Vi har besøgt manden bag den ikonisk Ball Chair

Kig ind hos en af de sidste nulevende 1960’er-modernister.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

Jeg designer mine drømme

Eero Aarnio er en af Finlands kendteste designere og en af de sidste nulevende 1960’er-modernister. Vi har besøgt ham i hans hjem udenfor Helsinki og forsøgt at indfange den særlige energi, som stråler fra ham og hans farvestrålendeanimerede design.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

Pony, designet i 1973, har en legende form, som minder om noget, man ville kunne se i en tegneserie. Den appellerer på den måde til barnlige sjæle. bubble chair fra 1968 er støbt i akryl og er et ikonisk stykke design fra the space age.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive
© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

Finsk tableau med bordet Parabel fra 1993 af Eero Aarnio kombineret med design af en anden legendarisk finne, nemlig Eero Saarinens Tulip Chair. Fra spisestuen er der udsigt ud over det hvide snelandskab, som matcher hjemmets hvide interiør.

Et spaceagtigt glashus

Vi kører et stykke uden for Helsinki, før vi kommer til det flade, hvide glashus, som ligger på en skråning med en beroligende udsigt over vandet. Carporten er fyldt op med biler. Joel Roos, som varetager en stor del af Eero Aarnios forretning i dag, og som denne dag kører undertegnede til stedet, fortæller, at bilerne tilhører Eeros familie, som vil være til stede til interviewet.

Inden vi når døren, kommer Eero Aarnio ud, storsmilende og vinkende. Han giver os begge et knus og byder os velkommen. Knap er vi kommet indenfor, før han, i en munter blanding af finsk og gebrokkent engelsk, begynder at fortælle om sine design, som er at finde overalt i det spaceagtige hus. Familiemedlemmer stikker hovederne frem for at hilse på. De vimser rundt og sætter finske delikatesser frem på bordet.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

Hjemmet er fyldt med prototyper, skitser, bøger og billeder, som inviterer en til at gå på opdagelse. Eero fortæller entusiastisk på et miks af finsk og engelsk.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

Hjemmets arbejdsplads er en central del af huset, og Eero er altid på arbejde og er konstant i gang med at udvikle nye design.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

En ung eero i sin Pastil Chair fra 1967.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

Ball chair er muligvis Eero Aarnios berømteste stol, og den er måske en af de mest fotograferede stole nogensinde. Bl.a. var den på forsiden af adskillige Playboy-covers i 1960’erne og 1970’erne. Her ses Eero foran et udsnit af disse forsider.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

Mushroom eller Juttujakkara, som den hedder på finsk, er et af Eeros første design.

Den yngste 87-årige

Eero vinker os med udenfor. Der er noget, som han gerne vil vise. Vi går ud på terrassen og ned ad trappen til vandet. Her ligger der et lille træhus. Han byder os indenfor. Det er en røgsauna. Indenfor lugter der af sod, og der er helt mørkt og lavloftet. Vi sidder der et øjeblik. I mørket kan man se, at han smiler bredt, da han begejstret stikker hånden op igennem taget og forklarer, hvordan han selv har designet udluftningen.

Joel Roos fortæller at Eero er den yngste 87-årige, som han kender. Og Eeros glade, naive udtryk og legende tilgang til verden er smittende. Uden for saunaen viser han en lille lem i de træbjælker, som vi står på. Han åbner den og fisker en spand med iskolde dåseøl op og tilbyder os en – også selvom klokken ikke er mere end ti om formiddagen.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

De små figurer er ifølge Eero hans små hjælpere, som hjælper ham med at finde på originale idéer. Han siger, at de findes i millionvis oppe i hans hoved, og at de i virkeligheden er meget mindre, men han har opjusteret figurerne til en større størrelse, så det blotte øje kan få øje på dem.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

Grundstenene til Ball Chair blev lagt tidligt. Her ses den bløde, omsluttende form i den tegning, som han søgte ind på designstudiet med i 1954.

En stor, glad familie

Tilbage i stuen skal interviewet til at begynde. Vi sætter os i sofaen, og familien slår sig ned omkring os. Der snakkes lystigt frem og tilbage – mest på finsk. Da første spørgsmål endelig bliver stillet på engelsk, går der ca. 10 min., hvor familien diskuterer, hvad der er blevet spurgt om, før spørgsmålet oversættes til finsk og leveres til Eero. Herefter bruger han ca. 15 min. på at svare, hvorefter familien igen bruger 10 min. på at oversætte hans svar.

Sådan fortsætter det interviewet igennem. Selvom undertegnede ikke forstår et ord af, hvad der bliver sagt, kan man betragte Eeros begejstrede bevægelser, hans øjne, som stråler af liv og fortællinger, og den kærlige og varme energi, der vibrerer imellem ham og familien. Og man behøver faktisk ikke at forstå ordene fra den ikoniske finske designer for at forstå ham og det, han gør. Nærmere tværtimod. Faktisk føles det, som om man bør lægge alle sine sprogligt funderede koncepter fra sig og lade sig rive med af hans energi og de omfavnende, bløde streger, selvlysende farver og den næsten tegneserieagtige formgivning, som kendetegner hans design.

© Eero Aarnio Originals and Eero Aarnios Family Archive

Interiøret i hjemmet sender på sin vis referencer til 80’erne, men er samtidig sit helt eget – som en white cube med farverige elementer, som står frem.

En række af hans design produceres i dag af firmaet Eero Aarnio Originals. Se mere her.