Highlights fra BO BEDRE: Lejlighed i Oslo med design og farvede detaljer

Grete Sivertsen bor på Oslos svar på Manhattan i en lejlighed fyldt med design og farvede detaljer. For som leder af Oslos Design Fair lever og ånder hun for design.

Fra hus og have til lejlighed i byen
© Inger Marie Grini
En perle af et stort funkishus med frodig have blev pludselig mere upraktisk end idyllisk. Derfor besluttede Grete Sivertsen, der er leder af Oslo Design Fair, og hendes mand, Erik Sand, som er digitalrådgiver, sammen med datteren Una at flytte ind på niende etage i det trappe-formede byggeri Barcode fra 2014 i det centrale Oslo. Ideen er, at bygningerne, der ligger på stribe, visuelt skal se ud som en stregkode, og derfor er de smalle som streger, men til gengæld dybe, hvor flere gader fungerer som rum mellem stregerne. – Vi rejste meget både med arbejdet og privat, og haven trængte lidt for meget til at blive ordnet. Desuden havde vi lyst til at bo i byen, når børnene forlod reden. Valget faldt på Barcode-byggeriet og den del, der hedder The Carve, fordi vi synes, at det er et spændende projekt i en ny og central bydel. Det var selve byggeriet, som faktisk var grunden til, at vi tog skridtet fra hus til lejlighed, fordi løsningen er så unik, siger Grete. Billede: Grete Sivertsen har tidligere været BO BEDREs chefredaktør i Norge, men er nu leder for Oslo Design Fair.

Optaget af æstetik og kvalitet
© Inger Marie Grini
Grete og Erik er optaget af æstetik og kvalitet, og kom tidlig ind i byggeprojektet. På den måde fik de mulighed for at påvirke materialevalget. For at gøre lejligheden varmere og personlig investerede de i et bedre gulv og et mere raffineret materialevalg i køkken og baderum. Ligeledes blev væggene malet i rosa, grønt og blåt. Skulpturer og malerier lavet af børnene Una og Ole har fået en naturlig plads i interiøret. Det samme har keramikken og kunsthåndværket, som parret har samlet gennem årene. Dermed er helhedsindtrykket blevet både varmt og enkelt. – Livet i lejligheden er så let. Vi har få udvalgte ting, som alle har en funktion, så vi kan nemt holde orden. Vi træner på træningsstudio to bygninger væk og tager gerne en dukkert på søbadet Sørenga bagefter. Mad køber vi i nabobygningen, og vi griller på terrassen – hvis vi ikke lader os friste til at spise ude. Men lejligheden viser sig fra sit allerbedste, når vi har fest. Om vinteren giver udsigten til alt byens lys en New Yorker-følelse, og om sommeren er det fantastisk at åbne de store skydedøre, som gør opholdsrummet dobbelt så stort, og hvor vi så kan invitere dobbelt så mange gæster! Billede: Takket være skydedøre langs opholdsrummets endevæg, føles rummet dobbelt så stort, når der åbnes til den store terrasse. Indenfor har Grete og hendes mand Erik skabt en lys og varm ramme med rosa vægge, Dusty Pink fra Jotun. Spisebordet af valnød og stolene, Soft Pad og DCM Plywood, er alle designet af Charles og Ray Eames for Vitra. Arco-lampen, designet af Achille & Pier Giacomo Castiglioni for Flos, er en 40-års jubilæumsudgave med sort marmorfod. På væggen hænger et maleri lavet af datteren.

Siddeplads med udsigt over Oslo
© Inger Marie Grini
I vindueskarmen ved køkkenet kan man se ud over byen, mens man læser en bog eller taler med dem, som er i køkkenet. Puden er bestilt fra læderværkstedet La Luna i Oslo, og plaiden Una er designet af Anderssen & Voll for Røros Tweed.

Stilrent og varmt miks i køkkenet
© Inger Marie Grini
Det hvide Sigdal-køkken har enkle håndlavede håndtag fra Spania. En skammel med slidt look, snedkereret af Gretes bedstefar, står sammen med skærebrættet Chop fra Tom Dixon. På Frama-hylderne bliver der skabt liv med keramik af Giorgio Ricciardi, Guri Sandvik og Frama, samt stempelkanden Push, designet af Mette Duedahl for Muuto. En gipsskulptur, lavet af datteren Una, pryder køkkenøen i selskab med den blanke HK-kande, designet af Henning Koppel for Georg Jensen, samt en tekande fra Italien.

Skønt rum med fin gallerivæg
© Inger Marie Grini
Sofaen Polder, designet af Hella Jongerius for Vitra, havde en så dekorativ bagbeklædning, at dens placering blev udgangspunktet for møbleringen af resten af rummet. Gallerivæggen, hvor TV'et indgår som neutral flade, er malet i Warm Grey fra Jotun. På Frama-hylderne står Eames House Bird fra Vitra, bogstøtterne Granit af Silje Nesdal og en skulptur lavet af sønnen Ole. På væggen hænger et barneportræt af datteren Una, malet af kunstnervennen Leta Peer fra Schweiz, et træsnit af Magne Furuholmen og et lille metaltryk fra en serigrafi af Odd Tandberg. Stuen er adskilt fra gangen af en glasvæg, som sammen med terrassedørene skaber transparens.

Stue med modernistisk look
© Inger Marie Grini
Komposition med 40'erne i et modernistisk look. Gulvlampen Gräshopper designet af Greta Grossman i 1947 er fra Gubi, mens Colonial Chair OW 149 fra 1949 er tegnet af Ole Wanscher og er fra Carl Hansen & Søn.

Sval stemning i soveværelset
© Inger Marie Grini
De blålige vægge er malet i farven Jade fra Jotun, mens gardinene er syet af møbelstof. Tolomeo Faretto-lampen fra Artemide giver godt læselys, der bliver suppleret af en industrilampe fundet i en container på Grønland i 2003. Det blomstrede sengetøj, Flower, fra Aiayu, er et sommerligt indslag blandt rummets kølige toner.

Badeværelse med betonfliser
© Inger Marie Grini
Baderummet var parret selv med til at vælge materiale til, og det står nu med betonfliser og vask fra Dansani og armatur fra Grohe.

Byen ind i stuen
© Inger Marie Grini
Når de store skydedøre åbnes, forsvinder skellet mellem ude og inde, hvor interiøret bliver en del af terrassen. I godt vejr kan lænestolen CH25 af Hans J. Wegner for Carl Hansen & Søn flyttes ud. Sofabordet er designet af Isamu Noguchi og er fra Vitra. Til fest fyldes det store indiske messingfad med is og drikke.

Lejlighed med dejlig stor terrasse
© Inger Marie Grini
Terrassen er et yndet sted for grill og lange måltider. Spisebordet fra Ikea er kombineret med stolene Air Armchair, designet af Jasper Morrison for Magis, og en Eames Plastic Side Chair af Charles og Ray Eames for Vitra.

Hvidt marmorbyggeri i Oslo
© Inger Marie Grini
Barcode hedder havnefronten i Oslo. Grete Sivertsen bor i det hvide marmorbyggeri, The Carve, i Bjørvika.
Denne artikel blev bragt første gang i 2016.