Grundstenene til Ball Chair blev lagt tidligt. Her ses den bløde, omsluttende form i den tegning, som han søgte ind på designstudiet med i 1954.
En stor, glad familie
Tilbage i stuen skal interviewet til at begynde. Vi sætter os i sofaen, og familien slår sig ned omkring os. Der snakkes lystigt frem og tilbage – mest på finsk. Da første spørgsmål endelig bliver stillet på engelsk, går der ca. 10 min., hvor familien diskuterer, hvad der er blevet spurgt om, før spørgsmålet oversættes til finsk og leveres til Eero. Herefter bruger han ca. 15 min. på at svare, hvorefter familien igen bruger 10 min. på at oversætte hans svar.
Sådan fortsætter det interviewet igennem. Selvom undertegnede ikke forstår et ord af, hvad der bliver sagt, kan man betragte Eeros begejstrede bevægelser, hans øjne, som stråler af liv og fortællinger, og den kærlige og varme energi, der vibrerer imellem ham og familien. Og man behøver faktisk ikke at forstå ordene fra den ikoniske finske designer for at forstå ham og det, han gør. Nærmere tværtimod. Faktisk føles det, som om man bør lægge alle sine sprogligt funderede koncepter fra sig og lade sig rive med af hans energi og de omfavnende, bløde streger, selvlysende farver og den næsten tegneserieagtige formgivning, som kendetegner hans design.