Der er ingen sikre farvevalg i dette sommerhus
"Det behøver ikke være perfekt – og det er ikke for alle, det her hus, men det er for os." I sommerhuset er der i den grad eksperimenteret med farver på smukkeste vis.
Af
// Genbrug er et vigtigt element i huset. Derfor er gulvet i gangen lavet med fliser fra Anettes kælder i Lyngby, klinker fra Snostrup Kirke og teglrester fra Petersen Tegl. Indbyggede skabe til venstre sørger for visuel ro og orden.
Et selvhjulpent sommerhus
Et sommerhus, der kan passe sig selv, er drømmen for mange. Denne drøm udleves i arkitekten Anette Meldgaards sommerhus i Tisvilde, hvor solceller på taget forsyner huset med bæredygtig strøm, og hvor haven er ved at blive omdannet til en naturgrund, som vedligeholder sig selv.

// Arkitekten Anette Meldgaard har stolet på sin intuition og æstetik og har tegnet et sommerhus fuld af arkitektoniske og personlige detaljer. Frem for alt er det bæredygtigt lavet og selvforsynende med strøm. Facaden er beklædt med lollandsk tujatræ, der skaber et naturligt udtryk, som også passer til grunden, som Anette er ved at tilbageføre til en vildere og mere naturlig tilstand.
Et sommerhus med havet som nabo
Der er kun få meter til trappen, der fører ned til stranden, og lyden fra havet når da også op til arkitekten Anette Meldgaards sommerhushave i nordsjællandske Tisvilde.
Her er frugttræer og et brombærkrat, der har fået lov til at vokse sig lidt vildere over sommeren, for Anette og familien, der også tæller hendes mand, Erik, og deres tre børn, er ved at tilbageføre haven til en rigtig kystnaturgrund.



Inspiration fra den vilde natur
Naturens egen vildskab er smuk, og så kræver den ikke så meget pasning. Men den matcher også Anettes idéer og æstetik, og hun har haft naturen i tankerne gennem hele processen med at tegne familiens nye sommerhus.
Familien kender området godt, for de har tilbragt mange somre i deres gamle sommerhus i en anden del af Tisvilde.
– Det lå lidt mørkt op ad skoven, og vi tog gladeligt turen på ladcykel med små børn ned til stranden gennem årene. Men vi har hele tiden holdt øje med grunde og huse, der lå tættere på vandet. Lyset og himlen er helt anderledes her. Det mærkede vi især, når vi kom hjem til det gamle sommerhus efter en dag på stranden, fortæller Anette.

// Moodboardet her viser tankerne bag indretningen. Således fylder strandfund og farvede detaljer blandt gule klinker og farverige betonfliser fra Marokk.

// Ud over at tænke i bæredygtighed har Anettes æstetiske sans og indre kunsthåndværker fået lov til at folde sig ud på lige fod med hendes nørdede tilgang som arkitekt.
Selvbygget 60'er sommerhus
Da grunden ved vandet kom til salg, greb familien chancen for at få lidt flere solskinstimer ind i deres sommerliv. Her lå et selvbygget 1960’er-sommerhus, der havde knopskudt i løbet af årene, og som krævede en stillingtagen.

// Under et bånd af ovenlysvinduer er der en hems, som fungerer som sengeplads for gæster. Herfra er der havudsigt. Rummene glider ind og ud af hinanden i husets åbne grundplan, der lægger op til et sommerhusliv med nærvær og samvær i fokus.
Sommerhus hele året rundt
– Min mand, Erik, er hurtig til at tage beslutninger, mens jeg har haft brug for at være her meget og tegne meget. Det er min arbejdsmetode, også når jeg tegner huse til andre, for jeg vil nødig låse mig fast for hurtigt. Da vi overtog sommerhuset, brugte vi det, som det var. Vi gik dog længe og tænkte over, hvordan vi kunne få huset til at passe til os, der elsker at være i sommerhus hele året rundt, fortæller Anette.

// Den overdækkede sydvendte terrasse er en fin detalje, der giver ly i regnvejr og lidt tiltrængt skygge indenfor på de varmeste dage. Således fungerer den også som en naturlig varmeregulering.

// Kystens, havets og himlens kulører dukker også op som gennemførte detaljer i familiens keramik.
Nyt og gammelt bindes sammen
Da der var gået et år, og familien havde oplevet lyset og alle årstider, havde Anette en plan for, hvordan et nyt og gammelt hus kunne bindes sammen. Nemlig med en vinklet tilbygning i træ, der åbner huset mod grunden og lader lyset strømme ind gennem store facadevinduer og et bånd af ovenlys.

// De farvede betonfliser fra Marokk er lagt i et mønster inspireret af gulvet på Thorvaldsens Museum. De modige farver er lånt fra naturens nuancer på nordkysten, og på den måde skaber de en flot sammenhæng med træværket og naturen uden for vinduerne.

// Det enkle lyseblå og -grå køkken skaber en rolig base mod bunden af farvede betonfliser fra Marokk. I ønsket om at få masser af dagslys og varmt sollys ind i boligen har Anette lagt køkkenet, så der er udgang til en sydvendt terrasse. Det giver også en større rumfornemmelse, når terrassen er i brug.
Husets brede gang som hovedrolle
– Jeg havde en idé om, at indgangen skulle lede dig direkte mod det grønne. Husets brede gang spiller derfor hovedrollen ved at føre dig frem mod haven og lyset, som er en idé, jeg fik fra en af Frilandsmuseets gamle gårde. Og så griber rummene ind i hinanden uden skarpe skillelinjer, siger Anette, der har tegnet sommerhuset med udgangspunkt i sin egen æstetik.

// Funktionalitet og æstetik går hånd i hånd i sommerhuset, hvor ude glider sammen med inde, ligesom rummene også glider sammen oppe og nede. Det flydende element bidrager til en helt særlig fornemmelse af rum og rummelighed.
"Det behøver ikke at være perfekt"
– Det her er ikke de sikre løsningers hus, og jeg har prøvet at tvinge mig selv til at se tingene på en ny måde. Kan man sætte gule tegl sammen med farvede betonfliser? Ja, hvis jeg synes, det er smukt. Det behøver ikke være perfekt – og det er ikke for alle, det her hus, men det er for os.

// Lyseblå klinker og en lidt mørkere nuance af den havblå farve fra resten af huset gør soveværelset til er roligt rum. Oveni er der masser af luft med højt til loftet. Fra glasdørene er der udgang til den lune, sydvendte terrasse. De solgule arkitektlamper er flyttet med fra familiens gamle sommerhus.

// Fra huset snor en lille hemmelig sti og trappe sig ned ad den stejle skrænt og ender på stranden.
Bæredygtigheden viser vejen
Bæredygtigheden har været et kompas gennem hele processen, og Anette har vendt huset, så solen giver masser af passiv varme, og solceller kan forsyne huset og varmepumpen med strøm.
I væggene er isolerende papir, der tørrer hurtigt op, og teglene på gulvet er genbrug fra Snostrup Kirke og rester fra en opgave med Petersen Tegl. Farverne på væggene er naturmaling – alle inspireret af kystnaturen.

// På badeværelset følger paletten resten af sommerhuset. Også her er der lagt omsorg i alle detaljer - som den indbyggede hylde i træ, der var et lille projekt, som Anette har udtænkt og bygget selv. Et lille højtsiddende vindue henter lys ind i rummet. Gulvfliserne er fra Marokk.
Naturen sniger sig indenfor
– Jeg ville gerne fange den havgrønne nuance nede fra stranden; dog måtte værelserne og stuen gerne være lidt mørkere. Naturmalingen er pigmentbaseret og ændrer sig meget efter lyset, fortæller Anette.

// Som farve på væggen har Anette valgt en blå naturfarve, som skaber liv, fordi den varierer med lyset, der skifter i løbet af dagen afhængigt af årstiden.

// Gangen, der fører ind til køkkenet og stuen, fungerer som en bred allé, hvor klinker og tegl er lagt som et kunstfærdigt tæppe af den lokale murermester.
"Når man tager et kunstnerisk valg, må man stole på sig selv"
Mønsteret i køkkenets farvede betonfliser er inspireret af gulvet på Thorvaldsens Museum, som Anette har forenklet til sommerhuset, og sådan er mange af løsningerne opstået.
– Jeg har da været lidt nervøs i processen – fungerer det nu i praksis? Men nervøsitet er jo det, der får mange til at vælge de velkendte løsninger. Når man tager et kunstnerisk valg, må man stole på sig selv i processen. Her har jeg taget mig tiden til at dykke ned i alle farverne, jeg har udforsket stofligheden, og der har været masser af fagligt arkitektnørderi, selvom jeg har tilladt det uperfekte. Huset her er en rigtig refleksion af, hvem vi er, på alle parametre – lige fra indretningen til farverne og materialerne. Og det føles godt, siger Anette.