Kig ind i familiens oase væk fra storbyen

B&O's tidligere chefdesigner – David Lewis skabte rammerne for hele familiens getaway.

Æstetens minimale oase i Odsherred

B&O's tidligere chefdesigner – og detaljernes mand – David Lewis gik bort i 2011, men nåede at skabe rammerne for familiens fritidshus i et stille hjørne af Odsherred.

I dag bruger hans enke, børn og børnebørn huset som et getaway en times kørsel fra storbyen.

Engelske David Lewis (1939-2011) kom til Danmark i start 1960’erne og begyndte at arbejde for B&O. Han blev designchef for virksomheden i 1980, og designede bl.a. LX 5500, BeoLink 1000, BeoCord VX 5000 og BeoSound Century. Hans design var funktionalistisk og rent – samme stilsikre streg og stil er tydelige i denne perle af et fritidshus.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard

Hideaway i naturskønne Odsherred

Nede ad en lille sti, gemt lidt væk i et hul i lyngbakkerne, åbenbarer sig et “hideaway” i det naturskønne Odsherred.

Det er samlingspunktet for den afdøde designer Davis Lewis’ enke, Marianne, børnene Sine og Mark på i dag 52 og 54 år samt alle deres nu voksne børn.

Et familiekollektiv i weekender og ferier i det nyudbyggede og restaurerede 1960’er-hus, der oprindeligt lå her på grunden.

Store vinduespartier er gennemgående i sommerhuset og giver kig til den omkringliggende natur. Den klassiske Alvar Aalto skærmvæg i fyrretræ fra Artek fungerer som en flytbar afskærmning i soveværelset, og herved behøves der ikke gardiner i den enkle indretning. Vasen på gulvet er en gammel Kähler fundet på auktion.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard

Forfærdeligt og faldefærdigt

Huset blev købt i starten af 1980'erne, da de to børn var i gymnasiealderen. David Lewis og hans hustru kom i området for at besøge et vennepar, som havde hus her, og de foreslog Lewis-parret også at finde et sted heroppe.

En dag faldt de tilfældigt over et til salg-skilt ved et hus, og det var ifølge Lewis “forfærdeligt” og faldefærdigt med masonitplader, mange små, mørke rum og hæsligt tapet.

Det åbne køkken-alrum er kernen i det nyrenoverede fritidshus, hvor familien samles om de fælles måltider og andre gøremål ved langbordet udført af gamle bordplanker. De ikoniske Gebrüder Thonet-stole er fundet på auktion ligesom slædestolen model 2254 af Børge Mogensen betrukket i originalt Lis Ahlmann Cotil-tekstil.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard

Hele familien hjalp grunden til live

Selvom huset var faldefærdigt, lå grunden vidunderligt, og huset blev erhvervet, hvorefter familien straks gik i gang med at fælde og rydde grunden for slåen, tjørn og krat, så udsigten kunne nydes.

Selve huset trængte i den grad til en kærlig hånd, og det var en løbende proces at forvandle det gennem årene.

Køkkenet er fra Svane Køkkenet. De sorte elementer går fint i dialog med de sorte vinduesrammer.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard

Æstet til fingerspidserne

David Lewis var en detaljernes mand, meget minutiøs og æstet til fingerspidserne. “Fandens også, at det ikke er brændt ned endnu,” kunne han finde på at sige, når familien kom derop. Og stille og roligt fik han renoveret og ændret husets grundplan og udtryk.

Først med nyt tag, og senere var der en vandskade, som resulterede i et nyt badeværelse.

Udefra kan man skimte, at fritidshuset i dag består af to huse – et gammelt og et nyt, der er forbundet. Det er tilbagetrukket, så man hverken kan se det fra vej eller sti.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard

Vennen og arkitekten Poul Astrup tegnede ny fløj

I mellemtiden var familien vokset med fire børnebørn, så hans gode ven arkitekten Poul Alstrup, som Lewis delte tegnestue med, hjalp med at tegne en helt ny fløj, som stod færdig i 2012.

Desværre nåede David Lewis ikke selv at opleve det færdige projekt, da han døde i 2011.

Den nye fløj, som er forbundet med det gamle hus via en glasdør, er på ca. 150 m2 og har resulteret i at der i dag er hele 12-13 sovepladser og dermed plads til alle, der kommer på besøg.

Mange af møblerne i huset er købt på auktion, såsom den ekstraordinært dybe Børge Mogensen daybed i ternet Cotil-tekstil samt de to Safaristole af Kaare Klint. Imellem stuen og soveværelset er der installeret en skydedør for at kunne bibeholde den store åbning, som skaber det imponerende kig ned igennem hele huset. Væggene er holdt i rå planker kun afbrudt af enkle sorte flader såsom en væg, køkkenelementer eller skabsvægge.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard
© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard

Detaljer, som Davis Lewis kunne lide dem.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard

Mester i minimal æstetik

Her er en kultiveret og minimal æstetik, præcis som David Lewis kunne lide – og som han selv var en mester i.

Her hersker en helt særlig ro, som både skyldes de gode, gedigne materialer, bl.a. fyrretræet, og den uprætentiøse indretning, der dog emmer af en tydelig kvalitetsbevidsthed med møbelikoner og klassikere side om side.

Udsynet gennem de her smallere vinduer. Alligevel hentes det grønne helt ind i køkkenet, og der hersker en skøn afslappet stemning i hele huset. På bordet står Grethe Meyers Ildpot-stentøjsserie oprindeligt lavet hos Royal Copenhagen, og over bordet hænger Le Klints 147-pendler.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard
© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard
© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard

Naturens egen pynt er allestedsnærværende rundtomkring, både inde og ude. Fund fra strand, mark og skov ligger samlet i små tableauer på træterrassen, som løber rundt om det meste af huset.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard

Grunden er på to tønder land og har udsigt til vand på begge sider. Der er skøn aftensol på terrassen. Uanset om man sidder udenfor eller opholder sig inde i husene, er der den særlige zen-agtige ro og en balance, som mange byboer higer efter. Her er man helt i pagt med omgivelserne – og tingene foregår på naturens præmisser.

© Styling: Sofie Brünner Foto: Enok Holsegaard

Arbejdsweekender til den store familie

Den store familie mødes nogle gange om året til arbejdsweekender, hvor alle giver en hånd med, og ellers bruges huset flittigt året rundt af både Marianne, børn og børnebørn, når de trænger til at komme ud i den rustikke, rå og uspolerede natur.

David Lewis ville helt sikkert have nydt at se, hvordan “det forfærdelige hus” i dag står og lever i al sin enkelhed.