Da huset blev skiftet ud med en lejlighed i Lighthouse ved Aarhus Havn

Et yngre par har skiftet hus og have ud med en 80 m2 lejlighed i det moderne og arkitektonisk eksperimenterende Lighthouse ved Aarhus Havn. Her har de indrettet sig i en let og grafisk stil, der udnytter pladsen uden at fylde op.

Lighthouse ved Aarhus Havn
© Gert Skærlund Andersen

Lighthouse i Aarhus er tegnet af 3XN arkitekter, som har ladet sig inspirere af bølgerne i Aarhusbugten, som ejendommen har udsigt til. Gårdhaven er tilplantet med et miks af planter, fx marehalm, der yderligere understreger nærheden til vandet.

Lejlighed med betagende udsigt
© Gert Skærlund Andersen

Udsigten fra den 80 m2 store lejlighed i det skulpturelle byggeri Lighthouse i Aarhus Havn er betagende. De store gulv-til-loft-vinduer i det kombinerede køkken-alrum og opholdsstuen buer let og giver mindelser om kommandobroen på et skib. Det er næppe tilfældigt, for i det hele taget er Lighthouse et byggeri, der er skabt til at spejle Aarhus-bugten, som man har det fine kig ud over. Facaden er inspireret af den lette krusning, der er på vandet i stille vejr, og beplantningen i gårdhaverne er anlagt som en parafrase på den natur, man ser på stranden. Ja, selv køkkenet spiller med i fortællingen om det maritime, med et par turkise elementer, der er taget fra den farve, havet indimellem har. Her, midt mellem by og hav, har et yngre par skabt sig en bolig, der kombinerer deres ønske om komfort og design med tanken om, at det ikke er nødvendigt med en enorm lejlighed for at føle sig tilpas og hjemme – nærmest tværtimod.

– Vi har tidligere prøvet hus og have, men det var ikke rigtig os. Vi vil hellere have lidt, men godt, forklarer parret, som dog også understreger, at nærheden til byen med al dens liv og mange tilbud spillede ind i deres valg.

– Der sker så meget i Aarhus i øjeblikket, og vi elsker de mange muligheder, byen byder på. De mange gode restauranter, der er dukket op, samt al den musik og kunst, her er. Og så er det naturligvis et plus, at Aarhus i år er Europæisk Kulturby, siger de. 
Indretningen i lejligheden er enkel med fokus på det lette og grafiske. Parret er enige om, at deres møbler skal være komfortable, men samtidig skal der være noget for øjnene.

– Vi har hele tiden tænkt på, at de få møbler, vi har anskaffet, skal kunne bruges på mange forskellige måder. Og så skal de for alt i verden være lette og næsten transparente, forklarer de.

Sammen med de store panoramavinduer og king size-spejlet i hjemmets spisestue giver det en effekt af, at lejligheden er større end den egentlig er. Her virker aldrig trangt, på trods af at parret egentlig har ganske mange møbler på de relativt få kvadratmeter.

Læn dig tilbage og nyd udsigten
© Gert Skærlund Andersen

Opholdsdelen i køkken-alrummet er bl.a. indrettet med Eames' klassiske loungestol i en let hvid udgave med skal i bleget valnød. Standerlampen er en Luminator fra Flos.

Et stille hjørne
© Gert Skærlund Andersen

I soveværelset står Verner Pantons grafiske Kræmmerhus-stol sammen med et rødt bord som et statement, der kan ses fra stuen, når skydedøren er åben.

Man tror rummet er større
© Gert Skærlund Andersen

Spisestuen domineres af det store spejl Cadre fra Fiam, der er designet af Philippe Starck. Det måler 195 x 195 cm med ramme, som i øvrigt også er et spejl. Spisebordet, der er tegnet af Le Corbusier, er omgivet af lette Eames-trådstole.

Fuldt udbytte af den fantastiske udsigt
© Gert Skærlund Andersen

En ekstra lang William-sofa fra Zanotta er placeret, så man får fuldt udbytte af den fantastiske udsigt. De smalle sofaborde er fra Cassina, ligesom Le Corbusiers Safaristole, som her er udført i stål, så de også kan anvendes på altanen. Tæppet er fra Ruckstuhl, og de røde sideborde fra Zanotta.

Køkken med maritimt touch
© Gert Skærlund Andersen

Køkkenet er centralt placeret i lejligheden og en integreret del af opholds- og køkken-alrummet. Det er, ligesom ejendommen, tegnet af 3XN arkitekter. Den turkise farve matcher farven på vandet i bugten udenfor, når solen står rigtigt.

Farveoverraskelse bag facaden
© Gert Skærlund Andersen

Bag de hvide fronter er skufferne i samme turkise farve som bunden af skabene.