. Hylden er vintage.

© Andreas Mikkel Hansen

Vinduerne i soveafsnittene er små for at mindske generende lys og blikke.

© Andreas Mikkel Hansen

Fliseterrasser er lagt for og bag huset. På havesiden glider terrassen ind i landskabet over et stendige og vedligeholdelsesfrie græsbede.