Skønt cirkelhus indrettet med danske designklassikere

Familien har fået en arkitekturpris for deres ganske særlige hjem på Fyn – et rundt hus skabt af genbrugssten. Et rustikt byggeri indrettet med danske designklassikere.

Familiens cirkel-hjem

© Andreas Mikkel Hansen

Vi er hjemme hos Janni og Finn Schmidt Holm, der har børnene Megan, Calvin og Louis, der er hjemmeboende, samt Sara, Naja og Jasmin.

Familien flyttede ind i huset i 2014, og boligen, som de beskriver som det bedste fra 1960'erne og 1970’erne, er på 227 m2 tegnet af arkitekt Jan Henrik Jansen.

– Det var et super godt samarbejde. Vi var meget enige om stort set alt, og Jan Henrik formåede at omsætte alle vores ideer fra noget rustikt sommerhusagtigt til et helårshus, der opfyldte vores behov og ønsker, uden at vi følte, at vi skulle gå på kompromis, fortæller parret.

Huset ligger på en hjørnegrund i et nyere boligområde uden for Odense, med flot udsigt over enge og levende hegn langs Ryds Ådalen, tæt ved skole, sport og indkøb.

Janni og Finn gik efter en særlig byggestil, en rustik hygge, hvor man kunne få fornemmelsen af at være i et sommerhus, der også var let at vedligeholde. Et af de markante kendetegn ved huset ud over den runde form er de særprægede sten, der er benyttet.

– Det er genbrugssten, som vi havde set på Hindsgavl Slot, og købt fra et firma i Svendborg. Da vi fik murstene leveret, viste det sig, at hovedparten af stenene stammede fra en nedlagt tappehal på Carlsberg Bryggerierne i København med den tydelige indskrift: Rød Carlsberg, fortæller de grinende.

– Den buede bagmur er for at skabe et større spil i stenene, og fordi vi ville undgå en alt for tung mur, som ganske givet ville have været tilfældet med ensfarvede sten. Og endelig er stenene benyttet for at understrege det rustikke look med lidt halvødelagte og klart brugte sten.

Det mest specielle ved huset er lysindfaldet fra de forskellige vinduer – smalle spalter, ovenlys samt glas over væggene.

– Man har fornemmelsen af at være helt alene, selvom vi har naboer tæt på til begge sider, fortæller Janni og Finn og fortsætter:

– Den bedste tid på dagen er, lige når man vågner om morgen og kigger ud på den storslåede udsigt over engen gennem de tynde rullegardiner, hvad enten solen skinner, det regner eller sner, er de enige om.

Køkkenet er det rum, som parret dog holder mest af. Herfra kan man følge med i, hvad der foregår i både stue og alrum, og samtidig have en god udsigt over atriumgården og videre ud over engen.

– For os er hjemmet et sted, hvor man kobler af, idet man, straks når man træder indenfor, mærker en behagelig afslappet atmosfære overalt i huset. Det har hele tiden været en intention, at vores hus skulle udtrykke en hyggelig og måske lidt kreativ atmosfære og ikke være af hverken en højtidelig eller en prangende karakter, fastslår Janni og Finn.

Parrets indretning er et mix af klassiske danske arkitektmøbler og unika, som for eksempel glas fra glaspustere og keramik, der er samlet rundt om i hele landet i løbet af familiens sommerferier.

– Vi tænker ikke så meget over indretningen, vi sætter bare tingene sammen, som jeg nu engang synes ser godt ud, og så handler jeg ofte på netauktioner og køber, hvad jeg kan lide, en lampe eller et billede, det kan være lidt tilfældigt. Mit kæreste eje er Wegners cirkelstol, fortæller Janni.

BILLEDE Husets markante tag har ensidigt fald fra den høje bagmur og ned til det intime gårdrum. De indvendige rum står i visuel forbindelse med gårdrummet og landskabet igennem den buede glasfacade, der spænder ud i hele husets længde. Tagets vifteform understreges af de synlige radikale tagbjælker, der visuelt fortsætter hen over skillevæggene, som er friholdt fra loftet og kun lukkes med glas.

Intim og hyggelig gårdrum

© Andreas Mikkel Hansen

Arkitekten Jan Henrik Jansen, som har skræddersyet familiens drømmehus, fortæller:


– Opgaven består jo ikke i at tegne et hus til mig selv, men et unikt hus til bygherrerne på netop dette sted, denne grund. Familien her havde én central reference for deres kommende hus, det var et ældre sommerhus, som de havde studeret i alle detaljer. De var betagede af husets udtryk, der tager afsæt i stedets uberørte natur og skaber rustikke og enkle rammer for et uhøjtideligt sommerhusliv i naturen. Huset har et markant stort saddeltag, der er konstrueret i en synlig tømmerkonstruktion, og afsluttet med en tagdækning af klinklagte brædder. Der er rustikke murede vægge samt klinker og marksten på gulvet. Jeg fik til opgave at tegne et hus med inspiration fra det sommerhus, og det gjorde jeg, fortæller Jan Henrik Jansen og tilføjer konstaterende:


– Det skulle bare lige oversættes til et helårshus til en dynamisk familie med mange børn i et nybyggerkvarter!

Da Jan Henrik Jansen præsenterede forslaget, der var blevet til et trelænget anlæg med markante saddeltage, nikkede bygherrerne og sagde, at det var lige det, de havde forestillet sig. Men arkitekten havde et alternativt forslag – et bueformet hus med en markant cirkulær mur, der afskærmer husets indre og det intime centrale gårdrum fra den omkringliggende bebyggelse, og åbner sig mod landskabsrummet.

– Intentionen var at opnå en oplevelse af at bo alene i det åbne landskab, på trods af husets tætte relationer og korte afstand til naboerne på flere sider, og familien besluttede på stedet, at det var det hus, de ville have. Når man i dag ser resultatet, forstår man, at huset til trods for al sin forskellighed i form, funktion og beliggenhed netop synes at have den uhøjtidelige enkelhed, tyngde og stoflighed til fælles med det gamle sommerhus, fortæller Jan Henrik Jansen.

Det klassiske hus er bygget af genbrugsmursten, kalkmørtel, tømmer, trævinduer og glas – intet andet. Ingen gipsplader, ingen plastfolier, ingen pyntelister eller dikkedarer. Det er den rene, ægte vare, der kan føles, men ikke nødvendigvis ses.

Nøgleordene er substans, ro, tyngde, robusthed og tidsløshed. Det skyldes ikke mindst genbrugsstenene, der viser spor af en lang fortid, og får huset til at ligne noget, der på en måde altid har været her. Huset fremstår ”selvfølgeligt”, uden at det bliver trivielt, men snarere kraftfuldt og markant. Og det bidrager til husets ro. Husets buede form giver en vis dynamik.

Huset har fået den danske Odin-pris, som gives til ”en bygherre, der har udvist initiativ, virkelyst, økonomisk offervilje og sans for kvalitet i forbindelse med et bevaringsværdigt eller nyt hus”.

BILLEDE Der er skabt en skøn, lukket oase inde i midten af cirklen.

Ejerne af huset

© Andreas Mikkel Hansen

Janni og Finn Schmidt Holm i deres yderst spændende hus i det nye kvarter Vildmose på Fyn.

Rummelig entré med møbler i træ

© Andreas Mikkel Hansen

Man træder ind i en rummelig entré, der ligger i direkte forbindelse med bryggerset og spænder hele vejen ud til glasfacaden mod atriumgården på husets inderside. Entreen giver adgang til et opholds- og forældreafsnit mod øst og et børneafsnit mod vest. Bænk af Børge Mogensen fra Fredericia Furniture. Knager i egetræ, Dots, fra Muuto.

Jannis kæreste eje: Cirkelstolen

© Andreas Mikkel Hansen

Stuen har en tilsvarende størrelse som køkkenrummet og afgrænses markant af murede vægge på tre sider, mens begge rum åbner sig på den fjerde side mod gården og landskabet. Wegners Cirkelstol fra PP Møbler passer perfekt i det cirkelformede hus!

Lukker naturen helt ind

© Andreas Mikkel Hansen

Huset former sig som en halvcirkel om en gårdhave og med udsigt til skøn natur. Samtlige rum i huset er organiseret i vifteform langs ryggen af huset og åbner sig mod et intimt cirkulært gårdrum. Ved dette greb opnås en oplevelse af at bo i åben forbindelse med naturen.

En sekvens af selvstændige rum

© Andreas Mikkel Hansen

Opholdsrummene fremstår som en sekvens af selvstændige rum, der står i åben forbindelse med hinanden langs den buede bagvæg. Som det første møder man det store køkken/alrum med det runde spisebord i eg og tilhørende stole designet af Hans J. Wegner fra PP Møbler, der 
lyses op af den klassiske PH-lampe. Køkken/alrummet afgrænses visuelt af en multifunktionel kerne, men har flydende forbindelse videre til stuen på den anden side af den murede rumdeler. På de indbyggede hylder står en række af Kay Bojesens ikoniske trædyr samt Beolit-højttaler fra Beoplay/B&O.

Forældrenes soveværelse

© Andreas Mikkel Hansen

I forlængelse af opholdsstuen ligger forældreafsnittet. Hästens-sengen er opredt med betræk og puder fra By Nord. Lampe fra Louis Poulsen.

Glas på toppen af væggene

© Andreas Mikkel Hansen

Der er tænkt over de små detaljer overalt i huset. Over alle vægge er der indsat glas som rum- og lyd-deler. Så kan man i hvert rum stadig se de smukke rundinger i husets loft og langs væggen. Bag murstenene i skillevæggene er alle installationer gemt, for i et hus som dette er det ikke sådan at gemme væk i gulve og ydervægge. Her en stille arbejdsplads med en Wegner-stol fra PP Møbler.

Snedkerlavede skabe i vestfløjen

© Andreas Mikkel Hansen

Husets vestlige fløj samles af en gang med indbyggede skabe. Skabene er snedkerlavede med ældre originale greb fundet hos genbyg.dk. Husets døre har alle håndtag designet af Arne Jacobsen købt på auktion hos Lauritz.com.

Teenageværelse med design

© Andreas Mikkel Hansen

Et teenageværelse i den yderste fløj af huset har god udsigt. Selvlavet skrivebord, Arne Jacobsens Syver-stol fra Fritz Hansen og lampe fra Luxo.

Gå i bad med panoramaudsigt

© Andreas Mikkel Hansen

Forældrebadeværelset er organiseret med snedkerindbyggede skabe og armaturer fra Vola. Badekarret med panoramaudsigt, en mere intim del, er integreret i karnappen. Håndklædeholder er fra Hay.

© Andreas Mikkel Hansen

null

© Andreas Mikkel Hansen

null

© Andreas Mikkel Hansen

null

Relaterede Artikler